Heftig politisk debat om CSR-klageinstitution

Regeringens planer om at oprette en ny klage- og mæglingsinstitution for virksomhedernes samfundsansvar har skabt stor politisk debat.

23.04.2012

CSR.dk

Regeringen ønsker som et led i sin netop offentliggjorte ”handlingsplan for socialt ansvar”, at oprette en særlig CSR klage- og mæglingsinstitution, som skal behandle klager om brud på menneskerettigheder.

Læs også: Ny handlingsplan for virksomheders samfundsansvar

Planerne er dog blevet mødt med skarp kritik fra Venstre, Liberal Alliance og den liberale tænketank CEPOS i den forgangne uge. Utilfredsheden skyldes blandt andet, at klageinstitutionen, som skal følge OECDs retningslinjer for multinationale selskaber, har ret til at offentliggøre navne på virksomheder, der er involveret i krænkelser af menneskerettigheder og udtale kritik af danske virksomheders datterselskaber i udlandet.

Kritik fra blå blok
”Alle virksomheder skal selvfølgelig stå til ansvar for, hvad de gør, og de skal være villige til at blive debatteret i offentligheden. Jeg synes bare ikke, vi skal have en statslig institution, som for skatteyderkroner hænger dem ud i offentligheden, selv om de ikke har gjort noget ulovligt,” siger Liberal Alliances erhvervsordfører Ole Birk Olesen til Berlingske.

Venstres er erhvervsordfører Kim Andersen er også skeptisk. Overfor Berlingske kritiserer han, at den ikke-retslige klage-institution kan bruge OECD-retningslinjerne til at fælde danske virksomheder.

”Jeg er overordentligt skeptisk, og jeg er bekymret for virksomhedernes retssikkerhed. Jeg frygter en masse bøvl, omkostninger og retssikkerhedsproblemer for virksomhederne, og derfor retter jeg nu en række spørgsmål til ministeren,” siger erhvervsordfører Kim AndersenS

Stopper konflikter tidligt
I den socialdemokratisk lejr forstår erhvervsordfører Benny Engelbrecht ikke den borgerlige kritik.
”De danske virksomheder er en del af en ny global markedsplads. Det betyder, at der blandt andet er opstået nye etiske, miljømæssige og sociale udfordringer for virksomhederne.
Et effektivt ikke-retligt mæglings- og klageorgan for ansvarlig virksomhedsadfærd, hvor konkrete sager kan behandles neutralt, er en fremragende ide. Ikke-retlige mæglings- og klagemekanismer har nemlig den fordel, at de kan arbejde hurtigere end domstolene, og de kan komme ind i en konflikt på et tidligere stadie, inden den er eskaleret,” skriver Engelbrecht på det kommunale. debatforum Agora.

DI overvejende positiv
DI har også blandet sig i debatten i den forgangne uge. Organisationen er overvejende positiv overfor mæglings- og klageinstitutionen.

”Det fremlagte forslag ligger umiddelbart tæt op af de anbefalinger, som Rådet for Samfundsansvar (tidligere) udformede, og som DI anser for at være et acceptabelt kompromis. Vi hæfter os blandt andet ved, at klager over alle typer af organisationer, herunder også kommuner, NGO’er og ministerier, kan blive indbragt for institutionen. Det betyder, at en ansvarlig adfærd ikke kun bliver begrænset til noget, virksomheder bør udøve, men at det anses for at være noget, alle organisationer bør tage et medansvar for,” pointerer Kim Haggren, der er chef for erhvervsjura og CSR i DI.

Oprettelsen af klageorganet kommer til at koste tre millioner kroner årligt.
 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

31.10.2025CSR.dk

Bill Gates: Verdens klimapolitik skal handle om mennesker, ikke kun temperaturer

31.10.2025CSR.dk

Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

31.10.2025CSR.dk

Cirkulært byggeri kræver fælles ansvar og klare rammer

30.10.2025CSR.dk

Danmark har kraftigt overvurderet potentialet for CO2-lagring

29.10.2025CSR.dk

Få danskere vælger grønne pensionsordninger

29.10.2025CSR.dk

Betonproducent reducerer CO2-udledning med 22 procent på tværs af sortimentet

28.10.2025CSR.dk

Organisationer: Lokale energifællesskaber skal løfte den grønne omstilling

27.10.2025MäRK

Sponseret

ESG – fra ambition til handling

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

03.11.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

03.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn