Facebook oplyser sit samlede CO2-udslip
Facebook har for første gang offentliggjort en oversigt over virksomhedens samlede CO2-belastning på miljøet. Det populære sociale medie oplyser i den sammenhæng, at de vil bygge et kraftværk i Sverige, der skal fremme en overordnet grøn strategi.
Foto: Facebook.
Når du i løbet af et år er aktiv på Facebook, udleder du nogenlunde samme mængde CO2, som når du drikker en medium caffé latte eller indtager tre bananer.
Det oplyser Facebook, der for første gang fortæller omverdenen, hvor meget den enkelte forbruger samlet belaster miljøet ved at anvende den sociale medieplatform. Hver enkelt forbruger udleder i gennemsnit 269 gram CO2 ved at benytte Facebook, og samlet set udledte virksomheden 285,000 tons CO2 i 2011.
Mottoet er åbenhed
Tallene er blevet fremlagt ud fra en tankegang om, at åbenhed på miljøområdet er vejen frem.
"Vi udsender disse tal fordi vi tror på åbenhed over for omverden, og fordi vi håber, at det vil være med til at forbedre vores miljøpåvirkning", oplyser virksomheden på sin hjemmeside.
Læs også: Q & A Carbon Footprint
Facebook er de seneste år blevet kritiseret af blandt andre Greenpeace for ikke at vise nok hensyn til miljøet, og fremlæggelsen af CO2-tallene er ifølge Mark Zuckerberg og Co. en del af en større strategi, som skal gøre det lettere at gennemskue virksomhedens påvirkning af miljøet.
Facebooks Prineville Datacenter i USA blev åbnet i 2010 til en pris i omegnen af 210 millioner dollars. Det var det første selv-genererende energicenter, virksomheden fik opført, og et lignende datacenter åbner nu i Sverige. Foto: Facebook.
Åbner bæredygtigt datacenter i Sverige
Virksomheden oplyser i den forbindelse, at en del af energien i hvert datacenter, de fremover bygger, skal produceres af en vedvarende energikilde.
Et af disse nye datacentre skal bygges nær en flod i Luleå i den nordlige del af Sverige, og det bliver ifølge Facebook et enormt kraftværk, der vil være med til at danne elektricitet til Facebook-brugerne i Nordeuropa.
Facebooks mål er, at 25 procent af virksomhedens samlede energiforbrug i 2015 skal komme fra såkaldte "rene energi-kilder". I skrivende stund kommer 23 procent fra sådanne resurser, og det nye datacenter i Sverige, som vil blive opført i 2014, bliver ifølge Facebook et hovedelement i at nå målet om de 25 procent.