Hummel: Vores karmaaktiviteter er god branding

Gennem blandt andet sportsaktiviteter på Roskilde Festival støtter Hummel udsatte i Libanon. De sociale initiativer styrker virksomhedens brand og er derfor en god forretning, lyder det fra sportsbrandet .

På Roskilde Festival spiller Roskilde Politi og Christiania Sports Club strandfodbold i den gode sags tjeneste. Hvert mål giver nemlig penge til et gadeidrætshus i Libanon. Foto: Hummel..

01.07.2016

Sarah Stendorf Meier, CSR.dk

Mange glade festivalgæster kom for at heppe ved GAME og Hummels sportsaktiviteter på Roskilde Festival. Kampen mellem Christiania og og politiet var ingen undtagelse. Foto: Hummel..

I Street City-området på Roskilde Festival står en masse glade festivalgæster og hujer og hepper på henholdsvis Roskilde Politi og Christiania Sports Club. De er midt i en intens strandfodboldkamp, hvor det ikke kun handler om at vinde, men også om at skabe god karma og hjælpe mennesker gennem sport. Mål og point fra festivalens sportsturneringer i opvarmningsdagene veksles nemlig til penge til et gadeidrætshus, der skal støtte kampen for lige rettigheder i Libanon.

Læs også: Flere vil bekæmpe affald på Roskilde Festival

Det er sportsmærket Hummel og non-profit gadeidrætsorganisationen GAME, der faciliterer de mange sportsturneringer, og hver gang der scores et mål i en af de mange kampe, donerer Roskilde Festival og Hummel 50 kroner, som sikrer 10x10 centimeter asfalt til gadeindrætshuset GAME Beirut. Samtidig donerer Hummel alle de penge til GAME, som virksomheden får, når de glade festivalgængere vælger at få trykt deres navn på deres nyindkøbte Roskilde Festival-trøjer.

Aktiviteterne er en del af et femårigt karma-samarbejde med Roskilde Festival med navnet Orange Karma. Her er formålet at opbygge en fælles international platform, centreret om devisen “Change the World through Sport and Music”, der skal gøre en forskel for mennesker samtidig med, at det promoverer og skaber kommercielle resultater for begge partnere.

Ligesom en boomerang
Og ifølge Hummel er der heller ikke tale om et rent filantropisk projekt, selvom virksomheden gerne vil gøre en forskel. Hummels mange karmaaktiviteter er også en væsentlig del af sportsmærkets brand og en måde, som virksomheden kan differentiere sig fra sine konkurrenter på, lyder det fra virksomhedens nordiske marketingsmanager Morten Lund.

Om GAME

GAME er en non-profit gadeidrætsorganisation, som siden 2002 har arbejdet for at skabe varige sociale forandringer ved at etablere faciliteter og uddanne unge til ledere og rollemodeller inden for gadeidræt.

GAME arrangerer træninger og turneringer i street basket, gadefodbold, dans og parkour i udsatte boligområder over hele Danmark samt i gadeidrætshuse i København og Esbjerg. GAME arbejder også i Libanon, hvor datterorganisationen GAME Libanon vil forebygge marginalisering af etniske minoriteter og arbejde for ligestilling mellem kønnene samt et mere demokratisk og stabilt samfund.

Kilde: GAME

”Vores udfordring er, at vi på globalt plan er underdogs i forhold til Addidas og Nike. Så vores take på det er bundet op på koblingen til karma, som er en af vores grundpiller”, siger Morten Lund.

Han mener, at virksomhedens mange karmaaktiviteter medfører, at målgruppen forbinder Hummel-brandet med gode projekter.

”Det giver den positive afsmitning. Men sådan i kroner og ører er det svært at måle, om vi kan sælge noget mere til forbrugerne efter 14 dage. Men det gælder om at få det her mindset på plads og få skabt nogle værdier for vores mærke, som er relevante", siger han. 

Selvom effekten af karmaaktiviteterne er svære at måle, tror han på, at det på længere sigt giver en forretningsmæssig fordel at støtte udsatte:

”Det er ligesom en boomerang. Når vi kaster noget godt ud i verden, så kommer det sikkert også tilbage og giver en økonomisk afsmitning. Vi er jo en virksomhed, som skal tjene penge. Og så kræver det også penge at give god karma. Så det går begge veje”, siger Morten Lund.  

Christiania Sports Club slog Roskilde Politi 4-1 i strandfodbold under årets Roskilde Festival. Foto: Hummel. .

Stor oplevelse for medarbejderne
Hummels karmaaktiviteter på Roskilde Festival er ikke kun en god brandingstrategi eksternt. Også internt har det en stor betydning - ikke mindst for de mange Hummel-medarbejdere, som er med på Festivalen, forklarer Morten Vestberg, som har den særlige titel af "Senior karma og PR specialist" for brandet .

”Det giver virksomheden, vores partnere og vores ansatte en utrolig stor glæde at opleve, at firmaet vil noget mere. Og det motiverer rigtig meget”, siger Morten Vestberg og forklarer, at karmadelen generelt fylder meget, fordi det er en stor del af virksomheden.

Læs også: Virksomheder: Roskilde Festival er et vigtigt bæredygtighedslaboratorium

Foruden at sportsaktiviteterne på Roskilde Festival indbringer penge til gadeidrætshuset i Beirut, handler turneringerne også om at skabe respekt mellem mennesker og sætte fokus på forskellighed. Netop derfor skulle politiet og Christiania mødes for at vise, at to grupper, der normalt ikke altid er kendt for at komme godt overens, sagtens kan mødes gennem sport.

Kampen mellem politiet og Christiania endte med en 4-1 sejr til Christiania og dermed 250 kroner til GAME Beirut. Sidste år donerede Roskilde Festival og hummel 300.000 kroner til GAME og målet er at slå det beløb i år. 

Læs mere om Hummels karmaaktiviteter her

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

14.07.2025CSR.dk

Bred opbakning: Kun tre lande i verden ignorerer Verdensmålene

11.07.2025CSR.dk

Amerikanske virksomheder tilpasser ESG-strategier efter politiske skift

10.07.2025CSR.dk

Over seks millioner udtjente mobiltelefoner samler støv: Recipo vil genanvende dem ansvarligt

09.07.2025CSR.dk

Ny rapport: Fremtidens arbejdsplads er bæredygtig, hvis det står til medarbejderne

09.07.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Case Study: How furnipart Uses Cradle to Cradle Certified® as a Strategic Backbone

07.07.2025CSR.dk

Store virksomheder og investorer advarer mod at udvande bæredygtighedskrav

04.07.2025CSR.dk

Økonomer vil gentænke regnemodeller for klimatiltag

03.07.2025CSR.dk

Flere virksomheder dropper miljøvenlig markedsføring

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 8. august: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

04.08.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar August 5, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our Q&A webinar to learn more.

Dato

05.08.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2015 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til at arbejdet til i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på dine erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk Mini MBA med certificering (DK) start 18. aug. 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Næste holdstart i aug 2025

Dato

18.08.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol v. DEA, Fiolstræde 44, 1171 København K