Hård kritik: Arlas klimamål løser ingenting

Mejerigigantens langsigtede klimamål byder ikke på absolutte reduktioner på tværs af værdikæden. Ekspert kalder tilgangen "usammenlignelig med det, vi skal lykkes med i Danmark".

Foto: 123rf.com.

14.03.2025

CSR.dk

Absolutte reduktionsmål på tværs af hele værdikæden er guldstandarden for klimamål i erhvervslivet og ifølge eksperter på området den eneste måde at komme i mål med den grønne omstilling. Det skriver finans.dk.

Store danske virksomheder som Novo Nordisk, Mærsk og Ørsted lever allerede op til denne guldstandard. De har alle forpligtet sig til at reducere den samlede mængde udledning af klimagasser markant på tværs af hele værdikæden, uanset vækst.

Stik imod FN’s anbefalinger og store dele af dansk erhvervsliv har Arla dog valgt at fokusere på intensiteten. Mejerigiganten har udelukkende forpligtet sig til relative reduktioner, altså reduktioner pr liter produceret mælk og valle.

Dette har mødt hård kritik fra eksperter, som fremhæver, hvordan Arla, Nordeuropas største mejerikoncern, er en del af et landbrug, der i forvejen kæmper med at reducere udledningerne. Arlas samlede udledninger i 2024 var otte gange så høje som aftrykket fra den globale produktion i Novo Nordisk.

"Det er en sektor, hvor udledningerne skal ned, og derfor bliver Arla nødt til at arbejde med absolutte reduktioner," siger Ole Høy Jakobsen, der er ekspert i virksomheders klimaplaner i konsulentvirksomheden Nordic Sustainability, til Finans.

Absolutte mål, absolutte gevinster

Arla har dog sat absolutte reduktionsmål for driften af mejerierne, men når 96 procent af udledningerne kommer fra scope 3 – altså værdikæden – er det eneste rigtige sted at sætte fokus netop på landmændene.

Det store problem med absolutte reduktioner i produktionen for Arla er, at metangasudledningen fra køer er svær at komme udenom. Torsten Hasforth, cheføkonom i tænketanken Concito, understreger dog, at man ikke løser noget ved at sænke udledningen pr ko og samtidig udvide med flere køer.

Arla afviser, at deres klimamål er uambitiøse. I et modsvar til Finans forklarer koncernens videnskabelige chef for klima og miljø, Anna Flysjö, at Arla allerede har leveret absolutte reduktioner i scope 3, selvom deres mål er relative.

Hun fremhæver desuden deres arbejde med Science Based Targets initiative (SBTi), hvor Arla blandt andet har forpligtet sig til, at de samlede udledninger ikke må stige.

- lhs

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.04.2025CSR.dk

Ny klimalov: Tiden presser på for nye mål og større ansvar

29.04.2025CSR.dk

Virksomheder frygter politisk vold og uro

29.04.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Amerikanerne går imod Trump-linjen om DEI og klima

28.04.2025CSR.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

28.04.2025CSR.dk

Kina bekræfter klimaengagement trods globale spændinger

28.04.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Scaling Circularity: How Pioneers Are Leading the Transition

28.04.2025FSR - danske revisorer

Sponseret

Fra compliance til værdi: Dansk Wilton arbejder strategisk med ESG

28.04.2025Bureau Veritas

Sponseret

Investér i sikkerheden i dag – det betaler sig i fremtiden!

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Strategisk ESG-kommunikation

Du lærer at bruge indsigter fra din organisations ESG-indsats til strategisk kommunikation. Dine undervisere Line Schmeltz og Anna Karina Kjeldsen sørger for, at du efter kurset kan kommunikere aktivt til omverdenen om din virksomheds arbejde med samfundsansvar.

Dato

30.04.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001:2022 Foundation – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer i informationssikkerhed med den internationale certificering fra PECB.

Dato

01.05.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

05.05.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

06.05.2025

Sted

Online

Beierholm
Webinar
Biodiversitet i et værdikædeperspektiv (2/2)

Hvordan påvirker din virksomhed biodiversiteten – og hvordan påvirker biodiversiteten din virksomhed? Tilmeld dig vores webinar og få en introduktion til de centrale begreber inden for biodiversitet og økosystemer. Vi undersøger, hvordan de påvirker virksomheders drift og værdikæde, og hvordan du kan arbejde strategisk med dem.

Dato

06.05.2025

Tid

08:15

Sted

Online