Investorer ser ikke værdien af bæredygtighed

Der er stor forskel på, hvor meget værdi virksomhederne selv mener, at deres bæredygtighedsarbejde skaber for forretningen, og den værdi investorerne oplever, viser Accenture-rapport.

17.11.2014

CSR.dk

”Undersøgelsen viser, at der er en brist i kommunikationen mellem topleder og investor”, siger Kristoffer Hvidsteen, sustainability lead hos Accenture. Billedtekst: Foto: Accenture..

Virksomhederne er langt fra gode nok til at fortælle investorerne om deres bæredygtigheds-indsatser og vise, hvilken værdi arbejdet skaber for forretningen. Derfor bliver virksomhederne sjældent belønnet af investorerne for bæredygtighedsarbejdet.

Det er en af konklusionerne i en ny undersøgelse foretaget af konsulentfirmaet Accenture i samarbejde med investornetværket UN Principles for Responsible Investment.

I undersøgelsen svarer hele 57 procent af toplederne, at deres bæredygtighedsstrategi skaber værdi for forretningen, og 38 procent af disse svarer tilmed, at de kan sætte tal på værdiskabelsen. Til sammenligning er det kun henholdsvis ni procent og syv procent af investorerne, der er af samme holdning. Faktisk efterspørger ni ud af ti investorer i undersøgelsen, at bæredygtighed i højere grad indgår i de officielle regnskabspræsentationer fra virksomhederne.

Læs også: Ja tak til bæredygtig business

Omvendt efterspørger toplederne mere klarhed fra investorerne om, hvad de konkret ønsker for at kunne belønne virksomhederne i form af investeringer. 

”Undersøgelsen viser, at der er en brist i kommunikationen mellem topleder og investor, og det munder ud i en tosidet problematik: På den ene side klager toplederne over, at investorerne ikke spørger nok til bæredygtighedsindsatserne og ikke belønner virksomhederne i tilstrækkelig grad for deres arbejde på den front. På den anden side siger investorerne, at de ikke kan få øje på, at virksomhederne skaber synderlig værdi gennem bæredygtighed, og dermed kan de ikke belønne virksomhederne for det. Det betyder, at virksomhederne risikerer at gå glip af investeringer og dermed vækst”, siger Kristoffer Hvidsteen, sustainability lead hos Accenture.

De finansielle strukturer er en barriere
Noget tyder dog på, at bedre kommunikation mellem de to parter ikke er vejen frem alene for at løse problematikken. Undersøgelsen peger på, at måden, som hele den finansielle sektor er bygget op på, udgør en barriere for, at investorerne kan fokusere mere på bæredygtighed.

Hele 71 procent af investorerne svarer, at virksomhedernes tiltag på bæredygtighedsfronten besværliggøres af, at finansielle investeringer ofte er kortsigtede, og halvdelen (49 procent) svarer, at kvartalsregnskaber udgør en barriere for indførelse af bæredygtighed i virksomhedsvurderinger, fordi de ikke giver plads til de mere langsigtede strategier: 

Om undersøgelsen

Rapporten baserer sig på interviews (16 respondenter, to danske) og en spørgeskemaundersøgelse (67 respondenter) blandt topledere fra finansielle virksomheder og investorer fra UN Principles of Responsible Investment verden over. 

”Vores undersøgelse peger på, at der er en række indbyggede strukturer i den finansielle sektor, der modvirker en udvikling hen mod en mere bæredygtig økonomi. Mange investorer har historisk haft et udgangspunkt med ’negativ screening’ af virksomhedernes arbejde med bæredygtighed for at finde de virksomheder i markedet, det er bedst at undgå. Tilmed er vurderinger sjældent blevet kommunikeret ud i markedet, og det efterlader virksomhederne i mørket omkring prioriteringer”, siger Kristoffer Hvidsteen og fortsætter: 

”En række finansielle virksomheder har nu skiftet tilgang og anvender i stedet for en ’positiv screening’, der går ud på at vælge de virksomheder, der præsterer bedst inden for bæredygtighed. Det kombinerer investorerne med at gå i tættere dialog med virksomhederne omkring bæredygtighed. Det er en meget positiv udvikling, for dermed kommer positive elementer som bæredygtighed mere i betragtning, når en virksomheds værdi fastsættes. Nu mangler vi bare, at investorerne giver guidance til markedet omkring virksomhedernes præstationer, ligesom vi ser det med mere traditionelle finansielle vurderinger. Det er noget af det, der skal til for at skabe transformation mod en bæredygtig økonomi”, vurderer Kristoffer Hvidsteen.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.04.2025CSR.dk

Ny klimalov: Tiden presser på for nye mål og større ansvar

29.04.2025CSR.dk

Virksomheder frygter politisk vold og uro

29.04.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Amerikanerne går imod Trump-linjen om DEI og klima

28.04.2025CSR.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

28.04.2025CSR.dk

Kina bekræfter klimaengagement trods globale spændinger

28.04.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Scaling Circularity: How Pioneers Are Leading the Transition

28.04.2025FSR - danske revisorer

Sponseret

Fra compliance til værdi: Dansk Wilton arbejder strategisk med ESG

28.04.2025Bureau Veritas

Sponseret

Investér i sikkerheden i dag – det betaler sig i fremtiden!

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Strategisk ESG-kommunikation

Du lærer at bruge indsigter fra din organisations ESG-indsats til strategisk kommunikation. Dine undervisere Line Schmeltz og Anna Karina Kjeldsen sørger for, at du efter kurset kan kommunikere aktivt til omverdenen om din virksomheds arbejde med samfundsansvar.

Dato

30.04.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001:2022 Foundation – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer i informationssikkerhed med den internationale certificering fra PECB.

Dato

01.05.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

05.05.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

06.05.2025

Sted

Online

Beierholm
Webinar
Biodiversitet i et værdikædeperspektiv (2/2)

Hvordan påvirker din virksomhed biodiversiteten – og hvordan påvirker biodiversiteten din virksomhed? Tilmeld dig vores webinar og få en introduktion til de centrale begreber inden for biodiversitet og økosystemer. Vi undersøger, hvordan de påvirker virksomheders drift og værdikæde, og hvordan du kan arbejde strategisk med dem.

Dato

06.05.2025

Tid

08:15

Sted

Online