Hver fjerde virksomhed efterlyser viden om at ansætte udsatte ledige
Danske virksomheder søger i stort omfang eksterne råd og vejledning, når de skal ansætte eller fastholde medarbejdere med særlige behov, viser en ny undersøgelse.
Virksomheder søger i stor stil viden udefra, når de ansætter personer med særlige behov.
I en evalueringsundersøgelse, som Rambøll Management har foretaget af CABI - Center for Aktiv Beskæftigelsesindsats siger 24 procent af de adspurgte virksomheder, at de har behov for at få eksternt viden, gode råd og vejledning, når de ønsker at fastholde medarbejdere medarbejdere med problemer eller ansætte nye, der fx har et handicap eller andre udfordringer.
En af de virksomheder, som søger ekstern hjælp er restaurantkæden McDonald's:
”Det er virkelig ressourcekrævende at sætte sig ind i regler og lovgivning på det her område, og det er ærgerligt, hvis det afholder nogle fra at tage imod udsatte medarbejdere," siger HR-konsulent Mette Hybschmann.
Rambøll Managent har i evalueringsundersøgelsen spurgt 500 repræsentativt udvalgte virksomheder, og hver tredje oplyser, at når de er på jagt efter viden, er det i form af svar på konkrete spørgsmål om lovgivning og bestemte indsatser.
”For mig er det et signal om, at flere og flere virksomheder ser det som et fælles ansvar at støtte de mennesker, som har brug for lidt støtte for at blive på eller komme ind på arbejdsmarkedet. Samtidig vidner resultaterne om, at virksomhederne kan se værdien af de ressourcer, som udsatte ledige kan bidrage med, når de får et job,” siger markedsleder Lars Nellemann fra CABI.