H&M topper årets Fashion Transparency Index

Ud af 250 modebrands tildeles H&M førstepladsen på Fashion Revolutions seneste Fashion Transparency Index. Listen rangerer virksomheder i henhold til, hvor gennemsigtige de er omkring leverandører, aktiviteter i forsyningskæden samt social og miljømæssig påvirkning.

I arbejdet mod en mere bæredygtig forretning, vil H&M blandt andet implementere flere cirkulære initiativer..

23.04.2020

CSR.dk

Indsatser som højnet gennemsigtighed ved produktion, information og genbrug har tilsyneladende givet pote. H&M er nemlig rangeret som den bedste på modeorganisationen Fashion Revolutions Fashion Tranparency Index 2020.

“Det er en ære at blive placeret som nummer ét på Fashion Transparency Index 2020 og en stor anerkendelse af vores indsatser. Vi stræber altid efter at være så gennemsigtige som muligt i vores arbejde mod en mere bæredygtig fremtid i modebranchen, så vel som i de udfordringer, der ligger i at omstille industrien", siger global strategy lead for transparency i H&M, Hanna Hallin.

"Vi forpligter os til fortsat at tage skridt mod bedre gennemsigtighed, så kunder kan foretage informerede beslutninger og drive en positiv indflydelse på industrien gennem vores omfattende arbejde i at blive fuldstændig cirkulær og klimapositiv”, tilføjer hun.

Fashion Transparency Index blev først lanceret under den årlige Fashion Revolution Week i 2016 og har til formål at belyse vigtige emner i hele tekstilindustrien som gennemsigtighed, ordentlige arbejdsvilkår i forsyningskæden og behovet for at omstille til cirkulær økonomi.

Pandemien skal ikke stoppe indsatserne
Foruden et forøget fokus på gennemsigtighed arbejder H&M endvidere på at implementere cirkulær økonomi i forretningsaktiviterne. Ambitionerne inkluderer blandt andet at tilbyde forbrugerne mulighed for at aflevere brugt tøj til genbrugsstationer i butikkerne og øge brugen af genanvendte materialer som bomuld og polyester fra brugte plastikflasker. 

Læs også: I fremtiden kan dit tøj være lavet af CO2 eller vandmands-DNA

Med den verdensomspændende situation med coronavirus vil H&M endvidere opretholde sine politikker ved ansvarligt forbrug. Virksomheden oplyser, at der er dialog med flere partnere og interessenter i at finde fælles brancheløsninger.

-HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.11.2025CSR.dk

Over halvdelen af LEGO’s indpakning er nu papirbaseret

27.11.2025CSR.dk

Global undersøgelse: Byer verden over flytter sig væk fra kysten på grund af klimarisici

26.11.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Grønne fællesskaber kan nedbringe danskernes CO2-aftryk markant

25.11.2025CSR.dk

Forskere vil skabe mad ud af den blå luft

25.11.2025Klimaklar

Sponseret

Hovmand vinder talenterne med grøn omstilling og ansvarlighed

21.11.2025CSR.dk

DI-topchef efterlyser handling bag klimaambitioner

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle