Globalt: Topledere er overbevist men investerer ikke

Ny Cap Gemini-undersøgelse viser, at selvom bæredygtighed nu anerkendes som forretningskritisk, så er følelsen endnu ikke omsat til nok konkrete indsatser og pengestrømme.

Foto: 123rf.com

03.01.2024

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Andelen af topledere, der sætter lighedstegn mellem bæredygtighed og forretningsmæssig vækst er steget eksplosivt det seneste år - fra 21 procent i 2022 til 63 procent i 2023. Samtidig er andelen af ledere, der ser bæredygtighedsinitiativer som en økonomisk byrde faldet markant fra 53 procent til 22 procent. Men investeringsniveauet følger endnu ikke med den stigende anerkendelse af bæredygtighed som en god businesscase.

Det viser en ny international analyse, A World in Balance 2023, fra Capgemini Research Institute, der omfatter flere end 2000 topledere i virksomheder i 13 lande, herunder virksomheder i Norge og Sverige. 

Vores nye rapport er et tydeligt bevis på, at det ikke kun er i Danmark, at klima- og bæredygtighedsagendaen er rykket helt op på bestyrelses- og ledelsesgangen. Det sker nu i alle lande omkring os og på flere kontinenter. Det er naturligvis positivt, at bæredygtighed i stigende grad er på toplederagendaen, og at markant flere nu direkte ser en businesscase i bæredygtighed – men der skal langt mere fokus på handling,” siger adm. direktør hos Capgemini Danmark Claus Rydkjær.

Udviklingen i topledernes overbevisning har nemlig endnu ikke resulteret i øgede investeringer. De ligger i gennemsnit på lige under en procent af omsætningen, et tal som ikke har flyttet sig fra 2022 til 2023. Til sammenligning investerer f.eks. amerikanske virksomheder knap 10 procent af omsætningen i marketingaktiviteter. 

Capgeminis rapport konkluderer også, at virksomheder fortsat kommer til kort med hensyn til rapportering på klimabelastningen. Især med hensyn til Scope 3-emissioner. For mens andelen af top​​ledere, der mener, at deres organisation har evnen til at måle og indsamle data om Scope 1 og 2 emissioner er uændret sammenlignet med sidste år, så er der sket et fald fra 60procent til 51procent, når det gælder Scope 3-emissioner.

Flere har sat konkrete mål

Capgeminis undersøgelse viser også, at virksomhederne har gjort fremskridt med at definere konkrete køreplaner for nye bæredygtighedsinitiativer de seneste 12 måneder. 

61 procent af erhvervslederne siger, at deres virksomhed har defineret en prioriteret liste over bæredygtighedsinitiativer, der skal implementeres over de næste tre år (op fra 49 procent i 2022), og 57 procent af toplederne svarede, at de er i gang med at redesigne deres forretnings- og driftsmodeller til at være mere bæredygtige (op fra 37procent i 2022).

”Det, vi virkelig har brug for at se i de kommende år, er, at virksomheder investerer i fremtidssikre bæredygtighedsinitiativer og gentænker deres forretningsmodeller i forhold til at skabe mere bæredygtige produkter og tjenester. Dem, der går forrest og investerer i at sætte bæredygtighed i centrum for deres strategi, vil også være i stand til at høste fordelene langt hurtigere,” forklarer Claus Rydkjær.

Frontrunners har bedre business

Påstanden om at det giver fordele at komme hurtigt med på bæredygtighedsvognen, er baseret på data fra årets undersøgelse. Den viser, at opdelt i tre grupper, frontrunners, experimenters og beginners, så har frontrunners 12 procent højere omsætning pr medarbejder og fem procent højere overskudsgrad end gennemsnittet målt i 2021-2022, mens beginners præsterer 12 procent lavere på omsætning og syv procent lavere på overskudsgrad end gennemsnittet. 

Samlet er der over de seneste to år omkring 10, 60 og 30 procent i henholdsvis frontrunnergruppen, experimenters og begginers-grupperne. Placeringen i en gruppe afhænger af virksomhedens udviklingsstadie inden for tre kategorier: value chain, enablers (interne strukturer og processer) og teknologi. 

Undervurderer forbrugerskepsis

Undersøgelsen har yderligere et datasæt, der indikerer, at toplederne nok overvurderer, hvor godt deres virksomhed er med. Der er således kun 17 procent, der tror, at forbrugere opfatter deres bæredygtighedsinitiativer som greenwashing. Det tal dækker over store forskelle – fra seks procent i Japan til 35 procent i USA. 

Et forbrugersurvey gennemført samtidig med ledersurveyet viser dog at samlet mener 34 procent, at virksomhederne greenwasher, mens tallet for de 18-24-årige er 50 procent. Ser man udelukkende på tilliden til kommunikation om miljøforhold, så er det næsten halvdelen af alle forbrugere, der aldrig, sjældent eller kun nogle gange tror på det, virksomhederne fortæller – og for 18-24-årige er det tal 65 procent. 

Om undersøgelsen: Capgemini Research Institutes undersøgelse bygger på interview med 2.151 topledere fra 718 virksomheder i 13 lande. Alle virksomheder, der har en årlig omsætning på min. 1 mia. USD. Undersøgelsen omfatter Sverige, Norge, Holland, Spanien, Tyskland, Frankrig, Italien, Storbritannien, USA, Australien, Canada, Indien, Japan.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

14.11.2025CSR.dk

Grøn strøm fra den rådne banan: Der skal være mere inddragelse

14.11.2025CSR.dk

Ørsted fuldender sin grønne omstilling: 98 procent lavere CO2-udledning

13.11.2025CSR.dk

Forskere: Klimatiltag i landbruget kan forværre dyrevelfærd og true biodiversiteten

12.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service forankrer ESG-tiltag i driften for at styrke kundernes rapportering

12.11.2025CSR.dk

Danske pensionskasser tvivler på milliardmål for grøn omstilling: ”Ikke realistisk"

12.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Når rådgiver og leverandør spiller på samme hold – ikke hver sin banehalvdel

12.11.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Spar millioner og CO2 med målerdata

11.11.2025CSR.dk

Med 5 år at løbe på: Verden halter langt bagefter historiske klimamål

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

12.11.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2015 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet til i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på dine erhvervede viden og færdigheder.

Dato

17.11.2025

Sted

CodeNode, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Etisk Handel Danmark
Webinar
Onboarding i ESG i værdikæder – Sådan griber du det an (2025)

Webinar: Introduktion til bæredygtighedslovgivning og ansvarlig handel i globale værdikæder

Dato

18.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online