”Hvis vi skal arbejde for jer, skal I værne om fremtiden”

Den Grønne Ungdomsbevægelse udgiver i morgen en bog med gode råd til virksomheder, der gerne vil være med i og passe på fremtiden.

Foto: Den Grønne Ungdomsbevægelse

29.05.2024

CSR.dk

”Som repræsentanter fra en generation, der er født på kanten af det nye årtusinde, og som kommer til at leve gennem de nuværende økologiske og sociale kriser mange årtier frem, vil vi gerne sige det helt klart: De steder, vi kommer til at lægge vores fremtidige arbejdskraft, bliver ikke hos dem, der langsomt bruger verden op, men hos dem, der genopbygger den. Derfor har vi skrevet en håndbog dedikeret til fremtidens virksomheder.”

Sådan indleder de syv unge forfattere bag bogen en kronik på Mandag Morgens hjemmeside. 

De fortsætter med at fremhæve, at de af alle ved, at det er svært at forestille sig alternativer, men at de gerne vil hjælpe med at forestille sig et svar på et spørgsmål, de ellers ikke kan finde svar på: Hvor skal jagten på økonomisk optimering, vækst og konstant stigende profitter føre os hen?  

Derfor har de – en gruppe unge klimaaktivister, som de kalder sig – sammen skrevet bogen ‘Til Fremtidens Virksomheder - en håndbog’, som fra 30. maj kan købes i f.eks. Politikens Boghal.  Håndbogen tilbyder syv principper for fremtidens virksomheder. 

De understreger, at de syv principper hænger sammen. ”For man kan ifølge dem kke cherrypicke, hvis man vil værne om fremtiden”. 

”Vi taler direkte til jer, der allerede i dag vil skabe de virksomheder, der kan bære fremtiden. For erhvervslivet er afgørende for vores samfund, og det vil aldrig lykkes at omstille os grønt og retfærdigt, uden at I er med,” skriver forfatterne i Mandag Morgen. 

- EHS

De syv principper

  1. Fremtidens virksomheder har ikke længere profit som et mål i sig selv.
    I stedet har virksomheder fuldt fokus på at lykkes med det, de egentligt er sat i verden for, nemlig at gavne samfund og natur ved at skabe direkte social og økologisk nytte. Virksomheder tager ansvar for, hvad deres profit kommer fra og går til. Og igennem bindende strukturer og aftaler sikrer virksomheder, at eventuelt økonomisk overskud går direkte til at støtte deres formål frem for at ende i private lommer.
     
  2. I fremtidens virksomheder er medarbejdertrivslen ligestillet med virksomhedens bredere natur- og samfundsansvar
    Det er nu en hovedopgave at sikre gode arbejdsliv for alle ansatte i virksomheden, ikke som et middel til at øge output eller produktivitet, men som et mål i sig selv. Det indebærer blandt andet, at alle arbejder væsentligt mindre, så vi ikke overskrider hverken grænserne for planeten, vores kroppe eller vores psykiske kapacitet.
     
  3.  Fremtidens virksomheder træffer beslutninger demokratisk.
    Det gælder både i det store og det små, når virksomheder handler, udvikler sig og sætter nye mål. I beslutningsprocesserne inddrages selvfølgelig medarbejdere, men også dem, der på andre måder påvirkes af beslutningerne, f.eks. repræsentanter fra naturen, civilsamfundet og fremtidige generationer.
     
  4. Fremtidens virksomheder opfylder behov frem for at opfinde dem.
    I stedet for at skabe nye behov for en større smartphone, den seneste kollektion eller det nyeste interiør bruger virksomheder deres kreativitet og dygtighed til at opfylde vigtige menneskelige behov inden for de planetære grænser. Det gør de ved at producere mindre, med et lavt ressource- og materialeforbrug. og ved at sikre, at produkter er holdbare og kan repareres.
     
  5. Fremtidens virksomheder gør alt, hvad de kan, for at være socialt og økologisk regenerative.
    Virksomheder skader ikke økosystemer og natur, men søger at genopbygge det, der tidligere er blevet ødelagt af klima- og miljøskadelig produktion, og forbedrer sociale og økonomiske forhold for lokalbefolkninger og mennesker gennem hele værdikæden.
     
  6. Fremtidens virksomheder tager samfundsansvar.
    De bidrager med hver deres unikke ekspertise til den demokratiske samtale om, hvordan vi skaber gode liv inden for de planetære grænser. På den politiske scene lobbyer de for hurtig, strukturel og socialt retfærdig klimahandling. Og så er de bevidste om den skadelige påvirkning fra reklamer og bruger dem kun til nød for at fremme kendskabet til bæredygtige produkter uden at bidrage til overforbrug og mistrivsel.
     
  7. Fremtidens virksomheder dimensionerer deres størrelse efter deres formål i stedet for at søge vækst og ekspansion for enhver pris.
    De tilpasser deres størrelse direkte efter, hvor mange af deres varer eller tjenester der er nødvendige for bedst muligt at opfylde deres sociale og økologiske formål og samtidig sikre medarbejdertrivsel.

Merkur Andelskasse

Sponseret

Merkur deler ud af indtjeningen gennem andelskassens Værdipulje: Her er modtagerne

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

11.12.2024CSR.dk

Nyt klimatiltag fører til britisk shitstorm

10.12.2024CSR.dk

Nyt initiativ skal styrke det danske kriseberedskab

10.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Jagten på at skabe en bedre fremtid

09.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Mere sikkerhed - mindre aftryk

09.12.2024CSR.dk

Erhvervsleder: Bestyrelserne skal omfavne EU-krav

09.12.2024Verarca

Sponseret

cApung-direktør: Strategisk arbejde med bæredygtighed kræver indsigt i scope 3-udledninger

06.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

BV Talks - Om Bæredygtighed

06.12.2024CSR.dk

De største temaer på CSR.dk i hele 2024

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om CSRD

Stil dine spørgsmål om CSRD eller lyt med, når Senior ESG Advisor og CSRD-specialist i SustainX, Malte Øster, åbner op for spørgetime d. 12. november kl. 11.05.

Dato

12.12.2024

Tid

11:05

Sted

Online