Hvordan vil EU bekæmpe greenwashing uden regulering?
For at lette den administrative byrde og sikre konkurrencedygtighed foreslår EU-Kommissionen at fjerne forslaget om fælles regler mod greenwashing. Det risikerer dog at blive en bjørnetjeneste.
Foto: 123RF.com
EU-Kommissionen arbejder i øjeblikket med planer om at trække det såkaldte ’Green Claims-direktiv’ tilbage. Direktivet skulle have indført fælles krav for brugen af miljø- og klimabudskaber i markedsføring og sikre at virksomheder dokumenterer klimaudsagn.
Baggrunden for tilbagetrækningen er blandt andet bekymringer om administrative byrder og risikoen for at spænde ben for virksomheder med gode intentioner. Ifølge kritikere af direktivet ville omfattende krav til dokumentation og certificering gøre det svært at kommunikere bæredygtighed.
Samtidig er der voksende fokus på udbredelsen af vildledende klimaudsagn. Mange virksomheder bruger i dag begreber som ’CO2-neutral’ og ’grøn’ uden at disse nødvendigvis er knyttet til verificerede data.
Ifølge forslagsteksten til direktivet skulle netop det imødegås ved krav om livscyklusanalyser, uafhængige certificeringer og konkrete handlingsplaner.
Eksempler på den type markedsføring ses blandt andet i fødevarebranchen, hvor produkter markedsføres som klimavenlige på baggrund af enkeltstående tiltag som mindre emballage eller lokal produktion uden at der tages højde for de overordnede produktionsmetoder.
Direktivet har været fremlagt som et redskab til at gøre grønne påstande mere gennemskuelige. Ved at stille krav til dokumentation skal det være lettere at skelne mellem initiativer med reelt klimaaftryk og dem der primært er kommunikative. Uden direktivet bliver dette skel mere mudret.
- lhs