Grøn landstrøm omsider på vej til krydstogtskibene i København

Efter længere tids tilløb har Københavns Kommune, Copenhagen Malmö Port og By & Havn har indgået samarbejde om bl.a. at få etableret landstrøm i Nordhavn, der kan begrænse den massive forurening fra skibene. Industrien vil i det hele taget være mere bæredygtig, lyder det fra Cruise Baltic.

Årligt anløber hundredvis af krydstogtskibe Københavns havn, størstedelen ved den nye terminal i Nordhavn. Det er her et nyt partnerskab vil etablere et landstrømsanlæg i 2021, som skal levere strøm til skibene, så de kan slukke for dieselmotorerne mens de ligger til kaj. Foto: CMP.

09.05.2019

Anders Kampmann, CSR.dk

En af de mest oplagte løsninger på problemet vil være at etablere et landstrømsanlæg, der kan forsyne skibene med strøm fra elnettet, der, selvom det stadig er delvist baseret på fossile kilder, må betegnes som en grønnere kilde end skibenes egne dieselmotorer.

Etableringen af et sådant anlæg har imidlertid ladet vente på sig af flere årsager. Dels viste beregninger foretaget af energiselskabernes interesseorganisation, Dansk Energi, i 2014, at prisen ville løbe op i 200 mio. kr., skriver Ingeniøren, ligesom den smalle Langeliniekaj ifølge samme medie kan blive en barriere, og derudover er afgifterne en udfordring.

Det påpeger Dansk Energis viceadm. direktør, Anders Stouge, som generelt mener at Danmark er bagud på området sammenlignet med eksempelvis Oslo, der åbnede sit landstrømsanlæg i starten af året, og som bl.a. DFDS-færgen Pearl Seaways er ombygget til at kunne bruge.

”Vi skal have gang i investeringerne, så den næste regering bør arbejde for, at afgiftsspørgsmålet bliver løst med en længere tidshorisont”, siger Anders Stouge og understreger, at der på grund af de store investeringer bør være klarhed om rammerne flere år frem i tiden.

Den ene af Oslo-bådene, Pearl Seaways, blev i starten af 2019 ombygget til at kunne modtage landstrøm fra det nye anlæg i den norske hovedstad. Søsterskibet Crown Seaways skal igennem samme proces i januar 2020. Foto: DFDS.

Landstrøm i Nordhavn i 2021
Nu er der dog udvikling på området. Et partnerskab bestående af Københavns Kommune, Copenhagen Malmö Port og By & Havn har således indgået samarbejde om at få flere grønne løsninger i Københavns Havn og begrænse udledningen fra krydstogtskibene.

Første skridt er projektering af netop et landstrømsanlæg i Nordhavn, og parterne har hver givet 1,5 millioner kroner til planlægningsfasen med et mål om at have anlægget klar i 2021. Københavns kommune har desuden afsat en million kroner til at finde en model for landstrøm på Langelinie samt en million kroner til et nordisk samarbejde om at få landstrøm i havne i Østersøregionen. 

Det ser man som et naturligt skridt på rådhuset, hvor overborgmester Frank Jensen, der har ren luft i byen som en af sine mærkesager, gennem et stykke tid har efterlyst en sådan løsning.

Læs også: Bæredygtig shipping er ikke kun mindre CO2

”Københavnerne, også dem der bor tæt på havnen, har krav på at kunne trække vejret frit, uden at frygte for deres helbred. Derfor tager vi nu sammen de afgørende skridt for at etablere landstrøm i Nordhavn og for at finde en model, så vi også får landstrøm på Langelinie. Målet er, at vi får reduceret den udledning fra krydstogtsskibene drastisk”, siger han om aftalen.

Udover landstrømsprojekterne skal samarbejdet også undersøge, hvordan udledningen fra kanalrundfartsbåde kan reduceres, og så er en del af kommunens bevilling til landstrøm desuden øremærket et samarbejde med de øvrige store havnebyer i Norden. 

Her er rationalet, at hvis flere havne i regionen tilbyder landstrøm, vil det tiltrække de skibe, der kan bruge landstrøm. Det håber man på sigt kan gøre Østersøregionen til den mest bæredygtige krydstogtdestination i verden.

Manifest for bæredygtig krydstogtindustri i Østersøregionen
Det var med den vision for øje, at over 160 repræsentanter fra den internationale krydstogtindustri i tirsdags, d. 7. maj, var samlet på Langelinie Pavillonen i København.

Krydstogtindustrien skal være mere bæredygtig. Det var der enighed om på krydstogtkonferencen i København den 7. maj. Fra venstre: Vice President Maritime for CLIA Europe, Tor Christian Sletner, Manager for Cruise and Ferry hos Ports of Stockholm, Stefan Scheja, direktør for Cruise Baltic, Claus Bødker, overborgmester for København, Frank Jensen, bestyrelsesformand for Cruise Europe, Michael McCarthy, CEO for Wonderful Copenhagen, Mikkel Aarø-Hansen, og CEO for Copenhagen Malmö Port, Barbara Scheel Agersnap. Foto: Cruise Baltic.

Her blev samtlige 29 deltagende destinationer, som er fordelt i otte lande, enige om at skrive under på et nyt manifest, Cruise Baltic Sustainability Manifesto, ’der har skarpt fokus på nedbringelse af luftforurening og trængsel i Østersøregionens havne og byer’, som det hedder.

Konferencen, der var et samarbejde mellem Cruise Baltic, Copenhagen Malmö Port (CMP), Københavns Kommune og Miljø- og Fødevareministeriet, præsenterede en række anbefalinger og teknologiske løsninger, herunder landstrøm, der kan bidrage til indfrielse af de grønne mål for Østersøens krydstogtdestinationer. Og det er der brug for, mener man.

”Det er en forudsætning for arbejdet med den grønne omstilling i krydstogtbranchen, at der er enighed om, at både byer, havne og rederier yder den nødvendige indsats. Derfor er det et afgørende skridt mod en mere bæredygtig fremtid, vi nu har taget, og det er fantastisk at opleve så stor opbakning og motivation på tværs af hele branchen”, siger direktør i Cruise Baltic, Claus Bødker.

Læs også: Havnemyndigheder går sammen i nyt klimaprogram

”Ingen er mere interesseret i at komme miljøproblematikkerne til livs, end krydstogtindustrien selv. Konferencen markerede begyndelsen på en grønnere fremtid og et stærkt, globalt samarbejde. Nu vender vi alle sammen hjem for at eksekvere på de mål, vi har sat”, tilføjer han.

Konferencen markerede startskuddet til Miljø- og Fødevareministeriets internationale projekt om mindre luftforurening ved kajen fra krydstogtskibe i Østersøregionen. Projektet løber fra 2019 til og med 2022, og hos CMP øjner man potentialet i at få etableret landstrøm.

”Havnene har stort fokus på bæredygtig krydstogtturisme, og vi ser samarbejdet som en god mulighed for at styrke indsatsen. Landstrøm er en af flere muligheder for at sikre en bæredygtig havn nu og fremadrettet. I tæt dialog med branchen søger CMP løbende at finde de bedst mulige løsninger på samvirket mellem borgere og krydstogtskibe, så en reel forbedring kan opleves”, siger adm. direktør Barbara Scheel Agersnap.

Også i Aarhus er der bevægelse i retning af landstrøm:

”Tidligere har det ikke været attraktivt, fordi der ikke har været så mange skibe, som kunne koble sig på et landstrømsanlæg. Men nu synes jeg, at vi står i en situation, hvor vi skal undersøge det igen. Og det er vi faktisk allerede i gang med”, siger havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen fra Aarhus Havn til TV2 Østjylland.

Om landstrømsprojektet i København

Københavns Kommune har afsat i alt 3,5 mio. kr. til projektering af landstrømanlæg ved Oceankaj i Nordhavn, til nordisk samarbejde for etablering af landstrøm til krydstogtskibe samt til at finde en model for etablering af landstrømanlæg ved Langelinie. Heraf er 1,5 mio. kr. øremærket til projektering af landstrøm i Nordhavn.

By & Havn har afsat i alt 1,5 mio. kr. til Partnerskab om grønne løsninger i havnedriften.

CMP har afsat 1,5 mio. kr. til Miljøforbedring for krydstogtskibe samt 1,5 mio. kr. til Innovationsprojekt om at reducere emissioner fra krydstogtskibe.

Samarbejdet skal i første omgang se nærmere på disse områder:

  • Projektering m.v. af et landstrømanlæg til krydstogtskibe i Nordhavn (CMP)
  • Forslag til, hvordan der kan etableres landstrømanlæg på Langelinie (By & Havn)
  • Internationalt samarbejde om landstrøm til krydstogtskibe (Københavns Kommune)
  • Reduktion i emissioner fra kanalrundfartsbådene, herunder besejllingsaftaler (By & Havn)

Kilde: By & Havn

Globalt fokus på alternative brændstoffer i havnene
Forureningen fra de dokkede skibe er også på radaren internationalt. Organisationen International Association of Ports and Harbors (IAPH) har netop afholdt sin årskonference, og her var skibenes udledninger i klodens havne blandt punkterne på dagsordenen.

Med udgangspunkt i bl.a. Verdensmål 13 om handling på klimaområdet, understregede IMO’s generalsekretær, Kitack Lim, vigtigheden af samarbejde mellem havnene og shippingindustrien for at bidrage til en bæredygtig udvikling.

”Skibe bruger omkring 15 procent af deres brændstof mens de ligger til kaj. Derfor er det afgørende at havnene leverer den nødvendige infrastruktur til at forsyne skibene med alternative brændstoffer, hvis vi skal leve op til de ambitiøse drivhusgasudledningsmål”, sagde han.

Læs også: CO2-neutrale havnebusser på vej til København

IAPH skabte sidste år World Ports Sustainability Program, som skal understøtte integrationen af Verdensmålene i havnenes drift. Ifølge IAPH’s direktør, Patrick Verhoeven, har det resulteret i en stribe ”fine eksempler på, at havne har taget deres egne initiativer omkring SDG’erne”, som man ser frem til at forvandle til ”praktisk og konkret vejledning, til gavn for både havnene og de lokalsamfund, de tjener.”

Carve Consulting

Sponseret

Skab værdi med dataetik

SUSTAINX ApS

Sponseret

Line Amtorp bliver administrerende direktør i SustainX

Relateret indhold

21.02.2024CSR.dk

Ny teknologi elektrificerer Carlsbergs bryggeri

21.02.2024CSR.dk

Flyselskab mindsker madspild med kunstig intelligens

21.02.2024Klimakampen ApS

Sponseret

Sidste chance for at være med i Klimakampen

19.02.2024CSR.dk

Artikler med glimmer er alligevel ikke forbudte

19.02.2024CSR.dk

Nu kan du sende din brugte madras til genanvendelse

19.02.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Nykredit er Årets Grønne Indkøber 2023

16.02.2024CSR.dk

Stort set ingen forklaring på kæmpe hop i CO2-udledning

15.02.2024CSR.dk

Nyt boliginteriør på gamle trøjer

Jobmarked

Se alle

GPV

ESG Controller

Brænder du for at opbygge et ESG-miljø, hvor du får indflydelse på implementering af processer, sikre kvalitet og rettidig rapportering samt interaktion med ledere og andre stakeholdere på tværs af en global koncern?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab

Klima og GHGP – bliv en central del af ESG-området i BDO

Har du lyst til -og erfaring med at arbejde med bæredygtighed og klimadagsordenen hos Danmarks virksomheder? Så har vi stillingen til dig: ESG-konsulent hos BDO. Med rollen følger en unik mulighed for at kombinere din faglige viden og kompetencer inden for miljø, klimaregnskaber og CO2- reducerende tiltag med en central position i opbygningen af BDO’s ESG-afdeling.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Dansk Industri

Erfaren virksomhedsudvikler der gør ESG til en konkurrencefordel

Vil du være med til at drive og udvikle DI’s strategiske sats, der gør ESG til en konkurrencefordel for vores 20.000 medlemsvirksomheder? Er du drevet af at understøtte virksomheders bæredygtige omstilling og sikre dem øget konkurrenceevne? Står du med en solid værktøjskasse fra virksomhedsudvikling, og ser du tydeligt hvordan den understøtter strategiske ESG tiltag som f.eks. værdikædeanalyse og væsentlighedsbetragtninger? Så læs videre.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

25.02.2024

DSV

Compliance Manager – develop our risk management strategy

Would you like to unfold and develop your expertise within IT risk management and compliance in a large, growing and global company?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

COOP Danmark A/S

Klimaansvarlig

Coop søger klimaansvarlig til ESG-afdeling

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

28.02.2024

DEMANT

Project Manager - ESG Reporting

Are you looking for a job opportunity where you can create impact across a global organisation? A job that will ensure you hone your career in a listed, world leading hearing healthcare and audio technology group, with tasks that offer a high degree of exposure for top management.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

24.02.2024

DEMANT

Sustainability Specialist - Standards and Compliance

Are you looking for a job opportunity where you can create impact across a global organisation? A job that will ensure you hone your career in a listed, world leading hearing healthcare and audio technology group, with tasks that offer a high degree of exposure for top management.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

24.02.2024

KØBENHAVNS KOMMUNE

Erfaren projektleder til at drive arbejdet med at reducere klimaaftrykket fra indkøb i Københavns Kommunes kommende klimaplan søges til kontoret for Bæredygtige Indkøb

Københavns Kommune er ved at udvikle en ny klimaplan, der skal løbe frem til 2035. Et af Klimaplanens i alt tre spor kommer til at handle om kommunens eget forbrug. Med kommunens store indkøbsvolumen er der et meget stort potentiale for ambitiøse reduktioner af klimaaftrykket. Dette arbejde skal koordineres og drives af en erfaren projektleder, som måske er dig, der på den måde kan være med til at gøre en forskel for at sikre en bæredygtig fremtid i landets største by.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

21.02.2024

KØBENHAVNS KOMMUNE

Konsulent til styrkelse af indsatsen med klima- og miljøkrav søges til Københavns Kommunes kontor for Bæredygtige Indkøb

Brænder du for at gøre en forskel for at sikre en bæredygtig fremtid i landets største by? Vil du være med til at sikre, at Københavns Kommune når sine ambitiøse miljø- og klimamål? Så er du måske vores kommende kollega, der skal bidrage til at udvikle og drive kommunens ambitioner på miljø- og klimaområdet. Vi søger en konsulent til at være med til at drive dette arbejde.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

21.02.2024

AUFF

ESG-koordinator hos Aarhus Universitets Forskningsfond

Drømmer du om at arbejde for et større videnskabeligt formål, og vil du samtidig være med til at sætte standarden for vores ESG-rapportering?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

21.02.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Uddannelse
Strategisk regnskabsforståelse

Styrk din regnskabsmæssige kunnen på 3 dage. Opnå øget indsigt i måling og tolkning af finansielle nøgletal, der er centrale for en virksomheds værdiskabelse, samt grundlæggende viden om budgettering og værdimåling.

Dato

10.01.2024

Sted

CBS Executive Fonden, Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

CBS Executive Fonden
Uddannelse
Agilitet Innovation og Forretningsudvikling

Lær de nyeste teorier om agilitet og få metodisk viden, som sætter dig i stand til at øge innovationskraften og forretningsudviklingen i din organisation. Kurset giver forståelse for vigtigheden og nyttigheden af fleksibilitet, dynamik og risikovillighed.

Dato

15.01.2024

Sted

CBS Executive Fonden, Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Bureau Veritas Certification
Webinar
Webinar: Har du brug for en intern eller ekstern sikkerhedsrådgiver?

Du har mulighed for at blive klogere på begrebet "sikkerhedsrådgiver", når vi afholder vores webinar den 18. januar 2024.

Dato

18.01.2024

Tid

13:15

Sted

Online

Bureau Veritas Certification
Møde
Netværksmøde: Food Waste & Loss

Gratis opstartsmøde den 31. januar 2024

Dato

31.01.2024

Tid

09:00

Sted

Bureau Veritas, Fredericia

TANIA ELLIS – The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 21. feb: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage vores praktiske uddannelse Sustainable Business Change Manager, men sidder inde med nogle spørgsmål du gerne lige vil have besvaret først? Eller har du brug for nogle fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt?

Dato

21.02.2024

Tid

12:15

Sted

Online

TANIA ELLIS – The Social Business Company
Uddannelse
Q&A WEBINAR: SUSTAINABLE BUSINESS CHANGE MANAGER (INTL & ONLINE) Feb. 21

Do you want knowledge and tools to work with sustainable business in practice? Are you considering taking our practical certificate programme Sustainable Business Change Manager?

Dato

21.02.2024

Tid

12:15