Der er ingen kvinder i bestyrelsen hos Danmarks største virksomheder

Ligestilling halter fortsat bagud i dansk erhverv. I over halvdelen af Danmarks største virksomheder sidder der ikke én eneste kvinde i bestyrelsen. Det viser en ny opgørelse fra Institut for Menneskerettigheder.

Der er ingen eller meget få kvinder i langt størstedelen af bestyrelserne i toppen af dansk erhvervsliv. Det betyder, at kvinder bliver afskåret magt og har svært ved at bryde den onde cirkel. Arkivfoto..

02.05.2018

Emmily Steen Thomsen, CSR.dk

I 52 procent af Danmarks største virksomheder er der ingen kvinder i bestyrelsen. Sådan lyder konklusionen fra en undersøgelse udarbejdet af Institut for Menneskerettigheder i samarbejde med Analyse & Tal.

”Jeg er meget overrasket. Da jeg gik i gang med optællingen, troede jeg, det måske ville være 20 procent. Jeg vidste ikke, at det lå så højt”, siger Bjarke Oxlund, der er teamleder for køn ved instituttet, til JydskeVestkysten.

Nærmere bestemt drejer det sig om 835 ud af Danmarks 1.595 største virksomheder, hvor lokalet er fuldstændig støvsuget for kvinder, når bestyrelsen mødes. Og det betyder, at fremtiden for dansk erhvervsliv stadig bliver afgjort af en eksklusiv mandeklub. Alt imens kvinderne er udelukket fra magten.

Læs også: Uden kvinder i ledelsen vil man sidde fast i fortiden

”Virksomheder er utroligt vigtige for samfundet. De beslutninger, der bliver truffet her, er med til at forme virkeligheden, og derfor er det jo skævvridende, hvis det ene køn ikke er repræsenteret”, forklarer Bjarke Oxlund til Berlingske Business.

Virksomheder bryder lovgivningen
I Danmark har man tidligere forsøgt at vende udviklingen ved at skærpe kravene til ligestilling. Alle virksomhederne, som er blevet efterset, blev i 2013 pålagt en lov, der bestemmer, at de skal udarbejde en målsætning for, hvordan de vil opnå en bedre repræsentativitet i bestyrelserne.

Og kigger man nærmere på opgørelsen, er der ikke nogen mærkbar indsats at se. Kun 101 af virksomhederne har ligestilling. Det betyder, at de resterende 1.494 top virksomheder bidrager til en underrepræsentationen af kvinder. Stik imod lovgivningens mål for ligestilling, der sigter mod en 40/60 fordeling mellem kønnene.

”Lov om måltal og politikker for det underrepræsenterede køn har indtil videre vist sig ineffektiv. Virksomhederne må selv sætte målet og definere, hvordan og i hvilket tempo de vil prøve at opfylde det. Der er ikke noget krav om forandring, fordi der kun er symbolske sanktioner for mangel på mål og politik”, siger Bjarke Oxlund.

Lovkravet omfatter alle virksomheder i regnskabsklasse C, der har en tilstrækkelig stor omsætning og kaliber. Overholder virksomhederne ikke den aftalte kønsrepræsentationen er konsekvenserne minimale. Og de slipper med en løftet pegefinger og et påbud.

Læs også: 104 virksomheder tilslutter sig Bloombergs ligestillingsindeks

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) mener ikke, at det endnu er muligt at afgøre om loven har gjort en forskel.

”Jeg så gerne, at der var endnu flere kvinder i bestyrelserne i de danske virksomheder. Men fem år er ikke lang tid, når det handler om at sætte gang i en udvikling”, siger Brian Mikkelsen til Berlingske.

Kvinder bliver overset i rekrutteringsprocessen
Berlingske har talt med næstformand for Nykredits bestyrelse, formand for Forenet Kredit og forsker ved Aarhus Universitet Nina Smith, der ikke mener, at de kvindeløse bestyrelser skyldes manglende kompetencer hos kvinderne. Hun peger i stedet på et samfundsproblem, der bunder i virksomhedernes måde at rekruttere medarbejdere på.

”Hvis 85 procent i det lag, hvor man rekrutterer bestyrelsesmedlemmer fra, er mænd, så er sandsynligheden for at få kvinder ind ikke så stor”, uddyber Nina Smith, der også er bestyrelsesmedlem i Carlsberg, som er en af de virksomheder, der har et mål om flere kvinder.

Også Bjarke Oxlund mener, at ulig adgang til topposter og karrieremuligheder er en del af forklaringen på den store skævvridning. 

”Der er en tradition for, at man besætter bestyrelsesposterne via netværk. Altså man sidder i lokalet, kigger på hinanden og spørger, kender vi nogen”, siger han til Fyens.dk.

Læs også: Dansk designer skaber jobs til kvinder i Afrikas største slum

Ifølge Nina Smith er det af afgørende betydning for fremtidens kvinder og magtbalancen i samfundet, at virksomhederne aktivt forsøger at lave om på det nuværende billede.

"Det, der virkelig er vigtigt, er de kvinder, der sidder i ledende stillinger, som betyder noget i dagligdagen for virksomhederne. Det er dem, der betyder noget for, at der kommer flere kvinder op, og de fungerer som inspiration for de kvinder, der sidder længere nede i organisationen", afslutter hun. 

- EST

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.04.2025CSR.dk

Hjælp til at støtte medarbejdere med psykiske lidelser

30.04.2025CSR.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

29.04.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Tænd lys i en mørk tid: Netto donerer lys i forbindelse med 80-året for Danmarks befrielse.

29.04.2025CSR.dk

Flere virksomheder giver fuld løn ved barns sygdom

25.04.2025CSR.dk

Flere whistleblower-alarmer er en god nyhed

24.04.2025BSR

Sponseret

Earth Day: Centering Health Equity in Climate Action

24.04.2025Red Barnet

Sponseret

Partnerskab med socialt ansvar: Brøndby IF og Red Barnet viser vejen

10.04.2025Læger uden Grænser

Sponseret

Partnerskaber med Læger uden Grænser kan styrke den globale sundhed

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Strategisk ESG-kommunikation

Du lærer at bruge indsigter fra din organisations ESG-indsats til strategisk kommunikation. Dine undervisere Line Schmeltz og Anna Karina Kjeldsen sørger for, at du efter kurset kan kommunikere aktivt til omverdenen om din virksomheds arbejde med samfundsansvar.

Dato

30.04.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

05.05.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

06.05.2025

Sted

Online

Beierholm
Webinar
Biodiversitet i et værdikædeperspektiv (2/2)

Hvordan påvirker din virksomhed biodiversiteten – og hvordan påvirker biodiversiteten din virksomhed? Tilmeld dig vores webinar og få en introduktion til de centrale begreber inden for biodiversitet og økosystemer. Vi undersøger, hvordan de påvirker virksomheders drift og værdikæde, og hvordan du kan arbejde strategisk med dem.

Dato

06.05.2025

Tid

08:15

Sted

Online

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Hvordan knækker vi affaldskurven og øger genbrug? - de danske ambitioner og tiltag

Hvordan kan vi sikre, at vi ikke blot overholder EU’s krav, men også går forrest i udviklingen af en cirkulær økonomi? Hvordan kan danske virksomheder, organisationer og offentlige instanser samarbejde om at reducere affaldsproduktionen og fremme genbrug?

Dato

06.05.2025

Tid

12:30

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V