Grøn Fastbox-levering er et hit hos håndværkere

Solar oplever massiv succes med levering af Solar Fastbox via cykelbude og varer pakket ind i bæredygtig emballage. Nu arbejder virksomheden på at udvide løsningen nationalt.

Fra kundecenteret kan cykelbudene levere i en radius af fire kilometer. Foto: Solar..

10.02.2020

CSR.dk

Siden sourcing- og servicevirksomheden Solar introducerede Solar Fastbox - én-times levering via cykelbud til københavnske installatører og montører – har virksomheden oplevet omfattende tilfredshed fra kunderne. Succesen betyder, at Solar nu overvejer at udvide leveringsformen til andre lokationer i Danmark og potentielt internationalt.

”Vi vil om muligt gerne bruge cykler til levering i andre større byer i Danmark og måske også i udlandet. Vi ser naturligvis på afstande fra vores kundecentre til de steder, hvor vi typisk leverer Fastbox i dag. Vi ønsker at benytte levering via cykelbude så meget som overhovedet muligt, så længe vi kan levere til vores kunder inden for den aftalte tid”, siger Jacob Horn, commercial service manager i Solar Danmark.

Læs også:  Elcykel med lad bagpå udfordrer varebiler

Cykelbudene i København leverer Solar Fastbox inden for en radius af fire kilometer fra kundecentret. Ud over afstanden er det eneste andet krav, at varen skal kunne være i den rygsæk, der bruges af cykelbudene.

”Vi glæder os over at servicere vores kunder i det københavnske byliv endnu bedre - uden om al trafikken og på en miljøvenlig måde. På grund af overfyldte veje kommer cykler faktisk ofte hurtigere frem til vores kunder end biler”, fortæller Denise Goldby, der er afdelingsleder i Solar Kundecenter København.

 Logistikken skal være bæredygtig      
Kundecentret i København arbejder med bæredygtighed på en række fronter i relation til levering, transport og emballage. Det betyder blandt andet, at kunderne får varer pakket i miljøvenlige papirsposer.

Hvis installatører og montører bestiller produkter via Solar FastBox, er det eneste krav, at varerne skal kunne være i cykelbudenes rygsække. Foto: Solar..

”Vi benytter papirsposer i stedet for plastikposer eller papkasser. Vi har fokus på at bruge så lidt emballage som overhovedet muligt. Det betyder, at vi har papirsposerne i flere forskellige størrelser, så vi kan pakke efter, hvor meget den enkelte vare fylder”, siger Denise Goldby.

Læs også: Ikea satser på grøn hjemmelevering

Solar oplever en fortsat vækst i antallet af Fastbox-leveringer. Årligt bliver det til over 100.000 styk på tværs af markeder. Flere og flere installatører og montører kan se fidusen ved Solar Fastbox. De bruger fx Solars leveringsservice, når de akut mangler produkter til at løse en opgave. Inden for en time får de leveret varer direkte til døren hos de kunder, de er ude hos.

”Med et stigende antal Fastbox-leverancer har vi behov for adgang til fleksibel levering, og vi glæder os over, at vi nu også har fået tilført et grønt element. Vi vil hele tiden gerne udvikle vores services til kunderne. Tid er en vigtig faktor i en travl hverdag, og vores kunder ønsker både at reducere omkostninger, lagerbeholdninger og arbejdsbyrde, samtidig med at produktiviteten øges. Derfor er Solar Fastbox en strategisk vigtig satsning for Solar”, siger Jacob Horn.

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.12.2025CSR.dk

Usikre rammer står i vejen for CO2-fangst: Seks ud af ti selskaber trækker sig fra milliardpulje

05.12.2025CSR.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal skabe bæredygtig vækst

05.12.2025CSR.dk

IEA: De næste år bliver afgørende for verdens energifremtid

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

04.12.2025CSR.dk

Tre vigtige nøgletal: Så langt er Danmark fra sine egne klimamål

04.12.2025CSR.dk

Ny investeringsfond vil redde udpint landbrugsjord

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

03.12.2025CSR.dk

Tobaksindustrien har solidt fodfæste i dansk politik, viser ny opgørelse

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Kemi Fokus 2025

Vi vil gerne invitere dig, der har interesse i området for kemikalier og kemikaliedokumentation, til Kemi Fokus 2025 den 9. december kl. 8.30-12.00 eller fra kl. 13.00-17.00 i Fredericia. Dagen indeholder forskellige relevante emner, og spænder fra det mere overordnede i forhold til markedsføring til det helt specifikke inden for klassificering – se mere i programmet nedenfor.

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til retningslinjer for FN’s verdensmål

På dette 1-dags kursus lærer du, hvordan din organisation kan arbejde målrettet med FN’s verdensmål. Du lærer at forstå, hvordan verdensmålene kan omsættes til konkret handling, fra strategisk planlægning og bæredygtighedsstrategi til implementering og måling af resultater.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Kursus
Practitioner Masterclass: ESG-kommunikation med forretningseffekt - December 2025

Gør din ESG-indsats til mere end kommunikation – lær at skabe autentiske brandfortællinger, der driver forretningseffekt, styrker din troværdighed og engagerer både medarbejdere og kunder.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online