Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

7 principper for, hvordan I kan kommunikere ESG-indsatser på en relevant, troværdig og engagerende måde.

Foto: The Social Business Company

I en tid, hvor kriserne står i kø, og forventningerne til virksomheder stiger, har mange fået kolde fødder. 

"Vi må ikke sige for meget." 

”Lovgivningen er kompleks, det er svært at gennemskue, hvad vi må sige”

"Vi er ikke i mål endnu." 

"Vi skal passe på med at love for meget." 

Og ja – forsigtighed kan være sundt, når det gælder den grønne agenda. 

Men tavshed alene skaber ikke tillid. Det gør tydelige værdier og en klar retning. Det er ikke perfektion, der rykker noget – det er modet til at mene noget, til at ville gøre en reel forskel og så handle på det.

Fra ESG-kommunikation til Impact Branding

Forandringsbureauet Märk kalder det impact branding. En kommunikationsform, der ikke starter i marketingafdelingen, men i virksomhedens indre kompas. 

Det handler ikke om at se rigtig ud. 

Det handler om at ville noget. 

Om at vise, hvilket problem I vil være med til at løse – og hvordan jeres forretning er en del af løsningen. 

Spørg dig selv: Hvad drømmer vi om at forandre gennem vores virksomhed? Hvilket ansvar vil vi tage i det samfund, vi er en del af? Hvor langt rækker det ansvar? Det er spørgsmål som disse, der hjælper jer med at formulere jeres samfundsambition – det strategiske pejlemærke, som forvandler ESG fra buzzword til virkelighed. 

Og det er netop den ambition, der rummer kimen til den relevante bæredygtighedshistorie. Ikke den perfekte historie. Men den ærlige, konkrete og engagerende historie. 

Den, hvor man kan mærke, at I har hånden på kogepladen – og hjertet med i det, I gør. 

Ja – det kan være svært. Men det er også håbefuldt. 

Håb en overset kommunikationsressource. Ikke som lyserød feel-good, men som modvægt til apati og handlingslammelse. Håb giver retning, optimisme og styrker handlekraften. Og virksomheder, der kommunikerer deres ansvar med ærlighed og retning, styrker relevansen og har potentiale til at skabe både følgeskab og reel forandring.

Det kræver, at I tør stille jer frem. Ikke med paraderne oppe, men med ambitionerne tydelige. Ikke med tomme løfter, men med en reel vilje til at tage ansvar. 

Det er impact branding. Ikke buzzwords, ikke feel-good kampagner – men ambitioner, fortalt med substans og stålsat ærlighed.

Og hvordan gør man det? 

7 principper for impact branding

Märk arbejder med syv principper, der hjælper virksomheder med at omsætte ansvarlige intentioner til troværdig og engagerende kommunikation:

  1. Start i forretningen. ESG skal ikke være et tillæg, men en integreret del af jeres strategi og kerneforretning. Det handler om at finde ind til, hvad bæredygtighed og ansvar betyder for jer – og hvordan det kan skabe relevans og værdi både internt og eksternt.
  2. Gør medarbejderne til historiefortællere. Det er dem, der skal leve ESG-strategien i praksis. De skal involveres tidligt, forstå ambitionerne og kunne svare, når nogen spørger: “Hvordan arbejder I med ansvarlighed her?”
  3. Gør det nemt for kunderne. Det skal være let at afkode, hvordan man som kunde kan handle ansvarligt med jer. Vis, hvordan jeres produkter og services bidrager, og hjælp kunderne til selv at tage ansvar.
  4. Lad kunden være helten. Jeres kommunikation skal ikke handle om, hvor gode I selv er. Den skal handle om, hvordan kunderne – gennem jer – kan være med til at skabe positiv forandring.
  5. Vis, at I mener det. Der skal være noget på spil. Kommunikation, der mærkes, kommer fra en virksomhed, der faktisk gør noget. Hånden skal være på kogepladen. Ikke i floskler, men i konkrete valg og handlinger.
  6. Vær ærlige. Ingen forventer, at I er i mål. Men alle forventer ærlighed. Del jeres ambitioner, jeres tvivl og jeres bump på vejen. Troværdighed skabes i det transparente og uperfekte.
  7. Vær modige. I må turde drømme højt og skabe et visionært billede, at den forskel I ønsker at skabe. Og I må turde tale om det, der ikke er lykkedes endnu. Det er dér, forandring og følgeskab opstår.

Det er vejen til ESG-kommunikation, der ikke bare oplyser – men flytter noget.

MASTERCLASS I ESG-KOMMUNIKATION

Vil du lære, hvordan din virksomhed skaber ESG-kommunikation, der samler, engagerer og inspirerer - uden at invitere på uønsket opmærksomhed fra ombudsmanden? 

Så tag med på vores masterclass i ESG-kommunikation, som udbydes i samarbejde med forandringsbureauet Märk.

Flemming Møldrup og Nicoline Olesen står klar til at dele ud af viden og værktøjer, du kan bruge med det samme. 

Læs mere om Masterclassen her.

Foto: The Social Business Company

Masterclassen udbydes i et samarbejde mellem TANIA ELLIS - The Social Business Company og forandringsbureauet Märk. Fra venstre: Nicoline Olesen (MäRK), Tania Ellis (The Social Business Company) & Flemming Møldrup (MäRK).. Foto: The Social Business Company

Masterclassen udbydes af The Social Business Academy

The Social Business Academy er en service fra TANIA ELLIS – The Social Business Company, som i mere end 20 år har inspireret, trænet og rådgivet virksomheder og fagfolk i at skabe værdi for både samfund og bundlinje.

Vores mission? At accelerere den bæredygtige omstilling – med praksisnære værktøjer, dyb forretningsindsigt og et stærkt engagement i ansvarlig business og innovation.

Som deltager på et forløb hos The Social Business Academy får du altid: 

  • Undervisere med mangeårig praktisk erfaring og personlig passion for feltet
  • Adgang til en lukket læringsplatform med materialer og værktøjer
  • Handleanvisninger og værktøjer til løsning af konkrete opgaver
  • Et community af ligesindede professionelle, der ønsker at gøre godt & tjene godt endnu bedre

The Social Business Company er B Corp-certificeret – din garanti for, at vi selv arbejder med de principper, vi lærer fra os. Læs mere om The Social Business Academy her. 

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

03.04.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Sådan har Tine Blunk omsat bæredygtig forretningsstrategi til praksis i Byggros

20.11.2024TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Bæredygtighed i tekstilbranchen: En case om strategisk tilgang til ansvarlig udvikling

09.10.2024TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Deltag i ESG Efterårsskole: Få viden og værktøjer i din efterårsferie

15.08.2024TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Har du kompetencerne til at bygge business casen for ESG?

15.08.2024TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Derfor giver en praktisk ESG uddannelse det hurtigste afkast