Forbrugere: for mange nye mobiltelefoner og for lille indsats for at genbruge
Kunderne vil have færre nye udgaver af mobiltelefonerne. Virksomhederne bør bruge flere kræfter på at øge genbrug af materialerne. Vil løse affaldsproblemer og skabe nye indtægter.
Ifølge en ny undersøgelse foretaget af Greenpeace er kunderne egentlig ikke interesseret i den evige strøm af nye, marginalt anderledes mobiltelefoner. Lige over halvdelen af deltagerne i undersøgelsen siger, at de synes producenter sender for mange nye modeller på markedet. Det skriver The Guardian d. 15. august 2016.
Undersøgelsen, med 6.000 deltagere, er gennemført i USA, Mexico, Rusland, Tyskland, Kina og Sydkorea i juli måned i år. Lanceringen af resultaterne er startskuddet på en større kampagne fra Greenpeace målrettet IT-industrien.
For på trods af lovgivning i f.eks. EU er elektronisk affald stadig en af de hurtigst voksende affaldsstrømme i verden. FN angav den samlede globale mængde i 2014 til at være 41 millioner ton, hvoraf 90 procent bliver illegalt dumpet eller eksporteret til udviklingslande, hvor affaldet skaber miljø- og sundhedsproblemer.
Producenter bør hjælpe med genbrug
Mere end 80 procent af mobilejerne vil gerne have telefoner, som nemt kan repareres og holde i længere tid. Men i stedet har de mindst tre gamle telefoner liggende i skufferne derhjemme.
Genbrug af mobiltelefoner er lav set i forhold til andre el-artikler. Det er bl.a. fordi folk ikke ved, hvor de skal henvende sig, for at få det til at ske, siger Greenpeace. Næsten halvdelen af undersøgelsens deltagere mener, at producenterne har mest ansvar for at gøre genbrug af telefoner bredt tilgængeligt.
Den i Danmark suverænt største mobilsællert er Apples iphones (47 procent af alle smartphones solg i 2015) efterfulgt af Samsung (26 procent). Virksomhederne skriver på deres hjemmesider, at man skal bruge de kommunale genbrugsstationer, eller også henviser de til den EU-lovgivning, som regulerer elektronisk affald. Men altså ikke noget eget tilbagetagningsprogram, som virksomhederne ellers praktiserer i bl.a. USA og Storbritannien. På verdensplan antager man, at det kun er i 12,5 procent af handlerne med mobiltelefoner, hvor kunden indleverer sin gamle mobil samtidig.
Genbrug som problemløser og forretning
”Genbrug er ikke den endelige løsning, det er en cirkulær forretningsmodel, hvor indsamling og genbrug af materialer og langtidsholdbare batterier er overskudsgivende forretningsområder,” siger Chih An Lee fra Greenpeace.
Der er ideer nok, til hvad man kan bruge gamle mobiltelefoner til. IBM har udviklet en metode til at omdanne gamle smartphones til plastic, man bruger til f.eks. medicinsk udstyr. En professor fra Sydkorea arbejder på at bruge brugte batterier fra telefoner til soldrevne LED-lamper til områder uden strømforsyning. Og amerikanske Modifi tager gamle smartphones og laver dem om til sensorer til tyverisikring og babyalarmer.