"Hvis din virksomhed vokser, vil det så være bedre eller værre for planeten?"

Det spørgsmål står centralt i den nye bog Impact Business Models – Proactively Designing Business Models to Create Positive Change and Solve Global Challenges – der netop er udgivet.

Foto: Steffen Kallehauge

25.08.2025

Sponseret

Steffen Kallehauge, MäRK

Bogen er skrevet af Steffen Kallehauge og Nille Skalts, partnere i Märk og grundlæggerne bag den nordiske B Corp-bevægelse. Märk har været en del af B Corp-bevægelsen siden 2019.

Bogen handler om, hvordan virksomheder kan designe deres forretningsmodel til at skabe positiv effekt for interessenter, der ikke er virksomhedens aktionærer – en tilgang, som i B Corps verden kaldes Impact Business Models.

Et globalt skifte i gang

B Corp bevægelsen vokser over hele verden. Mere end 10.000 virksomheder globalt – og 131 i Danmark – har fået vurderet og verificeret deres samlede ansvarlighedsperformance gennem B Impact Assessment, som måler på fem områder: Selskabsledelse, medarbejdere, lokalsamfund, miljø og kunder.

Certificeringen vurderer både værdiskabelsen i den daglige drift og – særligt – om virksomheden har integreret en Impact Business Model, der skaber signifikant og dokumenterbar værdi for en eller flere interessenter.

B Corps bedst gemte skat

Men netop arbejdet med Impact Business Models er ofte teknisk, komplekst – og svært at gennemskue, fortæller Steffen Kallehauge:

“Impact Business Models er det, der gjorde Nille Skalts og jeg forelsket i B Corp bevægelsen. Men de er svære at finde, svære at forstå og svære at integrere. Det er vores mål med bogen at demokratisere forståelsen af Impact Business Models, hvilke spørgsmål man skal stille sig selv, og hvordan man kommer i gang med selv at integrere dem i sin egen forretning.”

Tre veje til værdiskabelse

I bogen præsenteres 22 forskellige Impact Business Models, organiseret i tre kategorier afhængigt af, hvor i virksomheden værdien skabes:

  • Interne strukturer
  • Værdikæden
  • Produkter og services

Hver model er koblet til konkrete globale udfordringer og illustreret med eksempler på virksomheder, der allerede har omsat dem til praksis.

Til dig, der arbejder strategisk med ansvarlighed

Impact Business Models er skrevet som et opslagsværk og en metodebog. Den giver indsigt i:

  • Hvad en Impact Business Model egentlig er
  • Hvordan du bygger en i din egen forretning
  • Hvilke globale problemer de enkelte modeller adresserer
  • Spørgsmål du kan stille dig selv undervejs i udviklingen
  • Eksempler på virksomheder, der er lykkedes med det

Bogen er relevant for dig, der vil sikre, at din virksomhedens ansvarlighed ikke bare er en compliance-øvelse, men er integreret i kernen af forretningen.

Køb bogen Impact Business Models ved at skrive til Steffen Kallehauge på steffen@maerkcph.dk. Bogen koster 150 kr.

Kom med 18. september

Vil du høre mere om, hvordan din virksomhed kan komme i gang med Impact Business Models, inviterer Märk og Merkur Andelskasse til Perspektivskift d. 18. september kl. 8.30-10.30 på Vesterbro i København.

Læs mere og tilmeld dig her.

25.08.2025MäRK

Sponseret

"Hvis din virksomhed vokser, vil det så være bedre eller værre for planeten?"

24.07.2025MäRK

Sponseret

ESG skal mærkes – ikke markedsføres

09.04.2025MäRK

Sponseret

B Corps nye standarder - få overblikket her

20.01.2025MäRK

Sponseret

Fredericia Furnitures CFO går forrest i arbejdet med bæredygtighed

29.10.2024MäRK

Sponseret

Hvorfor blive B Corp?

14.10.2024MäRK

Sponseret

Fra bæredygtighedstænkning i erhvervslivet til forretningstænkning i bæredygtighed