Fremtidens forbrugere kræver bæredygtige varer

Landbrug & Fødevarer har undersøgt, hvem fremtidens forbrugere er. Gruppen af forbrugere fra 18-35 år, kaldet Millennials, er en generation, der både vil være attraktive og krævende for fremtidens forbrugerkultur, viser undersøgelsen.

Fremtidens forbrugere er både attraktive og krævende. Det viser en ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer, der ser nærmere på, hvad Millennials-gruppens valg og fravalg får af betydning for fødevarerbranchen. Foto: Landbrug og Fødevarer..

21.03.2018

CSR.dk

Fremtidens forbrugere vil forlange mere bæredygtighed, når de handler ind. Det viser en ny undersøgelse af Landbrug & Fødevarer, der har undersøgt gruppen af forbrugere fra 18-35 år, der populært bliver kaldt millennials.

Læs også: Bæredygtighed hitter blandt kinesiske forbrugere 

”Millennials-gruppen er godt på vej til at blive de mest attraktive, men også de mest krævende, kunder for dagligvarebutikker og fødevarevirksomheder. De skiller sig ud i deres fødevareforbrug, værdier og holdninger," siger Christie Nielsen, der er markedsanalytiker ved Landbrug & Fødevarer.

Millennials har et stærkt, etiskt værdisæt,  og det indikerer, at det er en generation, der på sigt vil udfordre forbrugerkulturen, som vi kender den i dag, vurderer organisationen. 

”Millennials har stærke værdier om bæredygtighed og stærke holdninger til forbrug. Begge dele danner et grundlæggende fundament for deres verdensbillede. Millennials har også et langt mere globalt perspektiv end den øvrige befolkning. Fx er de mere bekymrede over globale udfordringer som global opvarmning og plastik i naturen,” siger Christie Nielsen. 

Hun påpeger, at det er vigtigt at imødekomme millennials’ værdisæt på længere sigt, da de godt kan finde på at ’straffe’ produkter, de ikke mener, lever op til værdierne. En straf kan f.eks. være i form af boykot af køb af produktet i en periode, eller ved at tale negativt om produktet på sociale medier, forklarer hun.

Attraktiv målgruppe
Millennials er dog generelt en attraktiv målgruppe, fordi det er i den periode, forbrugernes vigtigste vaner og adfærd bliver dannet, vurderer organisationen.

”Millennials er også attraktive, fordi de er fremtidens børnefamilier og dermed kommende storforbrugere af dagligvarer. Derfor er det særligt vigtigt for fødevarebranchen at forstå, hvilken adfærd de har, hvilke ønsker de har til fødevarer, og hvordan de kan komme i dialog med Millennials-gruppen,” siger Christie Nielsen.

Læs også: "Jeg vil starte en revolution inden for rene fødevarer" 

Undersøgelsens resultater kommer på baggrund af et omfattende studie, der har haft til formål at afdække målgruppen 360 grader rundt. Læs undersøgelsen her (direkte download).

-JJK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

01.12.20253H Law

Sponseret

Black Friday: Fest for forbrugerne – minefelt for virksomheder

28.11.2025CSR.dk

Investorer vil investere mere i bæredygtighed

07.11.2025CSR.dk

Amerikanske delstater truer med retssager mod techgiganter der følger EU-regler

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle