Forandringsagentens erfaringer: Fra spredte ESG-tiltag til strategisk retning
Hvordan får man bæredygtighed til at leve i en virksomhed, hvor det endnu ikke er strategisk forankret? For Linda Drud Søgaard handler det om vedholdenhed, forandringsledelse og at skabe forståelse for koblingen mellem forretning og ESG.
Foto: The Social Business Company
Som Marketing & Sustainability Lead hos Micro Technic A/S har Linda Drud Søgaard de seneste år stået midt i den grønne omstilling. En rejse, hun blandt andet har styrket gennem uddannelsen Sustainable Business Change Manager. Hendes opgave er ikke kun at drive marketing, men også at sikre, at bæredygtige tiltag bliver til virkelighed.
Virksomheden udvikler og producerer industriel elektronik og IoT-løsninger, der fremmer innovation og bæredygtige valg. Bl.a. gennem den egenudviklede Skylark-serie, som kombinerer logning af data, solenergi og trådløs teknologi til mere effektiv drift.
ESG på tværs af organisationen
Den største opgave lige nu? At styrke prioriteringen og skabe forståelse for, hvordan en mere struktureret tilgang kan understøtte både forretningen og bæredygtigheden.
“Vi arbejder med området i forskellige retninger, men det er endnu ikke fuldt integreret som en strategisk del af forretningen. Derfor er det ikke en målrettet og struktureret indsats endnu,” forklarer hun.
Linda driver virksomhedens bæredygtige initiativer, står for implementering, er i tæt dialog med større kunder om ESG-krav og har det samlede marketingansvar. Med en studerende som eneste hjælp i marketing er hun vant til at skulle prioritere tid og ressourcer, der er en af de største barrierer lige nu.
Involvering af hele virksomheden
Den virkelighed har givet hende indsigt i, hvor vigtigt det er at koble bæredygtighed direkte til forretningen. Det skal skabe værdi for både kunder og forretning, hvis det skal prioriteres og leve i organisationen.
“Det kræver involvering og uddannelse af ledelsen, for at de kan se vigtigheden af arbejdet. Vi har involveret vores medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere for at høre dem om, hvilke områder de synes er væsentlige,” siger Linda.
Forandringsledelse og employer branding som nøgleområder
Linda brænder særligt for employer branding. Hun ser det som en vigtig brik i at tiltrække og fastholde medarbejdere, samtidig med at virksomheden styrker sin profil som en arbejdsplads, der tager ansvar.
“Det kræver engagement at drive denne agenda. Forandringsledelse og employer branding er centrale, fordi det handler om at få hele organisationen med. Det vigtigste er at styrke medarbejdernes motivation og stolthed – samtidig med at ledelsen skaber rammerne for arbejdsglæde og fællesskab.”
Lige nu arbejder vi blandt andet med netop den mentale trivsel i virksomheden gennem et projekt med Velliv. Det betyder, at vi får vigtige indsigter fra medarbejderne, som vi kan arbejde mere fokuseret med.”
Måske vil du også gerne læse: Bæredygtighed som kommerciel styrke i PostNord
(Artiklen fortsætter efter faktaboksen)
[WEBINAR] Sustainable Career Moves I Mode & Tekstilbranchen
Drømmer du om et arbejdsliv med mere mening og impact?
Så er dette webinar til dig, og det er allerede på fredag.
På fredag d. 24. oktober kl. 8.30–10.00 inviterer vi til “Sustainable Career Moves i mode- og tekstilbranchen”. Et inspirations-webinar for dig, der vil bringe bæredygtighed i spil i din karriere.
Fra værktøjer til handling
Selvom Micro Technic endnu ikke har implementeret store, konkrete projekter, arbejder Linda målrettet på at lægge fundamentet. En vigtig del af hendes arbejde er at bruge de metoder og værktøjer, hun fik gennem Sustainable Business Change Manager-uddannelsen.
“Det bedste har været at få lov til at bearbejde al den viden, vi har fået, gennem mange forskellige værktøjer. Det har gjort, at det ikke kun er en teoretisk viden, men at dette er omdannet til bedre kompetencer, som kan bruges i det videre arbejde,” fortæller hun.
For Linda har det især handlet om at skabe struktur i ESG-indsatsen – at gå fra mange spredte initiativer til et samlet, strategisk udgangspunkt, som kan vise både ledelse og medarbejdere, hvordan bæredygtighed kan kobles direkte til forretningen.
En anden gevinst har været netværket. På uddannelsen mødte hun ligesindede, der delte både udfordringer og løsninger, og det efterfølgende Alumni-netværk giver hende fortsat mulighed for sparring og videndeling.
Fremtiden: et 100 % fokus på bæredygtighed
Linda drømmer om at kunne dedikere sig fuldt ud til ESG. Hun ser et stort potentiale i at ændre virksomheders syn på bæredygtighed – fra at være et ekstra tiltag til at blive en forretningsmæssig styrke.
“Jeg ønsker at arbejde 100 % med dette område og være med til at skabe forståelse for, hvordan vi kan ændre virksomheders syn på bæredygtighed og se de forretningsmæssige fordele i at arbejde målrettet med dette. Jeg ønsker at være med til at skabe en positiv forskel for andre mennesker og miljøet”.
Lindas 3 gode råd til andre forandringsagenter
På baggrund af sine erfaringer giver Linda tre klare råd til andre, der vil arbejde med ESG og bæredygtig forandring:
- Vær vedholdende. Forandring kræver tid og tålmodighed.
- Sæt dig i modtagerens sted. Forstå, hvor organisationen er på rejsen, og byg videre derfra.
- Del viden. Brug den viden, du har opnået, og sørg for at dele ud af den. Vidensdeling gør, at flere forstår værdien i dit arbejde og kan se de muligheder, der folder sig ud inden for dette område.
Sustainable Business Change Manager (SBCM)
Sustainable Business Change Manager er en anerkendt praktisk mini MBA med certificering for specialister, ledere og rådgivere, der ønsker viden og værktøjer til at indarbejde ESG og bæredygtighed i hjertet af forretning og organisation på en strategisk, systematisk og værdiskabende måde.