Hver anden elev med handicap dropper ud af erhvervsskolerne

Lidt over halvdelen af elever med psykisk eller fysisk gennemfører ikke deres uddannelse på erhvervsskolerne. En problemfyldt tendens lyder det fra 3F.

Undersøgelsen konklusion tyder på, at uddannelsessystemet mangler fleksibilitet og evnen til at rumme elever med forskellige behov..

28.02.2020

CSR.dk

Danske unge med handicap falder oftere fra en erhvervsskoleuddannelse end unge uden.

Sådan lyder konklusionen i undersøgelsen ”Ligebehandling af elever på erhvervsskoler” fra Institut for Menneskerettigheder.

Rapporten, der tager udgangspunkt i en større mængde data om elever på landes erhvervsskoler, viser, at 51 procent af elever med et psykisk eller fysisk handicap dropper ud, inden de gennemfører en erhvervsuddannelse. Til sammenligning falder 37 procent af unge uden handicap fra.

Det er særligt problematisk mener Søren Heisel, der er forbundssekretær i Fagbladet 3F.

Læs også: Bæredygtighed skal vække pigers interesse i tekniske uddannelser

”Det er slet ikke godt nok. Det bør der gøres noget ved – selvfølgelig især over for eleverne, der ikke møder de rigtige rammer. Vi har hårdt brug for flere faglærte i Danmark. Vores uddannelsessystemer er blevet meget stramme igennem årene, og der tror jeg, vi skal til at se på rummeligheden og gøre plads til forskellighed i større stil nu”, siger han.

Et ufleksibelt uddannelsessystem
Liselotte Hyveled, der er formand for Det Centrale Handicapråd, mener at uddannelserne skal være bedre til at rumme elever med forskellige behov.

”Vi hører gang på gang, at der mangler tusindvis af faglærte for at dække fremtidens behov. Men når man ikke formår at uddanne til fremtiden og udnytte de ressourcer, vi har, får vi ikke løst den udfordring”, siger hun og fortsætter:

”Derfor er større fleksibilitet og mere oplysning helt afgørende for at få flere mennesker med handicap gennem en erhvervsuddannelse og ud på arbejdsmarkedet”.

Læs også: Gennem ti år har Grohe uddannet udsatte unge til installatører

En af årsagerne til undersøgelsens konklusion bunder i, at elever med handicap skal gennemføre uddannelsen på samme normerede tid som dem uden handicap.

Institut for Menneskerettigheder foreslår derfor, at undervisningsministeriet indfører regler, som skal sikre et højere niveau af fleksibilitet for unge med handicap på erhvervsuddannelserne.

Det er endvidere tiltag Søren Heisel er enig i.

”Jeg synes, at det er en god idé. I en helt anden boldgade har vi allerede et regelsæt, der betyder, at elite-sportsudøvere under Team Danmark kan tage en erhvervsuddannelse på nogle vilkår, der passer ind i elevernes træning. Hvorfor ikke gøre det samme her?”, siger han.

”Ligebehandling af elever på erhvervsskoler” er den første undersøgelse af sin slags, der kan give et samlet overblik over, hvordan elever med handicap klarer sig på erhvervsuddannelserne i Danmark.

 -HCL

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

12.09.2025CSR.dk

EU vil rydde op i udbudsmarkedet: Lav pris må ikke være altafgørende

28.08.2025Sex & Samfund

Sponseret

"Jeg var så bange for at dø"

27.08.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UN Global Compact Network Denmark opstarter nyt Think Lab med fokus på Living Wage

26.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

FreeBee A/S skaber et mere sikkert arbejdsmiljø med ny halvautomatiseret lagerløsning

18.08.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.08.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fordi inklusion, lighed og værdighed ikke er til forhandling

15.08.2025CSR.dk

Ny rapport: Børnearbejde falder markant og flere børn kommer i skole verden over

11.08.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Sæt turbo på CSR initiativerne med nudging!

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighed & ESG – stå stærkere og skab større værdi!

Kom godt i gang med jeres bæredygtige transformation! På dette lynkursus lærer du, hvad bæredygtig omstilling betyder for din branche og organisation, og hvordan I kan tænke bæredygtighed ind i jeres strategier og mål – og samtidig styrke forretningen!

Dato

17.09.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

17.09.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København