4 nøgleindsigter til at fastholde ESG-momentum i en omskiftelig verden

Geopolitiske spændinger, økonomisk usikkerhed og EU’s Omnibus-pakke har rystet ESG-feltet. Mange oplever, at bæredygtighed ryger ned ad dagsordenen, netop mens vigtigheden af ansvarlighed er størst. Her er 4 indsigter til at fastholde momentum og holde ESG som et konkurrenceparameter i omskiftelige tider.

Foto: The Social Business Company

"Man kan ikke have en sund forretning i en usund verden." Sådan har mit mantra lydt i mange år, og det føles mere relevant end nogensinde her i 2025.  

Geopolitiske spændinger, økonomisk usikkerhed og EU’s Omnibus-pakke har sendt en chokbølge gennem ESG-feltet. Mange oplever, at bæredygtighed bliver skubbet ned ad dagsordenen – netop i en tid, hvor vigtigheden af virksomhedernes ansvarlighed er større end nogensinde.  

I denne artikel får du fire nøgleindsigter til, hvordan vi kan fastholde momentum og sikre, at ESG forbliver et konkurrenceparameter – også i omskiftelige tider. 

En mavepuster til ESG-specialisterne 

Usikkerheden er reel. ESG-folk føler frustrationer: De har investeret ressourcer og tid i compliance, lagt strategier, bygget systemer op og trænet medarbejdere. Pludselig skal de sætte processen på standby og en del udtrykker, at de føler sig usikre på deres fremtidige rolle i virksomhederne, fordi ledergrupperne uden pres i form af compliance og på grund af usikkerhed om markedets udvikling nedprioriterer ESG-indsatsen.  

Og det er ikke den eneste grund til bekymring. 

Forsinkelse af den grønne omstilling

Ved et arrangement, jeg deltog i for nylig om Omnibus, kaldte en ESG-chef fra forsikringsbranchen begrænsningen af due diligence "en katastrofe for menneskerettighederne", fordi mange alvorlige problemer netop ligger længere nede i forsyningskæden. 

Andre ESG-chefer udtrykker samtidig bekymring for en forsinkelse af den grønne omstilling, da nogle virksomheder må forventes at trække ressourcer væk fra klima- og miljøindsatserne for at prioritere budgetter til andre aktiviteter. 

Kritikken er tydelig: mindre ansvar, svagere ambitioner og risiko for en mere overfladisk tilgang til både sociale og klimamæssige ESG-indsatser. 

Fra ESG-rapportering til ESG-handling 

I forhold til Omnibus er det ikke alle, som ser negativt på ændringerne. SMV’erne, som blev pålagt rapportering via deres rapporteringspligtige samarbejdspartnere, oplever det som en lettelse fra et massivt compliance-pres. 

En bæredygtighedschef fra en SMV siger det meget klart: ”Vi ønsker at arbejde med bæredygtighed, men vi har ikke en hel compliance-afdeling. Nu kan vi koncentrere os om handling frem for papirarbejde.” 

Desuden ser flere en positiv sideeffekt i mindre bureaukrati og en mere balanceret dialog med leverandører. Det viser tydeligt, at ESG-branchen reagerer med blandede følelser. 

Lavt ESG-blus eller fuld gas?

Spørgsmålet melder sig: Er det virkelig den rette beslutning at lægge en dæmper på ESG-indsatsen? 

Jeg ser dette øjeblik som en mulighed. En kærkommen anledning til at løfte blikket fra rapporteringsskemaer og dokumentation for at undersøge, hvordan ESG-indsatsen faktisk kan skabe værdi. 

Vi har muligheden for at tage fat i det strategiske og fokusere på reelle forretningsmuligheder. Eksempler kunne være udvikling af cirkulære løsninger, forstærkning af leverandørpartnerskaber eller forbedring af virksomhedens omdømme gennem konkret bæredygtig handling. 

Læs også: Ledelse i en geopolitisk æra – fra compliance til courage

4 nøgleindsigter til at fastholde momentum i ESG-arbejdet 

Jeg oplever heldigvis, at flere virksomheder fortsætter ufortrødent med deres arbejde med ESG, fordi indsatsen er bundet op på værdier og ikke compliance. 

Derfor vil jeg gerne dele mine fire nøgleindsigter, der kan hjælpe virksomheder med at fastholde momentum i ESG-arbejdet på trods af Omnibus og den uforudsigelige verdensorden.

Få endnu mere læring om at fastholde ESG-momentum

Foto: The Social Business Company

Nøgleindsigt #1: Vi skal navigere efter et nyt business-landkort  

Vores nuværende situation understreger behovet for, at virksomheder opdaterer deres strategiske tilgang til ESG. Det handler om at forstå nye regulativer og krav, men også om at bruge denne viden som et strategisk værktøj til innovation og forbedring. Ved at tænke ESG proaktivt kan virksomheder ikke bare opfylde krav, men også styrke deres konkurrencekraft og markedsposition. 

Nøgleindsigt#2: Geopolitik ændrer ESG-spilleregler  

Den geopolitiske usikkerhed og de mange globale kriser viser, at ESG-arbejdet ikke længere kan begrænses til lokal compliance. Virksomheder må nu tænke globalt og forstå, hvordan politiske spændinger, handelsbarrierer og sanktioner kan påvirke deres forretningsmodeller. Et tydeligt værdigrundlag og klare etiske principper er afgørende, når virksomheder skal navigere i en kompleks verden, hvor neutralitet ofte ikke er en mulighed. 

Nøgleindsigt#3: Markedsforventninger til bæredygtighed forsvinder ikke – de skifter form  

Selvom ledelser måske midlertidigt nedprioriterer ESG på grund af Omnibus, geopolitik eller økonomi, står kundernes og investorernes forventninger stadig fast. Både forbrugere og B2B-kunder efterspørger i stigende grad bæredygtighed og ansvarlighed som afgørende faktorer ved valg af leverandører og produkter. Virksomheder, der holder fast i deres ESG-indsats, vil stå stærkere på fremtidens marked. 

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Foto: The Visionary CEOs Guide To Sustainability, Bain, 2024

Nøgleindsigt#4: Momentum kræver lederskab og mod 

Fastholdelse af ESG-momentum kræver, at virksomhedens ledelse tør tage stilling og træffe modige beslutninger. Det indebærer ikke blot at følge lovgivning, men at gå videre og sætte tydelige mål for ansvarlighed og bæredygtighed. Ægte ESG-lederskab betyder at inspirere medarbejdere og interessenter gennem en troværdig og værdibaseret tilgang til udfordringerne. Og ikke mindst at turde stå fast, når det kræves. Eksempler som Dariush Rezai, CEO for Sweco Danmark, viser, at tydelig værdibaseret ledelse kan styrke virksomhedens troværdighed og omdømme. Fra compliance til courage. 

Læs også: Sweco-chef til PFA: Sælg Tesla-aktier – Ansvarlighed forretning i en urolig tid

ESG ER et konkurrenceparameter

I sidste ende handler det om at omfavne omstændighederne som en anledning til at styrke ESG-indsatsen strategisk. Markedskræfterne og kundernes forventninger forsvinder ikke. Tværtimod er de stærkere end nogensinde. Vi kan og skal se ESG som et afgørende konkurrenceparameter og en unik mulighed for at skabe værdi både for samfundet og vores virksomheder.  

Få endnu mere læring om at fastholde ESG-momentum

Foto: The Social Business Company

TANIA ELLIS – The Social Business Company har i over 20 år trænet og rådgivet virksomheder og fagfolk i at skabe værdi for både samfundet og bundlinjen. Gennem vores Academy-service tilbyder vi den praktiske Mini MBA med certificering, Sustainable Business Change Manager. Uddannelsen er anerkendt for sin høje kvalitet og anvendelighed, og har i over 10 år leveret praktisk viden og effektive værktøjer til fagfolk og virksomheder, der ønsker at integrere bæredygtighed og ansvarlighed i hjertet af deres forretning og organisation. 

Læs mere om uddannelsen her. Næste hold starter 22. oktober 2025.

01.10.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

4 nøgleindsigter til at fastholde ESG-momentum i en omskiftelig verden

26.08.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Bæredygtighed som kommerciel styrke i PostNord

19.08.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

4 greb der får ESG-strategien ud af powerpointen og ind i hverdagen

18.08.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Bæredygtig forandringsledelse i Grønland med personligt præg

07.08.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Sådan får du både impact og forretningsværdi ud af ESG-kommunikationen

30.06.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Deltag i ESG Sommerskole: Få viden og værktøjer i din sommerferie