Kamp mellem business case og værdier i SMV’ernes CSR-indsats

De fleste er enige om, at flere SMV’er skal lave mere og bedre CSR. Men feltet er delt: for nogle er det værdier, for andre er det fortælling og for andre igen bare business.

Troldtekt delte nogle af sine gode råd med deltagerne på konferencen CSR i Praksis d. 2. juni 2016. .

09.06.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Medarbejdere og kunder er glade for vores CSR-indsats – ja nogle kunder kræver det ligefrem af os. Men vi er ikke gode nok til at kommunikere om, og det skal være forretningsrelevant, ellers er det ikke noget for os. Det var budskabet fra mange af de små og mellemstore virksomheder – og erhvervsorganisationer – som deltog i CSR-Links konference CSR i Praksis d. 2. juni 2016.

Et konkurrerende budskab blander sig dog også i samtalen om, hvad der driver og skal drive udviklingen i CSR i SMV’erne. De siger, at de slet ikke vil drive virksomhed, hvis de ikke kan gøre det ansvarligt og gøre en forskel.

Hvordan kan man vælge ansvar fra?
En repræsentant for den gruppe er Nille Nolsøe Skalts, partner i konsulentvirksomheden Spark, medejer af noget chokoladefabrik med særlige sourcingmetoder i Latinamerika og ansvarlig for B-Corp bevægelsens udbredelse og certificeringsprocesser i Danmark.  I forbindelse med konferencen skrev hun på Twitter:  ”Gu er det ej kunderne eller kapitalen, der skal drive #impactbusiness – det er os, erhvervslederne”.  

Eller Jesper Panduro, som ejer og leder Skagerak (tidligere Trip Trap):

”Det er da lidt tosset, at man skal fremhæve, at man er ansvarlig. Det bør da være det, der er det normale. På samme måde lyder det med at tale om at CSR skal være forretning før man er interesseret mærkeligt. For mig er det ikke noget, men bare kan vælge fra,” sagde han.

Søren Ejlersen fra Årstiderne startede sit oplæg med at sige, at han ikke mente, at der skulle bruges mere krudt på at kommunikere om CSR-indsatsen – som ellers havde været formiddagens budskab fra erhvervsorganisationerne. For ham var det vigtige, at gøre det – ikke at tale om det. Årstiderne er ellers rimelig involveret i den slags aktiviteter, som kan kaldes CSR: beskyttede værksteder leverer kasser og merchandise, de fastholder en lav kødandel i deres måltidskasser, der er skolehaver og biodynamisk dyrket frugt og grønt og fællesspisning med fokus på lokalsamfund og bedre mad.

”Men vi har aldrig skrevet et ord ned i en CSR-strategi. Vi har bare gjort det,” sagde Søren Ejlersen.

Troldtekt og KLs PurePrints gode råd

  • Topledelsen skal være involveret og være en del af styregruppen
  • Få det skrevet ind i virksomhedes værdigrundlag
  • Vær parat til at lade kunder og samarbejdspartnere kikke jer over skulderen = åbenhed
  • CSR projektet kræver en tovholder – gerne en ildsjæl
  • Det tager tid, ressourcer og økonomi skal ses som en langsigtet investering
  • Brug tid på at forbedere jer: undersøg ting, tal med kunderne, byg viden og netværk og vær sikker på business casen
  • Leverandører og medarbejdere skal være med på vognen
  • Brug tid på at få de kunder, I ved, I skal have
  • Kig bredere end de store fyrtårne som kunder, der er hurtigere succes hos andre kundetyper. 

Frontløberne går til kernen

Hovedparten af de danske SMV’er har dog nok en anden vej ind i CSR-arbejdet. Et eksempel er trykkefirmaet KLS Grafisk, som forklarede, hvordan de på 10 år var gået fra en mildest talt presset position i markedet til at være Danmarks eneste cradle to cradle-certificerede trykkeri, med et skift til navnet KLS PurePrint til følge og en vision om at ville være verdens grønneste trykkeri.

”Vi har ikke længere en CSR-strategi, den er smeltet sammen med vores almindelige strategi. Vi havde aldrig kunnet forudse at vi ville ende her,” forklarede Kasper Larsen som er kommerciel direktør i KLS PurePrint.

”Men i dag betyder det, at vi er på forkant med udviklingen i vores branche og deltager i udviklingsprojekter, hvor vi kan være med til at definere vejen frem og udvide vores netværk,” fortsatte han.

Peer Leth, som er Troldtekts direktør, var også 100 procent for integration af CSR og bæredygtighed i strategien. Det har ført til at Troldtekts produktion af akustikplader er efterhånden blevet cirkulær og cradle to cradle-certificeret.

”Først tænkte vi det som noget der kunne støtte produktudviklingen, men efterhånden er det med i vores strategiske grundlag,” sagde Peer Leth i lighed med Kasper fra KLS PurePrint.  ”Det koster både tid og ressourcer, men det er ikke unødvendige omkostninger. Det er den eneste vej til at forblive konkurrencedygtig,” fortsatte han.

Gode råd fra dem, der er længst
I processen på vej mod de krævende certificeringer har KLS PurePrint været nødt til at sige farvel til leverandører, som ikke ønskede at deltage i det nødvendige udviklingsarbejde. Og de har gjort sig den erfaring, at det ofte er en rigtig god idé ikke at satse for meget på de store, strålende virksomheder.

”I de store virksomheder kan et-to år være kort sigt i forhold til at tage en beslutning og få den forankret et sted i organisationen. For SMV’er er det lang tid at vente på om en ordre går igennem. For os har der været hurtigere veje til forretning hos f.eks. andre SMV’er, kommuner og foreninger,” forklarede Kasper Larsen.

En af de udfordringer Peer Leth berørte i sit oplæg var kravet om åbenhed. Troldtekt har valgt at acceptere at alle kan kigge dem over skulderen. Og når man først har vænnet sig til det, opstår et andet spørgesmål:

”Jamen, hvorfor gør alle de andre det ikke, tænker man. Hvad har man at skjule?,” sagde han.

Det koster både tid og ressourcer, men det er ikke unødvendige omkostninger. Det er den eneste vej til at forblive konkurrencedygtig.

Peer Leth, direktør for Troldtekt A/S

Hovedfeltet: flere gode historier, hvis flere skal med
Anders Andersen Rengøring og Rynkeby, som for nylig blev solgt til en tysk producent af frugtdrikke, fortalte også om deres arbejde med CSR.

Rynkeby har et bredt funderet CSR-program med fokus på miljøeffektivitet, medarbejdersikkerhed og – tilfredshed og styr på leverandørkæden. Men hovedfortællingen handlede torsdag d. 2. juni om deres Team Rynkeby cykelløb, som samler penge ind til Børnecancerfonden.

Og Anders Andersen Rengørings historie var om fodbold og medarbejdernes mulighed for at tage deres familie med til kampe, sponsorater af lokale klubber, mentorordninger og et sponsorat af Den Blå Planet for at markere sig på miljøsiden.

I denne CSR-traditions optik er kommunikationsmuligheder og værdi for forretningen alfa og omega, præcis som erhvervsorganisationerne understregede var nødvendige for at få flere virksomheder med.

Opsamlingen på dagen konkluderede også, at hovedkræfterne i bevægelsen mod mere CSR i SMV’erne var omkostningsreduktion, ejere og kunders krav, nye markedsvilkår og employer branding, dvs. muligheden for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft.

Troldtekt bakkede op om disse pointer, da de kom med gode råd til, hvordan flere kunne komme i gang med CSR.  Peer Leth understregede, at man skal fortælle de gode historier til dem, der ikke er kommet i gang, og gjorde opmærksom på vigtigheden af at tale med andre om, hvordan man gør, hvad der kræves og hvorfor man skal gøre det.

Værdier er bindeleddet
Men kan der ske tilnærmelser mellem de virksomheder, som kun vil lave forretning, hvis de er sikre på at det er ansvarligt, og så hovedfeltet, som har brug for mere håndfaste business cases? Et bud kom fra Dennis Friis Thaagaard fra Sustainor, som rådgiver bl.a. SMV’er i at arbejde med CSR.

”De fleste SMV’ere er eller har været funderet på nogle basale værdier som de oprindelige stiftere tog med sig ind i virksomheden. Når de skal arbejde med CSR, handler det bl.a. om at finde tilbage til de værdier,” sagde han.

Merkur Andelskasse

Sponseret

ESG-scoren er kejserens nye, sorte klæder

Energi Danmark A/S

Sponseret

Additionalitet i PPA’er: Betydningen af at gøre en forskel

Relateret indhold

29.02.2024CSR.dk

Stort set ingen kvinder med ikke-vestlig herkomst i danske direktørstole

29.02.2024CSR.dk

EU-Rådet kunne ikke vedtage due diligence-direktivet

27.02.2024Red Barnet

Sponseret

Toms Gruppen fylder 100 år og forlænger værdifuldt partnerskab med Red Barnet

26.02.2024Merkur Andelskasse

Sponseret

Årsregnskab: Merkur leverer bedste resultat nogensinde - og deler ud af overskuddet

26.02.2024Valified

Sponseret

Finans som drivkraft for bæredygtig vækst & Impact

23.02.2024Odense Renovation

Sponseret

Ny lys opfindelse på skraldebilerne

21.02.2024Valified

Sponseret

Position Green og Valified lancerer banebrydende ESG-Løsning til brancheforeninger

21.02.2024Industriens Fond

Sponseret

Health tech skal gøres hot

Jobmarked

Se alle

Scanlux Packaging

ESG Manager til Scanlux Packaging

Som førende leverandør af branded emballage til europæisk detailhandel og e-handel, ønsker vi at intensivere vores ESG-indsatser. Derfor søger vi en engageret og erfaren ESG Manager, som vil spille en central rolle i den fortsatte udvikling og implementering af vores ESG-strategi.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

GPV

ESG Controller

Brænder du for at opbygge et ESG-miljø, hvor du får indflydelse på implementering af processer, sikre kvalitet og rettidig rapportering samt interaktion med ledere og andre stakeholdere på tværs af en global koncern?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab

Klima og GHGP – bliv en central del af ESG-området i BDO

Har du lyst til -og erfaring med at arbejde med bæredygtighed og klimadagsordenen hos Danmarks virksomheder? Så har vi stillingen til dig: ESG-konsulent hos BDO. Med rollen følger en unik mulighed for at kombinere din faglige viden og kompetencer inden for miljø, klimaregnskaber og CO2- reducerende tiltag med en central position i opbygningen af BDO’s ESG-afdeling.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Compliance Manager – develop our risk management strategy

Would you like to unfold and develop your expertise within IT risk management and compliance in a large, growing and global company?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

COOP Danmark A/S

Klimaansvarlig

Coop søger klimaansvarlig til ESG-afdeling

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

28.02.2024

EY

Konsulent - Sustainable Finance og Risk & Compliance (Frederiksberg)

Tænk! Hvis din karriere kunne have en varig indflydelse på dig og på verden?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.03.2024

Aalborg Kommune

Ambitiøs og knivskarp klimachef, der driver forandringer

Kan du omsætte vores ambitiøse visioner for klimaet til indsatser og handlinger, der skaber konkrete og målbare resultater? Kan du skabe grønne og bæredygtige forandringer? Som chef for vores nye klimaafdeling kommer du til at spille en nøglerolle i Aalborg Kommunes indsats for klimaet.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

28.02.2024

C WorldWide Asset Management

Sustainability/ESG Specialist

As our new Sustainability Specialist, you will contribute to defining, developing, and maintaining our strategic commitments and goals aligned with our overall firm-wide sustainability agenda. This multi-faceted role is organizationally anchored in our Global Clients team.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Semler Gruppen A/S

ESG Controlling & Reporting specialist til Semler Gruppen

Kunne du tænke dig at være med i udviklingen af Bæredygtighedsrapportering- og controlling i Semler Gruppen - og samtidig drive processen som ESG-projektleder?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Sustainable Business Solutions ApS

Kickstart din karriere indenfor bæredygtighed allerede i praktikperioden

Drømmer du om at arbejde med bæredygtighed og skal du eller nogen du kender i praktik i foråret eller efteråret 2024? Så kan en praktik hos Sustainable Business Solutions måske lige være sagen.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

14.03.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Uddannelse
Strategisk regnskabsforståelse

Styrk din regnskabsmæssige kunnen på 3 dage. Opnå øget indsigt i måling og tolkning af finansielle nøgletal, der er centrale for en virksomheds værdiskabelse, samt grundlæggende viden om budgettering og værdimåling.

Dato

10.01.2024

Sted

CBS Executive Fonden, Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

CBS Executive Fonden
Uddannelse
Agilitet Innovation og Forretningsudvikling

Lær de nyeste teorier om agilitet og få metodisk viden, som sætter dig i stand til at øge innovationskraften og forretningsudviklingen i din organisation. Kurset giver forståelse for vigtigheden og nyttigheden af fleksibilitet, dynamik og risikovillighed.

Dato

15.01.2024

Sted

CBS Executive Fonden, Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Bureau Veritas Certification
Webinar
Webinar: Har du brug for en intern eller ekstern sikkerhedsrådgiver?

Du har mulighed for at blive klogere på begrebet "sikkerhedsrådgiver", når vi afholder vores webinar den 18. januar 2024.

Dato

18.01.2024

Tid

13:15

Sted

Online

Bureau Veritas Certification
Møde
Netværksmøde: Food Waste & Loss

Gratis opstartsmøde den 31. januar 2024

Dato

31.01.2024

Tid

09:00

Sted

Bureau Veritas, Fredericia

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimahandling og Klimaregnskab i Praksis

Har du det operationelle ansvar for klimaregnskab og handlingsplaner? Så er dette hands-on kursus ideelt til at skabe overblik over klimadagsordenen, arbejde metodisk med klimadata, og udarbejde effektive klimahandlingsplaner baseret på anerkendte standarder.

Dato

29.02.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG rapporteringen

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG rapporteringsarbejdet

Dato

01.03.2024

Tid

09:00

Sted

Online