Hummel: Vores karmaaktiviteter er god branding

Gennem blandt andet sportsaktiviteter på Roskilde Festival støtter Hummel udsatte i Libanon. De sociale initiativer styrker virksomhedens brand og er derfor en god forretning, lyder det fra sportsbrandet .

På Roskilde Festival spiller Roskilde Politi og Christiania Sports Club strandfodbold i den gode sags tjeneste. Hvert mål giver nemlig penge til et gadeidrætshus i Libanon. Foto: Hummel..

01.07.2016

Sarah Stendorf Meier, CSR.dk

Mange glade festivalgæster kom for at heppe ved GAME og Hummels sportsaktiviteter på Roskilde Festival. Kampen mellem Christiania og og politiet var ingen undtagelse. Foto: Hummel..

I Street City-området på Roskilde Festival står en masse glade festivalgæster og hujer og hepper på henholdsvis Roskilde Politi og Christiania Sports Club. De er midt i en intens strandfodboldkamp, hvor det ikke kun handler om at vinde, men også om at skabe god karma og hjælpe mennesker gennem sport. Mål og point fra festivalens sportsturneringer i opvarmningsdagene veksles nemlig til penge til et gadeidrætshus, der skal støtte kampen for lige rettigheder i Libanon.

Læs også: Flere vil bekæmpe affald på Roskilde Festival

Det er sportsmærket Hummel og non-profit gadeidrætsorganisationen GAME, der faciliterer de mange sportsturneringer, og hver gang der scores et mål i en af de mange kampe, donerer Roskilde Festival og Hummel 50 kroner, som sikrer 10x10 centimeter asfalt til gadeindrætshuset GAME Beirut. Samtidig donerer Hummel alle de penge til GAME, som virksomheden får, når de glade festivalgængere vælger at få trykt deres navn på deres nyindkøbte Roskilde Festival-trøjer.

Aktiviteterne er en del af et femårigt karma-samarbejde med Roskilde Festival med navnet Orange Karma. Her er formålet at opbygge en fælles international platform, centreret om devisen “Change the World through Sport and Music”, der skal gøre en forskel for mennesker samtidig med, at det promoverer og skaber kommercielle resultater for begge partnere.

Ligesom en boomerang
Og ifølge Hummel er der heller ikke tale om et rent filantropisk projekt, selvom virksomheden gerne vil gøre en forskel. Hummels mange karmaaktiviteter er også en væsentlig del af sportsmærkets brand og en måde, som virksomheden kan differentiere sig fra sine konkurrenter på, lyder det fra virksomhedens nordiske marketingsmanager Morten Lund.

Om GAME

GAME er en non-profit gadeidrætsorganisation, som siden 2002 har arbejdet for at skabe varige sociale forandringer ved at etablere faciliteter og uddanne unge til ledere og rollemodeller inden for gadeidræt.

GAME arrangerer træninger og turneringer i street basket, gadefodbold, dans og parkour i udsatte boligområder over hele Danmark samt i gadeidrætshuse i København og Esbjerg. GAME arbejder også i Libanon, hvor datterorganisationen GAME Libanon vil forebygge marginalisering af etniske minoriteter og arbejde for ligestilling mellem kønnene samt et mere demokratisk og stabilt samfund.

Kilde: GAME

”Vores udfordring er, at vi på globalt plan er underdogs i forhold til Addidas og Nike. Så vores take på det er bundet op på koblingen til karma, som er en af vores grundpiller”, siger Morten Lund.

Han mener, at virksomhedens mange karmaaktiviteter medfører, at målgruppen forbinder Hummel-brandet med gode projekter.

”Det giver den positive afsmitning. Men sådan i kroner og ører er det svært at måle, om vi kan sælge noget mere til forbrugerne efter 14 dage. Men det gælder om at få det her mindset på plads og få skabt nogle værdier for vores mærke, som er relevante", siger han. 

Selvom effekten af karmaaktiviteterne er svære at måle, tror han på, at det på længere sigt giver en forretningsmæssig fordel at støtte udsatte:

”Det er ligesom en boomerang. Når vi kaster noget godt ud i verden, så kommer det sikkert også tilbage og giver en økonomisk afsmitning. Vi er jo en virksomhed, som skal tjene penge. Og så kræver det også penge at give god karma. Så det går begge veje”, siger Morten Lund.  

Christiania Sports Club slog Roskilde Politi 4-1 i strandfodbold under årets Roskilde Festival. Foto: Hummel. .

Stor oplevelse for medarbejderne
Hummels karmaaktiviteter på Roskilde Festival er ikke kun en god brandingstrategi eksternt. Også internt har det en stor betydning - ikke mindst for de mange Hummel-medarbejdere, som er med på Festivalen, forklarer Morten Vestberg, som har den særlige titel af "Senior karma og PR specialist" for brandet .

”Det giver virksomheden, vores partnere og vores ansatte en utrolig stor glæde at opleve, at firmaet vil noget mere. Og det motiverer rigtig meget”, siger Morten Vestberg og forklarer, at karmadelen generelt fylder meget, fordi det er en stor del af virksomheden.

Læs også: Virksomheder: Roskilde Festival er et vigtigt bæredygtighedslaboratorium

Foruden at sportsaktiviteterne på Roskilde Festival indbringer penge til gadeidrætshuset i Beirut, handler turneringerne også om at skabe respekt mellem mennesker og sætte fokus på forskellighed. Netop derfor skulle politiet og Christiania mødes for at vise, at to grupper, der normalt ikke altid er kendt for at komme godt overens, sagtens kan mødes gennem sport.

Kampen mellem politiet og Christiania endte med en 4-1 sejr til Christiania og dermed 250 kroner til GAME Beirut. Sidste år donerede Roskilde Festival og hummel 300.000 kroner til GAME og målet er at slå det beløb i år. 

Læs mere om Hummels karmaaktiviteter her

Genan A/S

Sponseret

Livscyklusanalyser: et afgørende værktøj i miljøpåvirkningsvurdering

Lidl Danmark

Sponseret

Lidl vinder med strategi for plantebaseret kost

Mere fra...

04.12.2023CSR.dk

COP28: lande underskriver aftale om tredobling af kapacitet til vedvarende energi

01.12.2023CSR.dk

Vigtig aftale lander på første COP28-dag

01.12.2023CSR.dk

Migrantarbejdere får det farligste arbejde på danske byggepladser

01.12.2023CSR.dk

Klimaundersøgelse viser danskere i to fløje

01.12.2023CSR.dk

Global undersøgelse: Der er døvt - ikke koldt - på toppen

30.11.2023CSR.dk

Professor: Markedsføring kan få os til at spise insekter

30.11.2023CSR.dk

Fynsk virksomhed laver legepladser ud af fiskenet og gamle underbukser

29.11.2023CSR.dk

Hvad vil COP28 handle om?

Jobmarked

Se alle

Miljømærkning Danmark

Kommunikationskonsulent med fokus på forbrugere og presse til Miljømærkning Danmark

Synes du, der er brug for at sætte tempoet op på den grønne omstilling, og vil du gerne bidrage? Kan du komme ud over rampen med at tilpasse sprog og budskaber til de mange forskellige forbrugermålgrupper og -kanaler? Og er du klar til at opsøge og servere gode historier til medierne? Så er det måske dig, vi søger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

07.12.2023

Etisk Handel Danmark

Praktikant

Vil du være med til at sætte fart på den grønne og ansvarlige omstilling? Så er det nu vi søger praktikanter til forårssemesteret 2024.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.12.2023

Viegand Maagøe

Studentermedhjælper med interesse og kompetencer inden for livscyklusanalyser

Interesserer du dig for livscyklusanalyser (LCA) og andre miljøanalyser, og vil du gerne udbygge din viden om, hvordan de bruges i praksis? Så er det dig, vi leder efter! Viegand Maagøe søger en studerende, der er i gang med en relevant videregående uddannelse inden for Miljøteknologi eller lign., og som brænder for at arbejde med grøn omstilling, cirkulær økonomi, livscyklusanalyser og bæredygtighed.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

30.12.2023

Sustainable Business Solutions ApS

Student Sustainability Advisor

Brænder du for klima, ESG og bæredygtighed? Har du kompetencer indenfor kommunikation og digitale platforme? Så har du nu muligheden for at blive en del af holdet som Student Sustainability Advisor.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SUSTAINX ApS

Sæt et stort aftryk på den grønne omstilling som Senior ESG Advisor i SustainX

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

TotalEnergies Upstream Danmark A/S

Communications Advisor (maternity cover)

Do you want to play a part in the Energy transition? We are looking for a new colleague to help drive our communication, CSR, and employer branding activities in Denmark.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SustainBusiness

Praktikant med fokus på EU Lovgivning herunder CSRD og ESG søges til konsulenthuset SustainBusiness

Vi søger en praktikant som har lyst til at få hands-on erfaring og understøtte vores konsulenter med diverse projekter og analyser i relation til bæredygtighed og EU-lovgivning herunder udvikling i CSRD, ESRS og ESG.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Sådan gør du din virksomhed mere modstandsdygtig

Verden forandrer sig i dag hurtigere og mere uforudsigeligt end nogensinde før, hvilket skaber øgede krav til virksomheders modstandsdygtighed.

Dato

05.12.2023

Tid

13:00

Sted

Webinar

Valified
Webinar
Webinar: Greenwashing - hvordan kommunikerer du om bæredygtighed

Kom til Valifieds gratis webinar med fokus på hvad du skal forholde dig til når du kommunikerer om bæredygtighed

Dato

06.12.2023

Tid

09:00

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

06.12.2023

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Global Compact Network Denmark
Morgenmøde
Morgenmøde: Erhvervsstyrelsens nye Bæredygtighedsvejledning

Til dette morgenmøde for vores medlemmer har vi inviteret Erhvervsstyrelsen til at præsentere deres nye vejledning om bæredygtighed på Virksomhedsguiden.dk, som skal hjælpe virksomhederne med at finde rundt i eksisterende og kommende krav og regler,

Dato

06.12.2023

Tid

10:00

Sted

Online

Erhvervsakademi Aarhus
Konference
Temadag: Bæredygtighed i bestyrelsesarbejdet

Kom med på denne temadag og lær hvordan du styrker bestyrelsens kompetencer inden for bæredygtighed og grøn omstilling.

Dato

07.12.2023

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Forum for Bæredygtige Indkøb
Webinar
Gå-hjem-møde: Biodiversitet i indkøb

Forum for Bæredygtige Indkøb inviterer til et gå-hjem-møde, som giver dig indsigt i, hvordan det er muligt at medtænke biodiversitet i indkøb og udbud.

Dato

07.12.2023

Tid

10:00

Sted

Online