Forbrugerrådet savner åbenhed i danske supermarkeders CSR-arbejde

Når der indkøbes frugt og grønt fra udviklingslande, tilslutter supermarkederne i Danmark sig FN's menneskerettigheder og internationale erklæringer om beskyttelse af arbejderes rettigheder på papiret. Men i praksis er situationen anderledes.

Danske supermarkeder oplyser ikke om kontrollen af deres underleverandører af frugt og grønt. Foto: Photos.com.

27.01.2014

CSR.dk

Forbrugerrådets Tænk har analyseret og testet danske supermarkeders samfundsansvar og CSR-arbejde, når supermarkederne indkøber frugt og grønt fra udviklingslandende.

Ingen af supermarkederne i testen scorer over middel, og alle får kritik for manglende åbenhed omkring kontrolarbejdet af deres leverandører. Det skriver Taenk.dk.

I testen scorer Coop og Rema1000 flest point grundet en større adgang til information om kontrollen med leverandørerne end hos konkurrenterne.

Læs også: Dansk Standard i spidsen for internationalt samarbejde

Dansk Supermarked og Lidl placerer sig i midten, mens Aldi får dumpekarakter, da virksomheden stort set intet fortæller offentligt om sit arbejde med samfundsansvar og ikke ville deltage i undersøgelsen.

Kontrol af underleverandører 
Supermarkederne kontrollerer deres leverandører, men Tænk rejser alligevel kritik, da det ikke fremgår af supermarkedernes CSR-information, hvordan, hvem og hvad de kontrollerer hos deres underleverandører af frugt og grønt.

Læs også: Supermarkedskunder giver 1,5 mio. kroner til syriske flygtninge

Når det ikke handler om frugt og grønt, så oplyser supermarkederne dog i langt større grad om kontrollen af leverandørerne. Her findes en del rapporter og hjemmesider om deres CSR- arbejde.

Større fokus på CSR i fremtiden
Tænk oplyser, at Coop siden 2010 har offentliggjort statistik om arbejdsvilkår hos leverandører fra Fjernøsten, dog kun non-food.

”Vi har koncentreret os om Fjernøsten i første omgang, da mange asiatiske lande er højrisikolande. Her er der størst risici for børnearbejde eller grove arbejdsforhold for ansatte. Og vi fortæller gerne om resultaterne”, siger Ulla Riber, CSR-projektchef i Coop, til taenk.dk.

I 2015 forventer Coop at offentliggøre informationer om arbejdsvilkår hos leverandører over hele verden, ikke kun fra Fjernøsten, og målet er, at en tredjedel af kontrolbesøg hos underleverandørerne skal vise acceptable forhold.

Læs også: Bilka lancerer CSR-projekt

Hos Dansk Supermarked er målet i første omgang at få alle leverandører kontrolleret. Derefter kan der opsættes mål.

”Samfundsansvar var ikke et strategisk fokusområde, før jeg blev chef for området i 2013. Vi har nu færdiggjort en ny strategi, så der er meget i støbeskeen de næste år. Et af de første skridt bliver at vælge de områder, vi vil måle vores indsats på”, udtaler Helene Regnell, CSR-chef i Dansk Supermarked, til taenk.dk.  

-TK

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.10.2025CSR.dk

Storinvestorer fastholder kursen: Grøn omstilling er stadig en langsigtet satsning

15.10.2025CSR.dk

Parisaftalen har sat rammerne: Nu handler klimakampen om at få dem til at virke

15.10.2025CSR.dk

Fødevarestyrelsen lader greenwashingsager samle støv

13.10.2025CSR.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

13.10.2025CSR.dk

Flere bruger apps til at styrke arbejdsmiljøet: Trods potentialer mangler der forskning

10.10.2025CSR.dk

ESG Barometer 2025: Det skal handle om forretningen

10.10.2025CSR.dk

Villum Fonden investerer 1 milliard kroner i forskning for grønnere byggeri

09.10.2025CSR.dk

I Jylland får SMV’er millioner til grønne ambitioner

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online