Hver anden elev med handicap dropper ud af erhvervsskolerne

Lidt over halvdelen af elever med psykisk eller fysisk gennemfører ikke deres uddannelse på erhvervsskolerne. En problemfyldt tendens lyder det fra 3F.

Undersøgelsen konklusion tyder på, at uddannelsessystemet mangler fleksibilitet og evnen til at rumme elever med forskellige behov..

28.02.2020

CSR.dk

Danske unge med handicap falder oftere fra en erhvervsskoleuddannelse end unge uden.

Sådan lyder konklusionen i undersøgelsen ”Ligebehandling af elever på erhvervsskoler” fra Institut for Menneskerettigheder.

Rapporten, der tager udgangspunkt i en større mængde data om elever på landes erhvervsskoler, viser, at 51 procent af elever med et psykisk eller fysisk handicap dropper ud, inden de gennemfører en erhvervsuddannelse. Til sammenligning falder 37 procent af unge uden handicap fra.

Det er særligt problematisk mener Søren Heisel, der er forbundssekretær i Fagbladet 3F.

Læs også: Bæredygtighed skal vække pigers interesse i tekniske uddannelser

”Det er slet ikke godt nok. Det bør der gøres noget ved – selvfølgelig især over for eleverne, der ikke møder de rigtige rammer. Vi har hårdt brug for flere faglærte i Danmark. Vores uddannelsessystemer er blevet meget stramme igennem årene, og der tror jeg, vi skal til at se på rummeligheden og gøre plads til forskellighed i større stil nu”, siger han.

Et ufleksibelt uddannelsessystem
Liselotte Hyveled, der er formand for Det Centrale Handicapråd, mener at uddannelserne skal være bedre til at rumme elever med forskellige behov.

”Vi hører gang på gang, at der mangler tusindvis af faglærte for at dække fremtidens behov. Men når man ikke formår at uddanne til fremtiden og udnytte de ressourcer, vi har, får vi ikke løst den udfordring”, siger hun og fortsætter:

”Derfor er større fleksibilitet og mere oplysning helt afgørende for at få flere mennesker med handicap gennem en erhvervsuddannelse og ud på arbejdsmarkedet”.

Læs også: Gennem ti år har Grohe uddannet udsatte unge til installatører

En af årsagerne til undersøgelsens konklusion bunder i, at elever med handicap skal gennemføre uddannelsen på samme normerede tid som dem uden handicap.

Institut for Menneskerettigheder foreslår derfor, at undervisningsministeriet indfører regler, som skal sikre et højere niveau af fleksibilitet for unge med handicap på erhvervsuddannelserne.

Det er endvidere tiltag Søren Heisel er enig i.

”Jeg synes, at det er en god idé. I en helt anden boldgade har vi allerede et regelsæt, der betyder, at elite-sportsudøvere under Team Danmark kan tage en erhvervsuddannelse på nogle vilkår, der passer ind i elevernes træning. Hvorfor ikke gøre det samme her?”, siger han.

”Ligebehandling af elever på erhvervsskoler” er den første undersøgelse af sin slags, der kan give et samlet overblik over, hvordan elever med handicap klarer sig på erhvervsuddannelserne i Danmark.

 -HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025CSR.dk

DTU Skylab modtager Diversitetsprisen 2025

18.11.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Sådan måler du S’et i ESG: Nyt værktøj gør det lettere at arbejde strategisk med social bæredygtighed

18.11.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025CSR.dk

Mangel på netværk og erfaring holder kvinderne ude af bestyrelserne

14.11.2025CSR.dk

Idrætten vil hjælpe virksomheder med at tage socialt ansvar

12.11.2025CSR.dk

På trods af øremærket barsel rammes kvinders karrierer fortsat hårdest

05.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Lokal keramiker forvandler ler til 32.000 kroners nødhjælp

04.11.2025CSR.dk

Tyve års samarbejde om alt fra madspild til katastrofehjælp

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby