Faldgruber og fordele ved mikrochips sat ind i hånden

Seks medarbejdere fra rejseselskabet TUI har fået indopereret en mikrochip under huden, frivilligt. Det sætter tanker i gang og HK understreger, at det aldrig må blive arbejdsgiveren der har råderet over medarbejdernes krop. TUI finde debatten spændende.

Mikrochips, der opereres ind under huden på medarbejdere er en af de nyeste teknologier på markedet, men det kan have mange uforudsigelige konsekvenser, advarer HK-formand. Arkivfoto..

26.04.2019

CSR.dk

"Vi mener dog, at det er vigtigt, der er styr på data og konsekvenserne, så arbejdsgiveren ikke får en form for råderet over vores krop", siger sektorformand for fagforbundet HK/Privat, Simon Tøgern. Foto: HK.

Sektorformand for fagforbundet HK, Simon Tøgern, mener, at rejsebureauet bevæger sig ud på 'en farlig glidebane' og opfordrer medarbejdere til at være opmærksomme på mulige konsekvenser ved brugen af den nye teknologi.

”Da vi alle begyndte at rende rundt med mobiler med GPS, tænkte de færreste af os på, hvordan virksomheder kunne udnytte vores placering, men det kan vi jo se i dag. Det er altid sjovt til at starte med, men der kommer tit uforudsete konsekvenser”, siger Simon Tøgern til A4 Medier.

Han mener, at det aldrig må blive et krav til medarbejdere, og hvis de frivilligt siger ja, så skal de altid have mulighed for at få den fjernet igen. Det skal altså stå helt klart for den ansatte, hvad det indebærer at få placeret mikrochippen under huden, ifølge HK-formanden.

”Det aktuelle eksempel er jo ikke effektiviserende, men på sigt kan denne teknologi sikkert hjælpe en masse. Vi mener dog, at det er vigtigt, der er styr på data og konsekvenserne, så arbejdsgiveren ikke får en form for råderet over vores krop”, siger HK-formanden til A4 Medier.

TUI reagerer glædeligt på debat
Rejseselskabet TUI har det fint med den debat, som initiativet har skabt. Det er en del at virksomhedens DNA at prøve ny teknologi lyder meldingen:

”Det er vigtigt, at vores ansatte bliver inspireret og får muligheden for at få den nyeste teknologi helt ind under huden”, siger TUIs pressechef, Mikkel Hansen, til A4 Medier.

De nye mikrochip har ikke inkorporeret nogen form for GPS-signal, ligesom TUI heller ikke kan installere noget software uden de ansattes tilladelse.  

”Vi ser det mest som en gadget, vi forærer de af vores medarbejdere, der har lyst til det. Med tiden kan de nok også bruge den til andet end arbejde. I Sverige (hvor over 4.000 mennesker har en chip i hånden, red.) kan man blandt andet bruge chippen til at betale på visse togstrækninger”, siger han til A4 Medier.

Læs også: Tui følger med på klimavognen og CO2-kompenserer rejser

Mikkel Hansen understreger, at ordningen er helt frivillig, og at selskabet ikke kunne finde på at kræve en indoperation. Medarbejderne kan få fjernet chippen igen, hvis de ønsker det, på TUIs regning, forklarer han.

- SDN

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

12.09.2025CSR.dk

EU vil rydde op i udbudsmarkedet: Lav pris må ikke være altafgørende

28.08.2025Sex & Samfund

Sponseret

"Jeg var så bange for at dø"

27.08.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UN Global Compact Network Denmark opstarter nyt Think Lab med fokus på Living Wage

26.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

FreeBee A/S skaber et mere sikkert arbejdsmiljø med ny halvautomatiseret lagerløsning

18.08.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.08.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fordi inklusion, lighed og værdighed ikke er til forhandling

15.08.2025CSR.dk

Ny rapport: Børnearbejde falder markant og flere børn kommer i skole verden over

11.08.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Sæt turbo på CSR initiativerne med nudging!

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Root cause analysis is used to improve process and product quality, minimize safety risks, and meet regulatory requirements.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Valified
Webinar
Better ESG > Better Business

Bliv klogere på, hvordan Valified kan hjælpe jer forretningsværdi af Valified, vise de seneste løsninger og give et klart billede af, hvad der kommer næste gang.

Dato

16.09.2025

Tid

09:00

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle