Hver tredje store danske virksomhed har ingen CSR-politik
En undersøgelse viser, at ud af 100 store danske virksomheder har kun knap to ud af tre en offentligt tilgængelig CSR-politik.
Undersøgelsen er udarbejdet af kommunikations- og analysebureauet Cohn & Wolfe, der har besøgt virksomhedernes respektive hjemmesider og ledt efter en formuleret CSR-strategi. I helt præcist 36 tilfælde har denne søgen altså været forgæves, 58 virksomheder havde en tilgængelig strategi, mens en gruppe på seks selskaber har delvist tilgængelige strategier, som eksempelvis Falck, der har en Code of Conduct på sin internationale hjemmeside, men ikke sin danske. På listen over de 36 virksomheder uden CSR-strategier figurerer bl.a. navne som Danish Crown, SAS, Sjælsø, DFDS, Jyske Bank, NCC, B & O og Saxo Bank. Fra Saxo Bank er det dog et bevidst valg ikke at have en formuleret politik på området.
Saxo Banks to stiftere har altid ment, at det var ægte social ansvarlighed at give folk et arbejde, så de er i stand til at betale skat til staten i det land, de er ansat i. Derfor har de haft fokus på at skabe en virksomhed, som giver ansættelse til folk, siger pressechef Kasper Elbjørn, der dog ikke vil afvise, at virksomheden vil udarbejde en strategi en gang i fremtiden. Og det vil en af landets eksperter på området da også anbefale, selvom det ikke skal være for enhver pris.
Jeg synes, det er meget klogt at have en CSR-politik. Undersøgelsen viser jo også, at de fleste har det, og jeg er sikker på, at flere kommer til. Men fordi det er oppe i tiden, er der en reel fare for, at nogle virksomheder formulerer en tom CSR-politik, siger professor på Handelshøjskolen, Aarhus Universitet, Steen Hildebrandt, der derfor pointerer, at det er om muligt er endnu vigtigere af følge sin CSR-politik end at formulere den.