Hummel: Vores karmaaktiviteter er god branding

Gennem blandt andet sportsaktiviteter på Roskilde Festival støtter Hummel udsatte i Libanon. De sociale initiativer styrker virksomhedens brand og er derfor en god forretning, lyder det fra sportsbrandet .

På Roskilde Festival spiller Roskilde Politi og Christiania Sports Club strandfodbold i den gode sags tjeneste. Hvert mål giver nemlig penge til et gadeidrætshus i Libanon. Foto: Hummel..

01.07.2016

Sarah Stendorf Meier, CSR.dk

Mange glade festivalgæster kom for at heppe ved GAME og Hummels sportsaktiviteter på Roskilde Festival. Kampen mellem Christiania og og politiet var ingen undtagelse. Foto: Hummel..

I Street City-området på Roskilde Festival står en masse glade festivalgæster og hujer og hepper på henholdsvis Roskilde Politi og Christiania Sports Club. De er midt i en intens strandfodboldkamp, hvor det ikke kun handler om at vinde, men også om at skabe god karma og hjælpe mennesker gennem sport. Mål og point fra festivalens sportsturneringer i opvarmningsdagene veksles nemlig til penge til et gadeidrætshus, der skal støtte kampen for lige rettigheder i Libanon.

Læs også: Flere vil bekæmpe affald på Roskilde Festival

Det er sportsmærket Hummel og non-profit gadeidrætsorganisationen GAME, der faciliterer de mange sportsturneringer, og hver gang der scores et mål i en af de mange kampe, donerer Roskilde Festival og Hummel 50 kroner, som sikrer 10x10 centimeter asfalt til gadeindrætshuset GAME Beirut. Samtidig donerer Hummel alle de penge til GAME, som virksomheden får, når de glade festivalgængere vælger at få trykt deres navn på deres nyindkøbte Roskilde Festival-trøjer.

Aktiviteterne er en del af et femårigt karma-samarbejde med Roskilde Festival med navnet Orange Karma. Her er formålet at opbygge en fælles international platform, centreret om devisen “Change the World through Sport and Music”, der skal gøre en forskel for mennesker samtidig med, at det promoverer og skaber kommercielle resultater for begge partnere.

Ligesom en boomerang
Og ifølge Hummel er der heller ikke tale om et rent filantropisk projekt, selvom virksomheden gerne vil gøre en forskel. Hummels mange karmaaktiviteter er også en væsentlig del af sportsmærkets brand og en måde, som virksomheden kan differentiere sig fra sine konkurrenter på, lyder det fra virksomhedens nordiske marketingsmanager Morten Lund.

Om GAME

GAME er en non-profit gadeidrætsorganisation, som siden 2002 har arbejdet for at skabe varige sociale forandringer ved at etablere faciliteter og uddanne unge til ledere og rollemodeller inden for gadeidræt.

GAME arrangerer træninger og turneringer i street basket, gadefodbold, dans og parkour i udsatte boligområder over hele Danmark samt i gadeidrætshuse i København og Esbjerg. GAME arbejder også i Libanon, hvor datterorganisationen GAME Libanon vil forebygge marginalisering af etniske minoriteter og arbejde for ligestilling mellem kønnene samt et mere demokratisk og stabilt samfund.

Kilde: GAME

”Vores udfordring er, at vi på globalt plan er underdogs i forhold til Addidas og Nike. Så vores take på det er bundet op på koblingen til karma, som er en af vores grundpiller”, siger Morten Lund.

Han mener, at virksomhedens mange karmaaktiviteter medfører, at målgruppen forbinder Hummel-brandet med gode projekter.

”Det giver den positive afsmitning. Men sådan i kroner og ører er det svært at måle, om vi kan sælge noget mere til forbrugerne efter 14 dage. Men det gælder om at få det her mindset på plads og få skabt nogle værdier for vores mærke, som er relevante", siger han. 

Selvom effekten af karmaaktiviteterne er svære at måle, tror han på, at det på længere sigt giver en forretningsmæssig fordel at støtte udsatte:

”Det er ligesom en boomerang. Når vi kaster noget godt ud i verden, så kommer det sikkert også tilbage og giver en økonomisk afsmitning. Vi er jo en virksomhed, som skal tjene penge. Og så kræver det også penge at give god karma. Så det går begge veje”, siger Morten Lund.  

Christiania Sports Club slog Roskilde Politi 4-1 i strandfodbold under årets Roskilde Festival. Foto: Hummel. .

Stor oplevelse for medarbejderne
Hummels karmaaktiviteter på Roskilde Festival er ikke kun en god brandingstrategi eksternt. Også internt har det en stor betydning - ikke mindst for de mange Hummel-medarbejdere, som er med på Festivalen, forklarer Morten Vestberg, som har den særlige titel af "Senior karma og PR specialist" for brandet .

”Det giver virksomheden, vores partnere og vores ansatte en utrolig stor glæde at opleve, at firmaet vil noget mere. Og det motiverer rigtig meget”, siger Morten Vestberg og forklarer, at karmadelen generelt fylder meget, fordi det er en stor del af virksomheden.

Læs også: Virksomheder: Roskilde Festival er et vigtigt bæredygtighedslaboratorium

Foruden at sportsaktiviteterne på Roskilde Festival indbringer penge til gadeidrætshuset i Beirut, handler turneringerne også om at skabe respekt mellem mennesker og sætte fokus på forskellighed. Netop derfor skulle politiet og Christiania mødes for at vise, at to grupper, der normalt ikke altid er kendt for at komme godt overens, sagtens kan mødes gennem sport.

Kampen mellem politiet og Christiania endte med en 4-1 sejr til Christiania og dermed 250 kroner til GAME Beirut. Sidste år donerede Roskilde Festival og hummel 300.000 kroner til GAME og målet er at slå det beløb i år. 

Læs mere om Hummels karmaaktiviteter her

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

06.11.2025CSR.dk

FN slår fast: Målet om 1,5 graders opvarmning er tabt

06.11.2025CSR.dk

Alm. Brand Group ruller klimasikringsplan ud til udsatte boligejere

05.11.2025CSR.dk

Danmark udskældes for madspild: Tallene kan dog snyde

05.11.2025CSR.dk

EU’s klimaministre har vedtaget et 2040-klimamål

05.11.2025CSR.dk

Høje hæle, høje mål: roccamore vækster med erhvervsfremme

05.11.2025CSR.dk

Dansk kaffefirma bliver første europæiske virksomhed med Designated Evergreen-certificering

04.11.2025CSR.dk

Techgiganter satser grønt mens de rykker tættere på Trump

03.11.2025CSR.dk

Grøn kapital går nye veje: Investorer kræver nu mere end visioner

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 7. november: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

07.11.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
Orienteringsmøde om Sustainability manager uddannelse

Deltag på orienteringsmøde om Dansk Standards Sustainability manager uddannelse. Mød underviserne, der orienterer om uddannelsens formål, forløb og udbytte. Mød andre potentielle deltagere. Få mulighed for at stille uddybende og afklarende spørgsmål om Sustainability manager uddannelsen.

Dato

07.11.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

10.11.2025

Sted

Odense