Hurtig indsats fra jobcentret får sygemeldte tilbage på jobbet
Flere jobcentre arbejder nu med en fremrykket, tværgående indsats over for sygedagpengemodtagere for at forebygge, at sygemeldingen rykker dem for langt væk fra arbejdsmarkedet.
På Bornholm får sygemeldte borgere et telefonopkald allerede dagen efter, at ansøgningen om sygedagpenge er landet i Borgerservice. Det er fastholdelseskonsulent Jacob Lund eller en af hans kolleger, der er i røret.
Opkaldet er et led i den fremrykkede indsats, som Jobcenter Bornholm i et år har kørt over for alle sygemeldte borgere. I lighed med flere andre jobcentre, har Bornholm nemlig besluttet at ændre sine procedurer for at få bedre fat i de borgere, der kommer til at gå for længe i sygedagpengesystemet.
”Tidligere kunne borgerne godt være sygemeldt i seks-syv uger, før vi opdagede dem i sygedagpengesystemet. Det betød fx, at der var nogle sygemeldte selvstændige, som havde en række sygdomsforløb på tre-fire uger ad gangen, som vi aldrig fik fat i. Nu får vi en besked fra Borgerservice, så snart der løber en anmodning om sygedagpenge ind, og så ringer vi til borgeren dagen efter,” forklarer Jacob Lund i CABI's nyhedsbrev.
Formålet med den tidlige kontakt er at få en hurtig afklaring af borgerens situation, som kan bruges til at få den rette sagsbehandling sat i gang så hurtigt som muligt.
Seniorkonsulent i CABI, Camilla Høholt Smith, vurderer at indsatsen i Jobcenter Bornholm er den helt rigtige for alle parter.
Du kan læse meget mere om initiativet på Bornholm i nyhedsbrevet CABI Nyt.