Facebook oplyser sit samlede CO2-udslip

Facebook har for første gang offentliggjort en oversigt over virksomhedens samlede CO2-belastning på miljøet. Det populære sociale medie oplyser i den sammenhæng, at de vil bygge et kraftværk i Sverige, der skal fremme en overordnet grøn strategi.

07.08.2012

Oliver William Gunner, CSR.dk

Foto: Facebook.

Når du i løbet af et år er aktiv på Facebook, udleder du nogenlunde samme mængde CO2, som når du drikker en medium caffé latte eller indtager tre bananer.

Det oplyser Facebook, der for første gang fortæller omverdenen, hvor meget den enkelte forbruger samlet belaster miljøet ved at anvende den sociale medieplatform. Hver enkelt forbruger udleder i gennemsnit 269 gram CO2 ved at benytte Facebook, og samlet set udledte virksomheden 285,000 tons CO2 i 2011.

Mottoet er åbenhed
Tallene er blevet fremlagt ud fra en tankegang om, at åbenhed på miljøområdet er vejen frem.

"Vi udsender disse tal fordi vi tror på åbenhed over for omverden, og fordi vi håber, at det vil være med til at forbedre vores miljøpåvirkning", oplyser virksomheden på sin hjemmeside.

Læs også: Q & A Carbon Footprint

Facebook er de seneste år blevet kritiseret af blandt andre Greenpeace for ikke at vise nok hensyn til miljøet, og fremlæggelsen af CO2-tallene er ifølge Mark Zuckerberg og Co. en del af en større strategi, som skal gøre det lettere at gennemskue virksomhedens påvirkning af miljøet.

Facebooks Prineville Datacenter i USA blev åbnet i 2010 til en pris i omegnen af 210 millioner dollars. Det var det første selv-genererende energicenter, virksomheden fik opført, og et lignende datacenter åbner nu i Sverige. Foto: Facebook.

Åbner bæredygtigt datacenter i Sverige
Virksomheden oplyser i den forbindelse, at en del af energien i hvert datacenter, de fremover bygger, skal produceres af en vedvarende energikilde.

Et af disse nye datacentre skal bygges nær en flod i Luleå i den nordlige del af Sverige, og det bliver ifølge Facebook et enormt kraftværk, der vil være med til at danne elektricitet til Facebook-brugerne i Nordeuropa.

Facebooks mål er, at 25 procent af virksomhedens samlede energiforbrug i 2015 skal komme fra såkaldte "rene energi-kilder". I skrivende stund kommer 23 procent fra sådanne resurser, og det nye datacenter i Sverige, som vil blive opført i 2014, bliver ifølge Facebook et hovedelement i at nå målet om de 25 procent.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Studentermedhjælper med stærke evner inden for eventafvikling og -koordinering

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle