Bæredygtighed som kommerciel styrke i PostNord

Hvordan lykkes man som forandringsagent i den grønne omstilling? Mie Munck Bielefeldt arbejder i dag med at gøre bæredygtighed til en driver for PostNords forretning – og deler tre råd fra sin rejse

Foto: The Social Business Company/PostNord

Hvad gør man, når salgsmål og bundlinjeresultater ikke længere føles som nok? Mie Munck Bielefeldt valgte at skifte fra et ensidigt fokus på bundlinjen til at kombinere kommerciel vækst med bæredygtighed. 

I dag er hun Commercial Sustainability Manager hos PostNord Danmark, hvor hun omsætter virksomhedens grønne ambitioner til værdi for både kunder og forretning.

Mies professionelle karriere har været præget af roller inden for salg, marketing og projektledelse. Men efter mange år med fokus udelukkende på økonomiske resultater, blev ønsket om at bidrage til noget større for stærkt til at ignorere.

"Jeg havde brug for at arbejde med noget, som gav mere mening," fortæller Mie. "For fem år siden bød muligheden sig endeligt, da PostNord Danmark søgte en profil, der kunne forene det kommercielle med det bæredygtige."

Fra teori til praksis med SBCM-uddannelsen

Selvom Mie allerede arbejdede med ESG og bæredygtighed, valgte hun Sustainable Business Change Manager-uddannelsen (SBCM) for at få teoretisk ballast, nye perspektiver og konkrete værktøjer til sit arbejde:

"Mit oprindelige mål var at få papir på det, jeg allerede arbejdede med, men også at få teoretisk viden og indsigt i de nyeste tendenser," fortæller hun. "En stor udfordring har været at bevise, at bæredygtighed også giver mening kommercielt, især når en decideret positiv business case ikke altid er mulig."

Her har SBCM-uddannelsen givet Mie præcis dét, hun havde brug for: værktøjer til at strukturere arbejdet og argumentere professionelt over for ledelsen.

At overbevise om den grønne værdi

Hos PostNord er der længe blevet arbejdet ambitiøst med bæredygtighed. Alligevel opstår udfordringer, især når økonomien presses, og investeringer i den grønne omstilling risikerer at miste momentum.

"Vi mærker et stigende pres fra vores største erhvervskunder. Bæredygtighed er blevet en licence to operate, og det kan koste omsætning, hvis vi ikke følger med efterspørgslen," forklarer Mie.

Netop her oplever hun sit arbejde som særligt afgørende. Hun fungerer som oversætter mellem tekniske ESG-begreber og kommercielle fordele, så kunderne klart ser værdien af PostNords grønne løsninger.

"Min vigtigste opgave er at gøre bæredygtighed nærværende og værdibringende både internt og eksternt."

Fra læring til konkrete resultater i hverdagen

Siden SBCM-uddannelsen har Mie opnået betydelige resultater. Hun har etableret nye kommercielle samarbejder, der sætter ekstra fokus på bæredygtighed, og har aktiveret både presse- og marketingafdelingerne i større omfang.

"Jeg er stolt af, at det er lykkedes mig at involvere flere afdelinger og skabe bredere opmærksomhed omkring vores bæredygtighedsarbejde. Jeg er også blevet involveret i flere EU-støttede projekter, hvor min øgede viden virkelig har gjort en forskel," fortæller hun.

Under uddannelsen fik Mie også bekræftet, hvor meget hun trives med at lære nyt og være del af et engageret læringsmiljø:

"Der har været en fantastisk kombination af passioneret undervisning, gruppearbejde og oplæg fra eksterne eksperter. Selv med forskelligheder i baggrunde og fagligheder, gav diskussionerne utrolig meget. Det har både været sjovt, hyggeligt og lærerigt at hellige hele dage til uddannelsen."

Mies 3 gode råd til andre grønne forandringsagenter

1. Hold fast – også når det er svært

Forandringsarbejde inden for bæredygtighed møder ofte modstand og kan være svært at få igennem. Mie understreger, at det netop gør sejrene større, når det lykkes. Tålmodighed og vedholdenhed er derfor afgørende.

2. Skab mening og forståelse for arbejdet

Som “oversætter” mellem det tekniske og det kommercielle lægger Mie vægt på at gøre bæredygtighed konkret, nærværende og værdifuldt for både kunder og kolleger. Gode historier og tydelig kommunikation gør indsatsen stærkere og mere forståelig.

3. Kombinér passion med kommerciel værdi

Mie mener, at den største styrke ligger i at skabe win-win-situationer, hvor grønne tiltag både gavner klima og natur – og samtidig styrker forretningen. Forandringsagenter bør derfor insistere på, at bæredygtighed også kan være en driver for kommerciel succes

Fremover ønsker Mie fortsat at styrke forståelsen for bæredygtighedens kommercielle potentiale.

"Jeg elsker, når vi lykkes med at gøre noget godt for natur og klima, samtidig med at det er godt for forretningen. Det er en win-win-situation for alle."

Læs mere om PostNords ESG-arbejde her.

Vil du læse flere cases? Se casegalleriet her. 

Sustainable Business Change Manager (SBCM)

Sustainable Business Change Manager er en anerkendt praktisk mini MBA med certificering for specialister, ledere og rådgivere, der ønsker viden og værktøjer til at indarbejde ESG og bæredygtighed i hjertet af forretning og organisation på en strategisk, systematisk og værdiskabende måde. 

Læs mere om uddannelsen her.

26.08.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Bæredygtighed som kommerciel styrke i PostNord

19.08.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

4 greb der får ESG-strategien ud af powerpointen og ind i hverdagen

18.08.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Bæredygtig forandringsledelse i Grønland med personligt præg

07.08.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Sådan får du både impact og forretningsværdi ud af ESG-kommunikationen

30.06.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Deltag i ESG Sommerskole: Få viden og værktøjer i din sommerferie

26.06.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Bæredygtige karriereveje: nyt initiativ sætter fokus på kompetencer, karriereskift og ESG-roller