Kamp mellem business case og værdier i SMV’ernes CSR-indsats

De fleste er enige om, at flere SMV’er skal lave mere og bedre CSR. Men feltet er delt: for nogle er det værdier, for andre er det fortælling og for andre igen bare business.

Troldtekt delte nogle af sine gode råd med deltagerne på konferencen CSR i Praksis d. 2. juni 2016. .

09.06.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Medarbejdere og kunder er glade for vores CSR-indsats – ja nogle kunder kræver det ligefrem af os. Men vi er ikke gode nok til at kommunikere om, og det skal være forretningsrelevant, ellers er det ikke noget for os. Det var budskabet fra mange af de små og mellemstore virksomheder – og erhvervsorganisationer – som deltog i CSR-Links konference CSR i Praksis d. 2. juni 2016.

Et konkurrerende budskab blander sig dog også i samtalen om, hvad der driver og skal drive udviklingen i CSR i SMV’erne. De siger, at de slet ikke vil drive virksomhed, hvis de ikke kan gøre det ansvarligt og gøre en forskel.

Hvordan kan man vælge ansvar fra?
En repræsentant for den gruppe er Nille Nolsøe Skalts, partner i konsulentvirksomheden Spark, medejer af noget chokoladefabrik med særlige sourcingmetoder i Latinamerika og ansvarlig for B-Corp bevægelsens udbredelse og certificeringsprocesser i Danmark.  I forbindelse med konferencen skrev hun på Twitter:  ”Gu er det ej kunderne eller kapitalen, der skal drive #impactbusiness – det er os, erhvervslederne”.  

Eller Jesper Panduro, som ejer og leder Skagerak (tidligere Trip Trap):

”Det er da lidt tosset, at man skal fremhæve, at man er ansvarlig. Det bør da være det, der er det normale. På samme måde lyder det med at tale om at CSR skal være forretning før man er interesseret mærkeligt. For mig er det ikke noget, men bare kan vælge fra,” sagde han.

Søren Ejlersen fra Årstiderne startede sit oplæg med at sige, at han ikke mente, at der skulle bruges mere krudt på at kommunikere om CSR-indsatsen – som ellers havde været formiddagens budskab fra erhvervsorganisationerne. For ham var det vigtige, at gøre det – ikke at tale om det. Årstiderne er ellers rimelig involveret i den slags aktiviteter, som kan kaldes CSR: beskyttede værksteder leverer kasser og merchandise, de fastholder en lav kødandel i deres måltidskasser, der er skolehaver og biodynamisk dyrket frugt og grønt og fællesspisning med fokus på lokalsamfund og bedre mad.

”Men vi har aldrig skrevet et ord ned i en CSR-strategi. Vi har bare gjort det,” sagde Søren Ejlersen.

Troldtekt og KLs PurePrints gode råd

  • Topledelsen skal være involveret og være en del af styregruppen
  • Få det skrevet ind i virksomhedes værdigrundlag
  • Vær parat til at lade kunder og samarbejdspartnere kikke jer over skulderen = åbenhed
  • CSR projektet kræver en tovholder – gerne en ildsjæl
  • Det tager tid, ressourcer og økonomi skal ses som en langsigtet investering
  • Brug tid på at forbedere jer: undersøg ting, tal med kunderne, byg viden og netværk og vær sikker på business casen
  • Leverandører og medarbejdere skal være med på vognen
  • Brug tid på at få de kunder, I ved, I skal have
  • Kig bredere end de store fyrtårne som kunder, der er hurtigere succes hos andre kundetyper. 

Frontløberne går til kernen

Hovedparten af de danske SMV’er har dog nok en anden vej ind i CSR-arbejdet. Et eksempel er trykkefirmaet KLS Grafisk, som forklarede, hvordan de på 10 år var gået fra en mildest talt presset position i markedet til at være Danmarks eneste cradle to cradle-certificerede trykkeri, med et skift til navnet KLS PurePrint til følge og en vision om at ville være verdens grønneste trykkeri.

”Vi har ikke længere en CSR-strategi, den er smeltet sammen med vores almindelige strategi. Vi havde aldrig kunnet forudse at vi ville ende her,” forklarede Kasper Larsen som er kommerciel direktør i KLS PurePrint.

”Men i dag betyder det, at vi er på forkant med udviklingen i vores branche og deltager i udviklingsprojekter, hvor vi kan være med til at definere vejen frem og udvide vores netværk,” fortsatte han.

Peer Leth, som er Troldtekts direktør, var også 100 procent for integration af CSR og bæredygtighed i strategien. Det har ført til at Troldtekts produktion af akustikplader er efterhånden blevet cirkulær og cradle to cradle-certificeret.

”Først tænkte vi det som noget der kunne støtte produktudviklingen, men efterhånden er det med i vores strategiske grundlag,” sagde Peer Leth i lighed med Kasper fra KLS PurePrint.  ”Det koster både tid og ressourcer, men det er ikke unødvendige omkostninger. Det er den eneste vej til at forblive konkurrencedygtig,” fortsatte han.

Gode råd fra dem, der er længst
I processen på vej mod de krævende certificeringer har KLS PurePrint været nødt til at sige farvel til leverandører, som ikke ønskede at deltage i det nødvendige udviklingsarbejde. Og de har gjort sig den erfaring, at det ofte er en rigtig god idé ikke at satse for meget på de store, strålende virksomheder.

”I de store virksomheder kan et-to år være kort sigt i forhold til at tage en beslutning og få den forankret et sted i organisationen. For SMV’er er det lang tid at vente på om en ordre går igennem. For os har der været hurtigere veje til forretning hos f.eks. andre SMV’er, kommuner og foreninger,” forklarede Kasper Larsen.

En af de udfordringer Peer Leth berørte i sit oplæg var kravet om åbenhed. Troldtekt har valgt at acceptere at alle kan kigge dem over skulderen. Og når man først har vænnet sig til det, opstår et andet spørgesmål:

”Jamen, hvorfor gør alle de andre det ikke, tænker man. Hvad har man at skjule?,” sagde han.

Det koster både tid og ressourcer, men det er ikke unødvendige omkostninger. Det er den eneste vej til at forblive konkurrencedygtig.

Peer Leth, direktør for Troldtekt A/S

Hovedfeltet: flere gode historier, hvis flere skal med
Anders Andersen Rengøring og Rynkeby, som for nylig blev solgt til en tysk producent af frugtdrikke, fortalte også om deres arbejde med CSR.

Rynkeby har et bredt funderet CSR-program med fokus på miljøeffektivitet, medarbejdersikkerhed og – tilfredshed og styr på leverandørkæden. Men hovedfortællingen handlede torsdag d. 2. juni om deres Team Rynkeby cykelløb, som samler penge ind til Børnecancerfonden.

Og Anders Andersen Rengørings historie var om fodbold og medarbejdernes mulighed for at tage deres familie med til kampe, sponsorater af lokale klubber, mentorordninger og et sponsorat af Den Blå Planet for at markere sig på miljøsiden.

I denne CSR-traditions optik er kommunikationsmuligheder og værdi for forretningen alfa og omega, præcis som erhvervsorganisationerne understregede var nødvendige for at få flere virksomheder med.

Opsamlingen på dagen konkluderede også, at hovedkræfterne i bevægelsen mod mere CSR i SMV’erne var omkostningsreduktion, ejere og kunders krav, nye markedsvilkår og employer branding, dvs. muligheden for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft.

Troldtekt bakkede op om disse pointer, da de kom med gode råd til, hvordan flere kunne komme i gang med CSR.  Peer Leth understregede, at man skal fortælle de gode historier til dem, der ikke er kommet i gang, og gjorde opmærksom på vigtigheden af at tale med andre om, hvordan man gør, hvad der kræves og hvorfor man skal gøre det.

Værdier er bindeleddet
Men kan der ske tilnærmelser mellem de virksomheder, som kun vil lave forretning, hvis de er sikre på at det er ansvarligt, og så hovedfeltet, som har brug for mere håndfaste business cases? Et bud kom fra Dennis Friis Thaagaard fra Sustainor, som rådgiver bl.a. SMV’er i at arbejde med CSR.

”De fleste SMV’ere er eller har været funderet på nogle basale værdier som de oprindelige stiftere tog med sig ind i virksomheden. Når de skal arbejde med CSR, handler det bl.a. om at finde tilbage til de værdier,” sagde han.

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

03.05.2024CSR.dk

3 veje til at dekarbonisere den tunge godstransport

03.05.2024CSR.dk

Danske C25-selskaber har øget omfanget af deres frivillige skatterapportering

29.04.2024Alexandra Instituttet

Sponseret

GreenTec strækker sig fra grønne fingre til grønne strategier

26.04.2024CSR.dk

Et udvalg fra nyhedstrømmen

26.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Show your commitment to Food Safety with FSSC 22000 version 6

25.04.2024CSR.dk

OL i Paris planlægger efter opdateret ISO-standard for bæredygtighed

24.04.2024Prysmian Group Denmark A/S

Sponseret

Prysmian investerer 1,8 mia. euro i kapacitetsudvidelse

23.04.2024CSR.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

Jobmarked

Se alle

UN Global Compact Network Denmark

Head of Human Rights & Social Sustainability til UN Global Compact Network Denmarks sekretariat

Danmarks største netværk og læringsmiljø for ESG og bæredygtighed i den private sektor søger en engageret og faglig stærk Head of Human Rights & Social Sustainability til at lede vores aktiviteter for danske virksomheder inden for menneskerettigheder og det sociale område. Vores nye kollega vil få ansvaret for vores arbejde med menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, mangfoldighed og inklusion.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Sustainability strategy and reporting professional

Then look no further. In this role, you can build on your knowledge within this field and gain a thorough understanding of working strategically with sustainability in a large, international company.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Responsible Sourcing Manager - drive a responsible sourcing framework

If you are a current DSV employee and interested in a position in another country, please contact your Human Resource representative to discuss the process and requirements of applying.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC, Svendborg International Maritime Academy

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Erhvervsakademi Aarhus
Konference
GRØN - en praksisnær konference

14 oplægsholdere og 11 virksomheder/organisationer viser dig på 1 konference, hvordan du i praksis omstiller fra en lineær til en mere bæredygtig cirkulær forretningsmodel. Alt sammen til 0 kr. - det kræver blot du tilmelder dig.

Dato

08.05.2024

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

13.05.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Food Nation
Konference
Danish Delegation in Vietnam: Sustainable and efficient agri-food production

May 14 – 16, 2024, a Danish delegation will visit Vietnam for an export promotion with focus on sustainable solutions for food production and processing.

Dato

14.05.2024

Sted

Ho Chi Minh City

BSR
Workshop
Bringing Nature In: A Workshop to Jumpstart Your Nature Strategy

The importance of addressing the impacts and risks related to nature and biodiversity have never been more pressing for businesses. However, navigating this complex terrain can be daunting as it overlaps with other sustainability areas, making it difficult to know where to start and what to focus on.

Dato

14.05.2024

Tid

08:30

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - Kolding i maj

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

14.05.2024

Tid

09:00

Sted

Kolding

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Mini MBA – Lederuddannelse

Aros Mini MBA er Danmarks mest ambitiøse Mini MBA – udviklet i tæt samarbejde med landets førende ledelsesekspert, professor Steen Hildebrandt. Lederuddannelsen indfører dig i de klassiske MBA-fag og giver dig samtidig det mest aktuelle inden for ledelse.

Dato

14.05.2024

Tid

08:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus