Hvor bæredygtigt er dit favoritbrand?

På den hollandske hjemmeside Rank a Brand bliver en lang række mærkevarer rangeret efter deres indsats i forhold til bæredygtighed på en lang række parametre omkring klimahensyn, miljø- og arbejdsforhold.

10.12.2015

CSR.dk

Alle mulige aspekter af bæredygtighed bliver stadig mere efterspurgte, når forbrugere i specielt den vestlige verden skal købe varer, både i supermarkedet, tøjbutikken og onlinehandelspladserne. Store virksomheder markedsfører sig i stigende grad som socialt ansvarlige, og de bedste får flere kunder på deres indsats.

Læs også: Fire trends inden for produktbranding med CSR

Den trend har den hollandske hjemmeside Rank a Brand besluttet sig at støtte op om. På portalen rangerer de pt. over 500 mærkevarer fra hele verden (dog primært Europa indtil videre) spredt ud over 25 brancher lige fra mode og elektronik til forskellige madvarer og rejseselskaber.

Målsætningen er at levere uafhængige bedømmelser af de mange virksomheder ud fra deres egne rapporter, udmeldinger og andre offentliggjorte dokumenter om forskellige tiltag under kategorien bæredygtighed, der i denne sammenhæng dækker fire temaer; miljø, klima, arbejdsforhold og transparens. På den baggrund får virksomheden så en score mellem 0 og 100 inddelt i fem kategorier fra E (”Hold dig væk”) til A (”Shop amok!”).

Selvforstærkende effekt
Rank a Brand opfordrer sine brugere, herunder godt 10.000 følgere på Facebook, til aktivt at tage del i arbejdet med at skabe mere bæredygtighed på tværs af brancherne. Det kan ske ved dels at støtte hjemmesiden direkte via økonomiske bidrag, men også ved at skubbe (nudge) til de forskellige virksomheder og opfordre dem til at styrke deres indsats.

På den måde er håbet, at det vil skabe en selvforstærkende effekt, hvor de rangerede selskaber er nødt til at reagere på en eventuel dårlig rangering, fordi den skader deres image, og derfor forbedrer deres politik og generelle gøren og laden under bæredygtighedsparaplyen.

Blandt de rangerede brands kan nævnes H&M, der trods middelscoren C (”Rimelig, kunne gøre det bedre”) faktisk topper tøjkategorien foran bl.a. danske Vero Moda og Jack&Jones samt internationale mærker som Gap og Esprit, der alle ligger på et D (”Første skridt, burde gøre det bedre”).

Læs også: Organisationer: H&M hænger stadig i CSR-bremsen

Online finder vi virksomheder som Youtube, Google og Skype (alle C), Facebook og eBay på et D, mens giganten Amazon må nøjes med et E og anbefalingen ”Don’t buy”, primært grundet manglende information.

Det eneste mærke på siden, der pt. har opnået et A er den hollandske undertøjsproducent Saint Basics.

-AK

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

21.08.20253H Law

Sponseret

Dokumentation af grønne påstande – hvad kræver loven?

20.08.2025CSR.dk

Strikkere sørger for kæmpe beløb til Unicef i Gaza

18.08.2025BSR

Sponseret

Developing Integrated Approaches to Human Rights, Climate, and Nature

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
Kursus: Bæredygtige forretningsmodeller

På kurset lærer du at udvikle grønne forretningsmodeller, der bidrager til den tredobbelte bundlinje og matcher forbrugernes ønsker, klimamålene og politikernes dagsorden. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

01.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Dakofa
Konference
Dakofa Årskonference - Sammen om den cirkulære omstilling

En konference for alle der arbejder med cirkulær omstilling

Dato

02.10.2025

Tid

09:30

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus.

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘S’ i ESG med sociale risikovurderinger

På dette seminar kan du blive klogere på, hvordan du kan igangsætte initiativer inden for dit ”S” i ESG, der gør dig i stand til at møde den konstante udvikling på området. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

03.10.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Arkitektur Center, Bryghusgade 10, 1473 København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

06.10.2025

Sted

Odense

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Mini MBA – Lederuddannelse

Aros Mini MBA er Danmarks mest ambitiøse Mini MBA – udviklet i tæt samarbejde med landets førende ledelsesekspert, professor Steen Hildebrandt. Lederuddannelsen indfører dig i de klassiske MBA-fag og giver dig samtidig det mest aktuelle inden for ledelse.

Dato

06.10.2025

Tid

08:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

06.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online