Hver anden elev med handicap dropper ud af erhvervsskolerne

Lidt over halvdelen af elever med psykisk eller fysisk gennemfører ikke deres uddannelse på erhvervsskolerne. En problemfyldt tendens lyder det fra 3F.

Undersøgelsen konklusion tyder på, at uddannelsessystemet mangler fleksibilitet og evnen til at rumme elever med forskellige behov..

28.02.2020

CSR.dk

Danske unge med handicap falder oftere fra en erhvervsskoleuddannelse end unge uden.

Sådan lyder konklusionen i undersøgelsen ”Ligebehandling af elever på erhvervsskoler” fra Institut for Menneskerettigheder.

Rapporten, der tager udgangspunkt i en større mængde data om elever på landes erhvervsskoler, viser, at 51 procent af elever med et psykisk eller fysisk handicap dropper ud, inden de gennemfører en erhvervsuddannelse. Til sammenligning falder 37 procent af unge uden handicap fra.

Det er særligt problematisk mener Søren Heisel, der er forbundssekretær i Fagbladet 3F.

Læs også: Bæredygtighed skal vække pigers interesse i tekniske uddannelser

”Det er slet ikke godt nok. Det bør der gøres noget ved – selvfølgelig især over for eleverne, der ikke møder de rigtige rammer. Vi har hårdt brug for flere faglærte i Danmark. Vores uddannelsessystemer er blevet meget stramme igennem årene, og der tror jeg, vi skal til at se på rummeligheden og gøre plads til forskellighed i større stil nu”, siger han.

Et ufleksibelt uddannelsessystem
Liselotte Hyveled, der er formand for Det Centrale Handicapråd, mener at uddannelserne skal være bedre til at rumme elever med forskellige behov.

”Vi hører gang på gang, at der mangler tusindvis af faglærte for at dække fremtidens behov. Men når man ikke formår at uddanne til fremtiden og udnytte de ressourcer, vi har, får vi ikke løst den udfordring”, siger hun og fortsætter:

”Derfor er større fleksibilitet og mere oplysning helt afgørende for at få flere mennesker med handicap gennem en erhvervsuddannelse og ud på arbejdsmarkedet”.

Læs også: Gennem ti år har Grohe uddannet udsatte unge til installatører

En af årsagerne til undersøgelsens konklusion bunder i, at elever med handicap skal gennemføre uddannelsen på samme normerede tid som dem uden handicap.

Institut for Menneskerettigheder foreslår derfor, at undervisningsministeriet indfører regler, som skal sikre et højere niveau af fleksibilitet for unge med handicap på erhvervsuddannelserne.

Det er endvidere tiltag Søren Heisel er enig i.

”Jeg synes, at det er en god idé. I en helt anden boldgade har vi allerede et regelsæt, der betyder, at elite-sportsudøvere under Team Danmark kan tage en erhvervsuddannelse på nogle vilkår, der passer ind i elevernes træning. Hvorfor ikke gøre det samme her?”, siger han.

”Ligebehandling af elever på erhvervsskoler” er den første undersøgelse af sin slags, der kan give et samlet overblik over, hvordan elever med handicap klarer sig på erhvervsuddannelserne i Danmark.

 -HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Lokal keramiker forvandler ler til 32.000 kroners nødhjælp

04.11.2025CSR.dk

Tyve års samarbejde om alt fra madspild til katastrofehjælp

04.11.2025CSR.dk

Akademiske frontløbere tester nye veje til mere diversitet i STEM

03.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Vores globale aftryk handler også om mennesker

30.10.2025BSR

Sponseret

How Stronger Just Transition Policies Can Enable Business Action

30.10.2025CSR.dk

Mellemlederes trivsel er belastet af høje krav

29.10.2025Læger uden Grænser

Sponseret

Pilgrim donerer omsætning til Læger uden Grænser

26.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Når forskellighed bliver en styrke

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København