Kampen mod madspild fortsætter

Der er gået 10 år med kamp mod madspild, og fremtiden vil byde på endnu flere madspildsprodukter og engagerede forbrugere, vurderer stifter af Danmarks største bevægelse mod madspild, Stop Spild Af Mad.

I løbet af seks år har danskerne mindsket deres madspildet med 14.000 ton. Arkivfoto..

17.07.2018

CSR.dk

Det siger stifteren af forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, Selina Juul, til Dansk Handelsblad. I år er det 10 år siden, hun stiftede bevægelsen, men kampen bliver ved. 

”Jeg tror, at kampen mod madspild om 10 år bliver så integreret og forankret i hele værdikæden fra jord til bord, at man ikke længere snakker om det. Man gør noget aktivt for at reducere madspildet. Lige nu er det vigtigt at standardisere målingen af madspild", siger hun.

Det er en udvikling, som kædedirektør i Føtex, Thor Jørgensen, kan nikke genkendende til.

”Vi har sat os for at følge FN’s bæredygtighedsmål omkring reduceret madspild med 50 pct. inden 2030 i Salling Group og dermed også i Føtex. Vi har været inde og kigge på, hvilke muligheder vi har for at reducere madspild. Og det er klart, at vi har en hel palette. Lige fra hvordan vi arbejder med leverandører til emballage og butikkerne”, siger han.

Større fokus på madspild
Danskerne har i løbet af de seneste seks år reduceret madspild med 14.000 ton, viser en opgørelse fra Miljøstyrelsen. Spildet af mad er både blevet mindsket i detailhandlen, hos producenterne og blandt forbrugerne selv.

”Jeg tror, at fokus på madspild fra nu af kun bliver større og større. Når alle lavt hængende frugter er høstet, skal vi arbejde dybere med problemet”, siger Selina Juul.

Hun pointerer, at resultatet vidner om, at kunderne tager madspild alvorligt og forventer, at supermarkederne engagerer sig aktivt i kampen mod madspild.

Indsats i branchen
Siden 2008 har Rema 1000 arbejdet aktivt for at undgå madspild. I samarbejde med Stop Spild Af Mad har dagligvarekæden blandt andet indført styk-rabatter i stedet for mængderabatter, nedsatte priser på datovarer, single-pakker med kød og brød, samt nye produkter, som er lavet af overskudsvarer, skriver Dansk Handelsblad.

Netto har i 2017 reduceret dets madspild med tre procent (svarende til 500 ton), mens man i Salling Group som helhed har mindsket spildet med 27,7 procent fra 2014 til 2017.

I 2017 nåede Fakta sit laveste niveau af madspild i 14 år for mere end 20 millioner kroner.

Selina Juul mener, at vi kan vente os en ny trend mod madspild.

I dag fremstiller flere danske fødevareproducenter madspildsprodukter, som for eksempel supper, der er lavet på skæve tomater og brødchips af daggammelt brød.

Læs også: Mærsk starter nyt projekt mod madspild 

”Den tendens kommer vi til at se meget mere til”, siger Selina Juul.

- JJK

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025CSR.dk

Ny måling: Klimakrisen rasler ned på danskernes bekymringsliste

23.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

23.04.2025CSR.dk

Tilbagetog? Bilproducenter går efter alternativer til elbilen

23.04.2025CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

22.04.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Lemvigh-Müller er valgt som en af InstallatørGruppens foretrukne grossister

22.04.2025CSR.dk

Sol og vind står stærkest: Dansk superfond justerer kursen i det grønne investeringslandskab

22.04.2025Klimaklar

Sponseret

Mød os på LOOP Forum - og book 20 min gratis sparring med Klimaklar-rådgiver

18.04.2025CSR.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle