Kampen mod madspild fortsætter

Der er gået 10 år med kamp mod madspild, og fremtiden vil byde på endnu flere madspildsprodukter og engagerede forbrugere, vurderer stifter af Danmarks største bevægelse mod madspild, Stop Spild Af Mad.

I løbet af seks år har danskerne mindsket deres madspildet med 14.000 ton. Arkivfoto..

17.07.2018

CSR.dk

Det siger stifteren af forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, Selina Juul, til Dansk Handelsblad. I år er det 10 år siden, hun stiftede bevægelsen, men kampen bliver ved. 

”Jeg tror, at kampen mod madspild om 10 år bliver så integreret og forankret i hele værdikæden fra jord til bord, at man ikke længere snakker om det. Man gør noget aktivt for at reducere madspildet. Lige nu er det vigtigt at standardisere målingen af madspild", siger hun.

Det er en udvikling, som kædedirektør i Føtex, Thor Jørgensen, kan nikke genkendende til.

”Vi har sat os for at følge FN’s bæredygtighedsmål omkring reduceret madspild med 50 pct. inden 2030 i Salling Group og dermed også i Føtex. Vi har været inde og kigge på, hvilke muligheder vi har for at reducere madspild. Og det er klart, at vi har en hel palette. Lige fra hvordan vi arbejder med leverandører til emballage og butikkerne”, siger han.

Større fokus på madspild
Danskerne har i løbet af de seneste seks år reduceret madspild med 14.000 ton, viser en opgørelse fra Miljøstyrelsen. Spildet af mad er både blevet mindsket i detailhandlen, hos producenterne og blandt forbrugerne selv.

”Jeg tror, at fokus på madspild fra nu af kun bliver større og større. Når alle lavt hængende frugter er høstet, skal vi arbejde dybere med problemet”, siger Selina Juul.

Hun pointerer, at resultatet vidner om, at kunderne tager madspild alvorligt og forventer, at supermarkederne engagerer sig aktivt i kampen mod madspild.

Indsats i branchen
Siden 2008 har Rema 1000 arbejdet aktivt for at undgå madspild. I samarbejde med Stop Spild Af Mad har dagligvarekæden blandt andet indført styk-rabatter i stedet for mængderabatter, nedsatte priser på datovarer, single-pakker med kød og brød, samt nye produkter, som er lavet af overskudsvarer, skriver Dansk Handelsblad.

Netto har i 2017 reduceret dets madspild med tre procent (svarende til 500 ton), mens man i Salling Group som helhed har mindsket spildet med 27,7 procent fra 2014 til 2017.

I 2017 nåede Fakta sit laveste niveau af madspild i 14 år for mere end 20 millioner kroner.

Selina Juul mener, at vi kan vente os en ny trend mod madspild.

I dag fremstiller flere danske fødevareproducenter madspildsprodukter, som for eksempel supper, der er lavet på skæve tomater og brødchips af daggammelt brød.

Læs også: Mærsk starter nyt projekt mod madspild 

”Den tendens kommer vi til at se meget mere til”, siger Selina Juul.

- JJK

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.04.2025CSR.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

28.04.2025CSR.dk

Kina bekræfter klimaengagement trods globale spændinger

28.04.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Scaling Circularity: How Pioneers Are Leading the Transition

28.04.2025FSR - danske revisorer

Sponseret

Fra compliance til værdi: Dansk Wilton arbejder strategisk med ESG

28.04.2025Bureau Veritas

Sponseret

Investér i sikkerheden i dag – det betaler sig i fremtiden!

25.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Ny bestyrelse i UN Global Compact Network Denmark

25.04.2025CSR.dk

Grønne startups boomer: Men investorerne tøver

24.04.2025CSR.dk

Ny måling: Klimakrisen rasler ned på danskernes bekymringsliste

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - April

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

28.04.2025

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering: Fra krav til praksis

Få hands on erfaring med CSRD-bæredygtighedsrapportering

Dato

29.04.2025

Sted

Nyborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

29.04.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

29.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

29.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online på MS Teams