Fremtidens forbrugere kræver bæredygtige varer

Landbrug & Fødevarer har undersøgt, hvem fremtidens forbrugere er. Gruppen af forbrugere fra 18-35 år, kaldet Millennials, er en generation, der både vil være attraktive og krævende for fremtidens forbrugerkultur, viser undersøgelsen.

Fremtidens forbrugere er både attraktive og krævende. Det viser en ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer, der ser nærmere på, hvad Millennials-gruppens valg og fravalg får af betydning for fødevarerbranchen. Foto: Landbrug og Fødevarer..

21.03.2018

CSR.dk

Fremtidens forbrugere vil forlange mere bæredygtighed, når de handler ind. Det viser en ny undersøgelse af Landbrug & Fødevarer, der har undersøgt gruppen af forbrugere fra 18-35 år, der populært bliver kaldt millennials.

Læs også: Bæredygtighed hitter blandt kinesiske forbrugere 

”Millennials-gruppen er godt på vej til at blive de mest attraktive, men også de mest krævende, kunder for dagligvarebutikker og fødevarevirksomheder. De skiller sig ud i deres fødevareforbrug, værdier og holdninger," siger Christie Nielsen, der er markedsanalytiker ved Landbrug & Fødevarer.

Millennials har et stærkt, etiskt værdisæt,  og det indikerer, at det er en generation, der på sigt vil udfordre forbrugerkulturen, som vi kender den i dag, vurderer organisationen. 

”Millennials har stærke værdier om bæredygtighed og stærke holdninger til forbrug. Begge dele danner et grundlæggende fundament for deres verdensbillede. Millennials har også et langt mere globalt perspektiv end den øvrige befolkning. Fx er de mere bekymrede over globale udfordringer som global opvarmning og plastik i naturen,” siger Christie Nielsen. 

Hun påpeger, at det er vigtigt at imødekomme millennials’ værdisæt på længere sigt, da de godt kan finde på at ’straffe’ produkter, de ikke mener, lever op til værdierne. En straf kan f.eks. være i form af boykot af køb af produktet i en periode, eller ved at tale negativt om produktet på sociale medier, forklarer hun.

Attraktiv målgruppe
Millennials er dog generelt en attraktiv målgruppe, fordi det er i den periode, forbrugernes vigtigste vaner og adfærd bliver dannet, vurderer organisationen.

”Millennials er også attraktive, fordi de er fremtidens børnefamilier og dermed kommende storforbrugere af dagligvarer. Derfor er det særligt vigtigt for fødevarebranchen at forstå, hvilken adfærd de har, hvilke ønsker de har til fødevarer, og hvordan de kan komme i dialog med Millennials-gruppen,” siger Christie Nielsen.

Læs også: "Jeg vil starte en revolution inden for rene fødevarer" 

Undersøgelsens resultater kommer på baggrund af et omfattende studie, der har haft til formål at afdække målgruppen 360 grader rundt. Læs undersøgelsen her (direkte download).

-JJK

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Sustainable Business Solutions bliver en del af Beierholm

16.12.2024Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Strategisk ESG-kommunikation

Du lærer at bruge indsigter fra din organisations ESG-indsats til strategisk kommunikation. Dine undervisere Line Schmeltz og Anna Karina Kjeldsen sørger for, at du efter kurset kan kommunikere aktivt til omverdenen om din virksomheds arbejde med samfundsansvar.

Dato

30.04.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Hvordan knækker vi affaldskurven og øger genbrug? - de danske ambitioner og tiltag

Hvordan kan vi sikre, at vi ikke blot overholder EU’s krav, men også går forrest i udviklingen af en cirkulær økonomi? Hvordan kan danske virksomheder, organisationer og offentlige instanser samarbejde om at reducere affaldsproduktionen og fremme genbrug?

Dato

06.05.2025

Tid

12:30

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Klimaklar
Gå-hjem-møde
Stå stærkere med din ESG-profil - Søg støtteprogrammer og udnyt VSME

Hør Kohberg fortælle om sine erfaringer med ESG-rapportering og mød tre støtteprogrammer, der kan hjælpe din virksomhed i gang med bæredygtighedsrapportering og grøn omstilling

Dato

06.05.2025

Tid

16:00

Sted

Folkehjem, Haderslevvej 7, 6200 Aabenraa

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende Kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til kvalitetsledelsessystemer og kravene i ISO 9001 standarden.

Dato

07.05.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Grundlæggende miljølovgivning

Dette kursus om grundlæggende miljølovgivning giver dig, der arbejder med ledelsessystemer en indføring i lovgivning angående miljøbeskyttelse, som er relevant, når du for eksempel udfører audits i henhold til ISO 14001. Du får en indføring i centrale love, bekendtgørelser og vejledninger samt disses indbyrdes samspil – det hele tilsat praktiske eksempler

Dato

07.05.2025

Tid

08:30

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia