Indkøbere skal forstå forretningen

Indkøb er ikke længere bare indkøb, men er central for virksomhedens innovation og forretningsudvikling. Den nye CSR-agenda åbner fx op for helt nye forretningsmodeller - men det kræver, at indkøbere forstår den kommercielle platform.

06.01.2015

CSR.dk

”CSR og bæredygtighed repræsenterer et opgør med indkøbsafdelingers traditionelle måde at tænke og fungere på”, fortæller Einar Scholte, Valcon. Foto: Valcon..

Supply chain management handler ikke længere kun om at afveje omkostninger, kvalitet og service. Der er dukket en fjerde faktor op, nemlig ansvar for omverden i form af klima, CO2, miljø, samfund og CSR. Transport og produktion er megastore CO2-udledere, og leverandører i lavomkostningslande repræsenterer et stort CSR-ansvar.

Klimafodspor er det nye ord, som alle med berøring til supply chain allerede er fortrolige med. Den samlede mængde af oceangående last- og containerskibe udleder mere CO2 end alle verdens lande bortset fra de seks største CO2-syndere. Det er blot et eksempel på klimafodspor, som gør, at virksomheder i fremtiden risikerer at blive udsat for brandbeskatning af deres CO2-udledning, og de vil derfor være godt tjent med at indarbejde klimafaktoren i supply chain-strategien.

CSR sætter dagsordenen
Efterhånden som kloden varmer op, stiger også presset på at reducere udledningen af de såkaldte drivhusgasser, hvilket først og fremmest vil sige CO2. Al Gores verdenskampagne satte for få år siden med succes klimaet på dagsordenen, og store globale forbrugervendte virksomheder som Walmart, Ikea, Tesco og Boots er blevet bidt af en grøn hund. Det skaber dønninger ned igennem værdikæderne til leverandører, underleverandører og under-underleverandører til de store kæder; og der er ingen tvivl om, at supply chain-området har ansvaret for broderparten af CO2-udledningen i form af transport og produktion.

Det skaber et stort behov hos mange virksomheder for at udvikle nye tilgange til at håndtere klimafodsporene og samfundsansvar på en systematisk og effektiv måde. Parametrene i forsyningskæden er ikke længere kun omkostninger, kvalitet og service, det hedder nu omkostninger, kvalitet, service og CSR. Virksomheder kan opnå markante konkurrencefordele ved at indarbejde miljømæssige og socialt ansvarsmæssige fodspor i deres forretnings- og forsyningskædestrategi.

Forstå den kommercielle del
Det kræver ifølge Einar Scholte, direktør i konsulentvirksomheden Valcon, at indkøberne forstår virksomhedens kommercielle platform. De skal have en dybtgående indsigt i, hvor meget virksomhedens forskellige kunder vil betale for CSR-faktoren, hvor værdifuld den er for kunderne, hvad kunderne lægger mest vægt på, hvilke samarbejdspartnere der kan levere hvilken form for CSR-værdi, hvordan kundesegment A, B og C adskiller sig fra hinanden og den slags spørgsmål.

”Der er ingen tvivl om, at CSR, ansvar, ressourceeffektivitet og bæredygtighed spiller en stor forretningsmæssig rolle på mange markeder i dag, og at det kan være en kilde til store konkurrencemæssige fordele. Men intelligent implementering af ansvar i forretningen har ikke en one-size-fits-all-løsning. Det vil være meget forskelligt fra virksomhed til virksomhed, og det vil kræve, at indkøberne tænker nyt baseret på indsigt i forretningen og markedet. Udgangspunktet er markedet og kunderne, og i mange tilfælde vil løftestængerne så være at finde i leverandørbasen og fælles innovation med leverandørerne. Indkøbernes rolle er at binde enderne sammen fra salg over produktudvikling og drift til leverandørbasen”, fortæller Einar Scholte.

Tænk i levetid og genanvendelighed
Han fremhæver tekstilbranchen som en dansk sektor, der altid er gået foran og fungeret som pioner for nye forretningsmodeller.

”Dele af tøjindustrien har set, at en voksende gruppe af forbrugere værdsætter bæredygtighed og har det som ét af deres indkøbskriterier. Illum tilbyder i dag ikke kun salg af nye bukser, men også at skræddere kan reparere mine gamle bukser, så jeg forlænger deres levetid. Det er et eksempel på, at en aktør ser en ny tendens og griber det som en forretningsmulighed. Den måde at tænke på skal også gennemsyre indkøbsafdelinger, så de kan bygge bro mellem forretningen og leverandørbasen”.

<p>”CSR-agendaen kræver, at indkøberne tænker nyt baseret på indsigt i forretningen og markedet”.</p>

Einar Scholte, direktør, Valcon

Et andet eksempel er børnetøjsmærket Paa Ny.dk, der baserer deres børnetøj på indkøbte stofrester fra andre tekstilproduktioner. Det er en innovationstung og bæredygtig model, hvor kollektionerne er begrænset af de reststoffer, som virksomheden køber og derfor skifter hyppigt. Forretningsmodellen appellerer til kunder, der værdsætter unik design og miljømæssig ansvarlighed.

”CSR og bæredygtighed repræsenterer et opgør med indkøbsafdelingers traditionelle måde at tænke og fungere på. Indkøbere er trænet til at tænke i pris per enhed. CSR og bæredygtighed kræver, at man også tænker i produktets levetid, livscyklus og genanvendelighed – hvis ellers slutkunderne på det marked, man befinder sig på, vil betale for det. Tetra Pak så allerede for 15-20 år siden, at truslen mod regnskovene og den vigende træmængde i verden kunne blive et problem for deres træbaserede papemballager. De investerede derfor i udvikling af plastemballager, der kan fungere som et alternativ eller supplement til deres papemballager”, fortæller Einar Scholte.

Et tredje eksempel er aluminium. Det koster meget energi og råstoffer at udvinde nyt aluminium fra jorden, men ifølge Dansk Retursystem kræver genanvendelse af allerede udvundet aluminium kun fem procent af den energi, der går til at udvinde nyt aluminium. Nyudvundet aluminium skaber ifølge RenoSam cirka 85 kg. affald, mens genanvendt aluminium skaber cirka 3,5 kg. affald.

Et fjerde eksempel er sportssko. 28 millioner brugte Nike sko er i skrivende stund blevet indsamlet i Nikes Grind-projekt, hvor skoene bliver findelt og genanvendt som råmateriale til gulvbelægninger, der bliver brugt i fitness-centre, kunstige græsbaner til sportsformål og lignende.

Fire indkøbstrin til bedre forretning
Einar Scholte anbefaler fire trin til indkøberens vej til at tænke bæredygtighed ind i forretningen:

  1. Forstå virksomhedens kommercielle platform.
  2. Få nuanceret indblik i, hvad kunderne efterspørger.
  3. Dyk dybt ned i hvad konsekvenserne af længere levetid på jeres produkter har på jeres forretning og indkøb.
  4. Tal med salg og produktudvikling, opstil alternativer og facilitér dialogen med resten af forretningen, tag initiativet og stop med at være de pæne drenge og piger, der først og fremmest ikke vil være til besvær.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

11.11.2025CSR.dk

Med 5 år at løbe på: Verden halter langt bagefter historiske klimamål

11.11.2025CSR.dk

Gennembrud i industrien: Elektrificeringen tager fart

10.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Arbejdskraft er industriens største mangelvare – men skal vi vente på flere uddannede eller tage teknologien i brug nu?

10.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Herning Kommune kåret som ”Verdens Bedste Indkøber 2025”

10.11.2025CSR.dk

Ny analyse: Rigeste danskere øger deres CO2-forbrug mens de fattigste reducerer markant

10.11.2025CSR.dk

Europa bør styrke samarbejdet med Kina om grøn omstilling, lyder det fra eksperter

10.11.2025Klimaklar

Sponseret

Ansvarlig brug af plast: Proplast fik succes med ny forretningsmodel

10.11.2025Beierholm

Sponseret

Fra lineær til cirkulær: En ny vej til en bæredygtig forretning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Sorø

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

11.11.2025

Tid

12:00

Sted

Fulbyvej 15, 4180 Sorø, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

12.11.2025

Sted

Odense

Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

12.11.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

JUC SERVICE ApS
Kursus
Strategisk implementering af CSRD

Dette kursus giver dig et væsentligt og opdateret overblik over EU's Corporate Sustainability Reporting-direktiv (CSRD), med et specifikt fokus på den seneste lovgivningsmæssige udvikling og det udviklende landskab for oplysning om bæredygtighed i EU.

Dato

12.11.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Kursus: Bliv Intern auditor – ISO 19011

På dette kursus får du en grundig introduktion til principperne for auditering, tilrettelæggelse af et auditprogram og gennemførelse af audit. Kurset baserer sig på den anerkendte standard ISO 19011 – Auditering af ledelsessystemer

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn