FN-hotshot på besøg: big data og virksomhedernes ansvar

Virksomheder skal beskytte persondata. Det kan være et kompliceret område, men der kan på længere sigt også være forretning i at finde ud af, hvordan man gør det. Og så handler det om menneskerettigheder.

14.06.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Facebook har dagligt op mod en milliard aktive brugere. Halvfems procent af dem bruger deres mobiltelefon eller en tablet til at komme på. Adspurgt direkte om deres ægtefælle/partner eller deres telefon ved mest om dem, svarer de fleste, at det gør telefonen.

Invastion som forretningsmodel
Alle de data, Facebook, Google, Microsoft, Apple, LinkedIn, Endomondo osv. indsamler på den måde, om hvad vi interesserer os for, vores geografi og vores venner – hvem ejer dem? Og hvad bliver data brugt til af hvem? Hvem bliver den delt med og solgt til? Og kan hver af os selv kontrollere, hvad der sker med data om os?

Det er nogle af de konkrete spørgsmål. Det overordnede spørgsmål handler om retten til privatliv, og svarene er komplicerede nok til, at FN’s Menneskerettighedsråd (UNHCR) har udnævnt en ”Special Rapporteur”, som har fået tre år til at undersøge og komme med forslag til, hvordan retten til privatliv kan opretholdes i et digitaliseret og datadrevet samfund.

Han hedder Joe Cannataci, og d. 13. juni stillede han op til foredrag og spørgsmål i København, hvor han bl.a. fremlagde et af omdrejningspunkterne for sit arbejde.

”Med vores alle sammens brug af mobile platforme der er forbundet til datanetværk gør vi det muligt at lade os overvåge. Det er blevet overvågningens guldalder, og i øjeblikket opfattes en invasion af den enkeltes privatliv som denne Big Data-verdens dominerende forretningsmodel,” sagde han.

Europa og persondatabeskyttelse
I Danmark taler vi ikke så meget om retten til privatliv. Her taler vi, som i resten af Europa, om persondatabeskyttelse. EU har nemlig i foråret 2016 vedtaget en ny forordning på det område, og i løbet af de næste to år skal alle virksomheder og organisationer forberede sig på, hvordan reglerne vil påvirke dem.

Det handler om beskyttelsen af persondata om kunder, medarbejdere eller andre relevante personer. Forordningen stiller krav om, at der udføres vurderinger af risikoen for at påvirke den enkelte kundes persondatabeskyttelse. Så det er virksomheder i hele Europa så småt gået i gang med. Også i Danmark, hvor både Carve Consulting og Deloitte har annonceret kurser inden for emnet på CSR.dk. 

Udover EU-forordningen om persondatabeskyttelse er der også et link mellem databeskyttelse til rapporteringen på samfundsansvar, som det kræves ifølge årsregnskabsloven. Den kræver, at ca. 1.200 danske virksomheder over en vis størrelse, rapporterer på bl.a. menneskerettigheder - herunder retten til privatlive. 

Også kommercielle muligheder
Beskyttelse af persondata kan dog også give andet end krav. Nogle virksomheder ser på det som en mulighed for at udvikle nye tilbud til deres kunder – altså en forretningsmulighed.

Det var også Joe Cannataci’s svar, da Forbrugerrådets repræsentant ved arrangementet spurgte, om privatlivsbeskyttelse nogensinde ville blive en konkurrenceparameter.

”Der er ikke så mange af løsningerne på markedet endnu, men der arbejdes på det i mange virksomheder. Der er undersøgelser i USA, som viser, at kunderne ikke kan lide følelsen af at være blevet manipuleret – som nogle kalder det, virksomheder gør med kundedata – og at en del kunder ville vælge virksomhederne fra, hvis de mente, at deres data blev brugt til at styre deres adfærd. Vi ved at Google arbejder på at udvikle et produkt i den boldgade, og Facebooks WhatsApp arbejder allerede med kryptering og ikke-lagring af data,” sagde han.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

13.10.2025BSR

Sponseret

Stakeholder Engagement in a Changing Business Landscape

13.10.2025CSR.dk

Trivsel er også et spørgsmål om konkurrenceevne

13.10.2025CSR.dk

Løngabet vokser: For andet år i streg stiger lønforskellen på mænd og kvinder

13.10.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Medarbejdertrivsel – nøglen til en bæredygtig og produktiv arbejdsplads

10.10.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Trivsel som konkurrencekraft

03.10.2025Valified

Sponseret

Private label, små oplag, stor ESG-effekt: soSouvenirs formel for fremtiden

29.09.2025Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

Byggeriets Samfundsansvar bygger trivsel på Bornholm og bredt i byggeriet med ny bevilling fra Velliv Foreningen

26.09.2025CSR.dk

No Music For Genocide: Hundredvis af kunstnere i fælles boykot af Israel

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S

Dansk Standard
Kursus
Kursus: Bliv Intern auditor – ISO 19011

På dette kursus får du en grundig introduktion til principperne for auditering, tilrettelæggelse af et auditprogram og gennemførelse af audit. Kurset baserer sig på den anerkendte standard ISO 19011 – Auditering af ledelsessystemer

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart