Heftig politisk debat om CSR-klageinstitution

Regeringens planer om at oprette en ny klage- og mæglingsinstitution for virksomhedernes samfundsansvar har skabt stor politisk debat.

23.04.2012

CSR.dk

Regeringen ønsker som et led i sin netop offentliggjorte ”handlingsplan for socialt ansvar”, at oprette en særlig CSR klage- og mæglingsinstitution, som skal behandle klager om brud på menneskerettigheder.

Læs også: Ny handlingsplan for virksomheders samfundsansvar

Planerne er dog blevet mødt med skarp kritik fra Venstre, Liberal Alliance og den liberale tænketank CEPOS i den forgangne uge. Utilfredsheden skyldes blandt andet, at klageinstitutionen, som skal følge OECDs retningslinjer for multinationale selskaber, har ret til at offentliggøre navne på virksomheder, der er involveret i krænkelser af menneskerettigheder og udtale kritik af danske virksomheders datterselskaber i udlandet.

Kritik fra blå blok
”Alle virksomheder skal selvfølgelig stå til ansvar for, hvad de gør, og de skal være villige til at blive debatteret i offentligheden. Jeg synes bare ikke, vi skal have en statslig institution, som for skatteyderkroner hænger dem ud i offentligheden, selv om de ikke har gjort noget ulovligt,” siger Liberal Alliances erhvervsordfører Ole Birk Olesen til Berlingske.

Venstres er erhvervsordfører Kim Andersen er også skeptisk. Overfor Berlingske kritiserer han, at den ikke-retslige klage-institution kan bruge OECD-retningslinjerne til at fælde danske virksomheder.

”Jeg er overordentligt skeptisk, og jeg er bekymret for virksomhedernes retssikkerhed. Jeg frygter en masse bøvl, omkostninger og retssikkerhedsproblemer for virksomhederne, og derfor retter jeg nu en række spørgsmål til ministeren,” siger erhvervsordfører Kim AndersenS

Stopper konflikter tidligt
I den socialdemokratisk lejr forstår erhvervsordfører Benny Engelbrecht ikke den borgerlige kritik.
”De danske virksomheder er en del af en ny global markedsplads. Det betyder, at der blandt andet er opstået nye etiske, miljømæssige og sociale udfordringer for virksomhederne.
Et effektivt ikke-retligt mæglings- og klageorgan for ansvarlig virksomhedsadfærd, hvor konkrete sager kan behandles neutralt, er en fremragende ide. Ikke-retlige mæglings- og klagemekanismer har nemlig den fordel, at de kan arbejde hurtigere end domstolene, og de kan komme ind i en konflikt på et tidligere stadie, inden den er eskaleret,” skriver Engelbrecht på det kommunale. debatforum Agora.

DI overvejende positiv
DI har også blandet sig i debatten i den forgangne uge. Organisationen er overvejende positiv overfor mæglings- og klageinstitutionen.

”Det fremlagte forslag ligger umiddelbart tæt op af de anbefalinger, som Rådet for Samfundsansvar (tidligere) udformede, og som DI anser for at være et acceptabelt kompromis. Vi hæfter os blandt andet ved, at klager over alle typer af organisationer, herunder også kommuner, NGO’er og ministerier, kan blive indbragt for institutionen. Det betyder, at en ansvarlig adfærd ikke kun bliver begrænset til noget, virksomheder bør udøve, men at det anses for at være noget, alle organisationer bør tage et medansvar for,” pointerer Kim Haggren, der er chef for erhvervsjura og CSR i DI.

Oprettelsen af klageorganet kommer til at koste tre millioner kroner årligt.
 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

21.11.2025CSR.dk

DI-topchef efterlyser handling bag klimaambitioner

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

UN Global Compact Network Denmark
Seminar
Seminar: Building Sustainable Value Chains in South Asia

Would you like to get a better understanding of key sustainability challenges and opportunities in India and/or Bangladesh? Would you like to strengthen your work with ESG issues in South Asia? Or do you want to explore export of sustainable solutions to the South Asian industry? Then join this exciting seminar which brings together experts and advisors from India and Bangladesh to dive into the potential of both markets to advance ESG/sustainability issues, market sustainable solutions, and gain competitive advantages.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

København