Forbrugere overdriver bæredygtige valg: ”Praktik står i vejen for gode intentioner”

År for år vokser andelen af danskere, der i markedsundersøgelser, tilkendegiver, at de baserer deres forbrug på mærker og butikkers bæredygtighed. Men ofte kommer hverdagens praktik i vejen for, at vi reelt handler så grønt, som vi gerne vil, forklarer CBS-professor.

05.01.2023

CSR.dk

Ifølge undersøgelsen har en virksomheds bæredygtig betydning for 32 procent af forbrugere, når de skal foretage et køb, og ligeså når de skal anbefale forretninger til venner og bekendte. Ligeledes svarer 23 procent, at en lav grad af bæredygtighed hos en virksomhed vil gøre dem uvillige til at arbejde der.

Men når danske virksomheder skal lægge deres strategier, er det slet ikke sikkert, at de kan stole på de tal, som undersøgelse efter undersøgelse viser. For i praksis er folk meget mindre bæredygtige i deres indkøbsvaner, end de selv går og tror.

”Det handler blandt andet om, at når du står i det virkelige liv, så er du ikke fri for begrænsninger. Man tænker ikke nødvendigvis over sine miljømål, når børn er trætte, eller klokken er mange. Hvis man skal tage de bæredygtige valg i de situationer, så skal tilvalget være nemt, praktisk og klart,” forklarer Jan Michael Bauer, der er lektor ved CBS Sustainability Centre, til Børsen.

Læs også: EU's nye lov mod global skovrydning rammer mange brancher

Forskellen imellem statistikkerne og forbrugernes reelle indkøbsvaner viser sig også ved, at det er de 18-30-årige, der oftest tilkendegiver, at de vil prioritere bæredygtighed, mens det i højere grad er forbrugere over 30, der reelt køber mest økologisk mm., fordi budgettet rækker til de dyrere, nere bæredygtige produkter.

Og ifølge Meike Janssen, der ligeledes er lektor på CBS, er det netop en markant hæmsko for en bæredygtig omstilling, at forbrugerne ikke kan gennemskue produkters bæredygtig, og at det ikke er afspejlet i prisen:

“I dag bliver virksomheder ikke tilstrækkeligt belønnet for bæredygtige tiltag, der kommer klima, miljø og samfundet til gavn. Det er først og fremmest et systemisk problem, at markedspriser ikke afspejler den belastning, som produktet udgør,” siger hun.

Overblik får kunder til at vælge grønt

I et speciale fra Aarhus Universitet har Camilla Stephansen demonstreret, at tydelige klimamærkater, som gør produkter sammenlignelige, skubber forbrugerne i den bæredygtige retning.

I studiet deltog mere end 100 danske respondenter i en online shopping-simulation, hvor de blev bedt om at vælge 5 ud af 18 mulige måltider i to scenarier.    

I første scenarie var der puttet et klimamærke på de mest klimavenlige retter for at indikere de mest bæredygtige valg.

I det andet scenarie skulle de samme respondenter igen udvælge 5 retter, men denne gang var der puttet et klimamærke på alle måltider, der signalerede, at den enkelte ret enten havde et lavt-, betydeligt-, eller højt klimaaftryk. Klimaaftrykket blev yderligere understreget ved at bruge de farvekoder, som vi kender fra trafiklys. 

Læs også: Hos Danfoss skal cirkulær økonomi være det nye sort

"Når respondenterne skulle vælge måltider og de samtidig kunne sammenligne retternes forskellige klimaaftryk, så endte 52 procent af valgte måltider med at være med et "lavt klimaaftryk". Til sammenligning så resulterede klimamærket fra første scenarie i, at kun 45 procent af alle valgte måltider var med et "lavt klimaaftryk". Altså 7 procent færre," forklarer Camilla Stephansen.  

Studiet bliver bakket op af andre studier – blandt andet et fra Island, der konkluderer, at klimamærker kan være endnu mere effektive end allerede eksisterende, certificerede mærker i at fremme bæredygtige valg hos forbrugeren.   

- KCP

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.06.2025BSR

Sponseret

Advancing a People-Centered Approach to Sovereign Debt

08.05.2025BSR

Sponseret

The EU AI Act: Where Do We Stand in 2025?

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København