Fødevarer med god samvittighed

Seks stærke seminarer supplerer Responsible Food-konferencen d. 26. november med skarpe eksperter og centrale ansvarlighedsindsatser inden for fødevaresektoren - herunder fx Fairtrade Mærket.

En positiv forskel i hverdagen.

12.11.2015

Lars Münter, CSR.dk

Det bliver en tur fra de mere generelle forbrugertendenser om køb med omtanke til jordnære eksempler på ansvarlige fødevarer, der gør en forskel, oplyser Henrik Arnaa, der som forretningsudvikler i Fairtrade Mærket  netop har lagt sidste hånd på deres seminar, som har fået titlen ”Fødevarer med god samvittighed”.

Seminaret vil tage udgangspunkt i råvarernes oprindelse og koble det på forbrugernes valg, og det lægger hårdt ud med et indlæg ved en af landets førende forbrugereksperter, Eva Steensig, Sociologist & Managing Partner i LHBS A/S - Knowledge & Transformation:
 
”Vi skal have eskaleret forbrugernes kendskab til forholdene i oprindelseslandene. Det er jo forudsætningen for, at de kan træffe et kvalificeret valg og køber de produkter, der – lige som Fairtrade – er produceret under fair og rimelige vilkår. Derfor har vi inviteret Eva til at tage os med op i helikopteren og med den brede pallette fortælle om forbrugerstrømningerne her og nu: hvilke tendenser er der, og hvilke drivere er det, der styrer forbrugernes valg i den rigtige retning. Det bliver et indlæg, der vil gå tæt på de værdier, vi som forbrugere agerer efter, når vi står ved hylderne i supermarkederne.” fortæller Henrik Aarnaa.
 

Høj tårnhøj troværdighed
Der hvor Eva Steensig slipper, hopper Fairtrade Mærket ind med sig selv som det konkrete og gode eksempel. Danskernes kendskab til Fairtrade.mærket er højt - 9 ud af 10 kender mærket, og 8 ud af 10 oplever mærket som troværdigt. Det er et stærkt udgangspunkt for fødevareindustrien til at tage Fairtrade-mærket til sig:
 
”Vi har en klar oplevelse af, at Fairtrade giver ekstra værdi for vores samarbejdspartnere, og med udgangspunkt i den øgede forbrugerefterspørgsel efter etisk bæredygtige fødevarer ønsker vi naturligvis, at endnu flere får en ’sult’ efter at samarbejde med os." siger Henrik Arnaa og tilføjer: "På seminaret vil vi komme ind på den positive forskel, Fairtrade gør for producenter i 3. verdenslandene, hvordan Fairtrade kan bygges ind i fødevareproducenterne og detailhandlens CSR strategier, og hvordan de kan bruge os i forhold til deres leverandørkæder og videre profilering i markedet. Man kan ’smage’ autenticiteten i Fairtrade-produkterne, og vi ved, at hver gang vi indgår en ny partneraftale, så gør vi en forskel for en masse mennesker – bønder og plantagearbejdere – i udviklingslandene.”
 

En ordning der skaber værdi
Seminaret sætter punktum ved netop at have én af Fairtrade-partnerne til at fortælle om deres erfaringer fra samarbejdet. Chef for udvikling, kommunikation og marketing hos Peter Larsen Kaffe, Lars Aaen Thøgersen, har gennem et mangeårigt samarbejde med Fairtrade Mærket et godt blik for den værdi, ordningen skaber for partnerne.
 
”Peter Larsen Kaffe var blandt de første virksomheder, der indgik samarbejde med os." fortæller Henrik Arnaa. "Det var helt tilbage i 1995, og de har i det hele taget et stærkt engagement i ’kaffe for en bedre fremtid’. Lars vil fortælle, hvordan de aktivt arbejder med certificering af leverandørerne i værdikæden, og de vil bl.a. servere konkrete eksempler på deres sociale ansvar fra jord til bord.
 
Værterne for de fem andre seminarer er: Sociability, fødevareBanken, Periamma, DTU Fødevareinstituttet og DakaRefood. Til sammen dækker de emner så forskellige som ”CSR beyond the ego”, madspild og bio-genanvendelse, socialt arbejde i udviklingslandene og forsknings- og innovationspartnerskaber. Seminarerne byder alle på spændende cases, som kender emnerne fra egen praksis og som viser spændvidden i fødevaresektorens ansvarlighedsindsats: Social Foodies, Allehånde, Kellogg’s, IBM, Firmasund, Frokost.dk, Jesper’s Torvekøkken og Bigadan.
 
Gå heller ikke glip af gæstetalerne, paneldebatten og de tre cases ved Thise Mejeri, Unilever Food Solutions og COOP. Læs mere og tilmeld på www.csr-link.dk
 

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Sustainable Business Solutions bliver en del af Beierholm

16.12.2024Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - April

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

28.04.2025

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering: Fra krav til praksis

Få hands on erfaring med CSRD-bæredygtighedsrapportering

Dato

29.04.2025

Sted

Nyborg

Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

29.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

29.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online på MS Teams

Dansk Industri
Kursus
Kommunikér troværdigt om bæredygtighed

Er du klar til at styrke din kommunikation om bæredygtighed? Undgå både greenwashing og greenhushing, og bliv skarp på, hvordan du kan kommunikere om virksomhedens grønne indsatser på en troværdig, effektiv og lovlig måde.

Dato

30.04.2025

Sted

Aarhus & København