Fra hestens egen mund: SMV’er vil gerne tage ansvar, men ikke reguleres

Små og mellemstore virksomheder (SMV'er) oplever i stigende grad, at bæredygtighed bliver et forbrugerkrav, et lovkrav og et konkurrenceparameter, og de har lille viden men stor interesse i at vide mere om emnerne bæredygtighed, samfundsansvar og FNs Verdensmål. Det viser en undersøgelse om SMV'ers samfundsansvar.

Undersøgelse blandt SMV'er viser, at det både er profit og etik, som driver deres ønske om at arbejde med bæredygtighed og samfundsansvar. .

26.05.2021

CSR.dk

I en undersøgelse sat i værk af arbejdsgiverforeningen KA, som organiserer 1200 SMV’er, står det klart at virksomheder i denne størrelse gerne vil arbejde med feltet. Hele 79 procent er bevidste om deres samfundsansvar og næsten 60 procent vil gerne arbejde mere med samfundsansvar. Kun 3 procent vil ikke.

Virksomhederne i undersøgelsen oplever et stigende krav om bæredygtighed. Pga. lovkrav, som 64 procent af virksomhederne oplever som stigende, men også fordi kunder og omverdenen generelt bliver stadig mere optaget af emner som bæredygtighed og samfundsansvar.

Ifølge lektor Steen Vallentin fra CBS Sustainability viser undersøgelsen, at samt at virksomhederne er etisk og moralsk motiverede til at integrere et samfundsansvar i alle dele af deres virksomhed.

"Respondenterne i undersøgelsen oplever generelt, at der er øget pres på bæredygtighedsagendaen både markeds- og lovgivningsmæssigt og i det offentlige rum, og at det stiller krav om et højere vidensniveau," fortæller Steen Vallentin og fortsætter:

"Det er interessant at se, at mange respondenter lægger vægt på vigtigheden af at bæredygtighed og samfundsansvar bliver integreret - ikke kun i produkter, serviceydelser og forretningsmodel, men også i virksomhedens organisation og kultur. Undersøgelsen viser, at det ikke kun er vigtigt af hensyn til virksomhedens brand og bundlinje, men også af etiske og moralske grunde. Samfundssindet synes at stikke dybt blandt undersøgelsens SMV'er," siger Steen Vallentin fra CBS Sustainability.

Samfundsansvar skal frem i lyset og kommunikeres
Den nye undersøgelse om SMV'ers samfundsansvar viser ifølge Steen Vallentin fra forskningscenteret CBS Sustainability en tendens henimod større åbenhed om virksomheders bæredygtighed og samfundsansvar.

"Det er interessant, at der synes at være en udbredt holdning om at bæredygtighed og samfundsansvar er noget der helst skal kommunikeres. Her kan det virke som om, der har været et holdningsskred i de senere år. Tidligere har devisen om at 'den, der lever stille, lever godt' været udbredt i dansk erhvervsliv. Hvis man undlod at sige alt meget om sit sociale ansvar, var man mindre eksponeret og sårbar over for kritik. Samtidig viser undersøgelsen også en bevidsthed om, at virksomheders grønne budskaber ofte kan virke som greenwashing. Det peger på de udfordringer, der kan være forbundet med at kommunikere grønne budskaber på en troværdig måde," konstaterer Steen Vallentin fra CBS Sustainability.

Virksomheder vil og kan finde de konkrete veje
Mange af virksomhederne i undersøgelsen fremhæver manglende viden som en udfordring for at komme videre i arbejdet med samfundsansvar. En tredjedel siger at de kun ved lidt om SMV’er og bæredygtighed og 39 procent vurderer deres vidensniveau til at være middel.

Ifølge arbejdsgiverforeningen KA, som står bag undesøgelsen, skal de store ord og overordnede mål i f.eks. FN’s Verdensmål finde konkrete veje hos SMV'erne.

"SMV'er har skaberlyst og virketrang og lever af at tage ansvar, løse problemer og skabe bæredygtig værdi. Vi oplever derfor, at de store ord og høje ambitioner i fx Verdensmålene bliver omsat til konkrete initiativer og resultater i SMV'ernes udvikling. Det kræver dog, at virksomhederne oplever en tillidsfuld samfundskontrakt og ikke demotiveres af bureaukrati. SMV'er skal inspireres af konkrete eksempler, forretningsudvikling og partnerskaber, der skaber bæredygtighed for både virksomheden, mennesker, økonomien, miljøet og samfundet," udtaler Karsten Høgild, direktør i KA.

Virksomheder ser regulering som et tveægget svær
Undersøgelsen viser, at netop regulering er et springende punkt i små og mellemstore virksomheders samfundsansvar.

"På den ene side lægger mange respondenter i undersøgelsen vægt på frihed til selv at kunne handle og finde på de bedste løsninger - og på, sådan kan det tolkes, frihed fra omstændeligt bureaukrati og reglers snærende bånd. På den anden side er der også mange, der anerkender stigende lovkrav som en vigtig drivkraft for bæredygtig udvikling. Det korte af det lange er, at der er brug for begge dele: både for lovgivning, herunder ikke mindst EU-regulering, som kan være med til at sikre gunstige rammevilkår, økonomiske incitamenter og fælles standarder m.m. og for innovative virksomheder, som kan rykke selv - og i samarbejde med andre," konstaterer Steen Vallentin fra CBS Sustainability.

- EHS

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: CSR i SMV'er

Relateret indhold

21.11.2025CSR.dk

DI-topchef efterlyser handling bag klimaambitioner

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby