Få mere ud af CSR-ressourcerne med Lean

CSR kom ind i virksomhederne og voksede i forhold til både indhold og omfang. I nogle virksomheder vokser CSR-omfanget stadig. Birgitte Mogensen fra PwC opfordrer til at stoppe op og undersøge, om CSR-arbejdet kan blive mere effektivt, fokuseret og værdiskabende.

20.02.2012

CSR.dk

Organiseringen af CSR-arbejdet er i mange virksomheder historisk betinget. Hvis en virksomheds tilgang startede med miljø, ses det ofte, at det er produktionen, der har det samlede ansvar for CSR-arbejdet. Startede det op med medarbejdertrivsel, er det HR-funktionen. Eller kommunikationsafdelingen, hvis opstart var omkring selve rapporteringen.

I en del virksomheder er den organisatoriske udvikling sket horisontalt, hvor mange funktioner skal blive enige om at arbejde sammen om CSR og bruge den tilgang, de systemer og procedurer, der findes i de forskellige afdelinger og funktioner.

I andre virksomheder er der en mere vertikal organisering, hvor der er implementeret en central CSR-funktion samt centralt definerede politikker på området. Linjefunktioner og relevante stabsfunktioner udfører i henhold til disse politikker CSR-arbejdet og står til regnskab over for den centrale CSR-funktion. Arbejdet er dog ofte ineffektivt, fordi der ikke er fulgt op med harmoniserede systemer og retningslinjer, der giver optimal ressource-effektivitet.

”Vi bruger mange ressourcer på vores CSR-arbejde”. Det udsagn høres ofte – og senest i en undersøgelse, som PwC og CBS udførte i 2011, kom det frem, at regnskabsfunktioner oplever, at der bruges mange ressourcer på CSR-arbejdet samt -rapporteringen. Hvorvidt dette faktuelt er rigtigt, eller der alene er tale om en subjektiv holdning, skal vi ikke gøre os til dommere over. Men det ændrer ikke på, at det opleves sådan.

Et andet forhold er, at mange CSR-managere føler sig pressede til at skulle levere CSR-resultater, men uden midler og fornødne interne ressourcer til rådighed. Det kom blandt andet til udtryk i en undersøgelse, som Erhvervs- og Selskabsstyrelsen stod bag i 2010.

Endelig bruges CSR-data i stigende grad internt af virksomhedernes ledelse til at holde sig opdateret i forhold til CSR-arbejdets resultater og opfyldelse af mål. Alle forventer, at man kan stole lige så meget på CSR-data som på finansielle data. Især hvis disse data er præsenteret i samme ledelsesrapportering.

Udfordringen
I takt med at CSR opnår højere status i virksomhederne, øges kravene til effektivitet og lønsomhed i CSR-arbejdet.
Udfordringen for en række virksomheder er derfor: ”Kan vi få mere ud af mindre? Kan vi få mere kvalitet ud af de samme ressourcer? Kan vi ændre på noget, så vi når det hele med de ressourcer, vi har? Hvordan kan vi effektivisere?”

Det er her, Lean kommer ind. Lean kan anvendes til at effektivisere CSR-arbejdet og målrette aktiviteter, handlinger, systemer, organiseringen mv. til det, som giver mest værdi for ”CSR-kunderne” (dem, som skal modtage resultatet af CSR-arbejdet), og det, som CSR-arbejdet skal bruges til.

Værdien af Lean
I dag anvendes den generelle Lean-model ikke kun til at effektivisere produktionsprocesser, men i stigende grad også til at effektivisere og målrette administrative processer med det formål at tilrettelægge arbejdet mere hensigtsmæssigt og frigøre ressourcer, som dermed kan anvendes til yderligere at forbedre og udvikle virksomheden.

Normalt ses det, at virksomheder, der implementerer Lean i de administrative processer, øger effektiviteten med 15-20 procent i gennemsnit, men nogle virksomheder opnår effektivitetsforbedringer på helt op til 25-30 procent.
Når Lean anvendes på CSR-området, sker det med en såkaldt ”fem-linset tilgang”.

Kunden
Den midterste linse er ”Kunden” – eller sagt med andre ord – hvem udføres CSR-arbejdet for, hvem er brugeren = kunden. På CSR-området betegnes kunderne ofte også som interessenterne: Men det er afgørende ikke at favne interessenter i flertal ubestemt form. Erfaringer viser, at fagpersoner meget ofte har antagelser og formodninger om, hvad der konkret er behov for. Derimod er det ikke så ofte, at interessenter (hverken interne eller eksterne) bliver spurgt direkte om, hvad de anser som værdifuldt, og om det, virksomheden leverer, rent faktisk lever op til deres forventninger, så ”vi i virksomheden hverken yder for meget eller for lidt”. Det centrale er at tilpasse arbejdet således, at der fokuseres præcis på de processer, som er mest værdiskabende for de konkrete brugere/kunder/interessenter. Der vil dog forekomme situationer, hvor man af lovmæssige grunde må inkludere arbejder, der ikke har en værdi. set i et CSR Lean-perspektiv.
Med kunden (kunderne) i ”æbleøjet” (se illustration) gennemføres Lean-projektet med ”dybdelinseanalyse og kortlægning” på disse fire områder (linser):

De interne processer
Hvordan kan de processer og retningslinjer, der arbejdes efter i dag, reduceres, omformes mv., så der skabes øget effektivitet ved strømlining af processer og procedurer? Fokus for denne kortlægning vil være identifikation af, hvor og hvordan der kan skabes mere fleksibilitet, hvordan systemer kan bidrage med besparelser i forhold til tidsforbrug, og hvad der kan ændres her og nu − på kort sigt og på længere sigt.
Denne linse er rettet direkte mod virksomhedens bundlinje og øget effektivitet uden reduceret værdi for kunden.

Leverancestyringen
Den næste linse – leverancestyringen – er rettet direkte mod kunden og dennes oplevelse og nytteværdi af, hvad der leveres fra CSR-organisationen.
Fokus er på at undersøge, om og hvordan leverancen kan ske mest systematisk og robust med henblik på kvaliteten i leverancen, altid rettidig information med rigtige data på den mest klare, enkle og forståelige måde og til den/de rette ”kunde/kunder”.
Hvad kan gøres bedre for at øge værdien af CSR-arbejdet for ”CSR-brugeren/kunden”?

Adfærd og samarbejde
Arbejdes der med en adfærd og i et samarbejde internt i virksomheden, der hele tiden har fokus på ”kunden”? Og er CSR-brugeren i centrum for alle involverede – med henblik på at det samlede CSR-arbejde finder sted hensigtsmæssigt, effektivt og målrettet? Støtter alle hinanden i at udføre CSR-arbejdet så godt som muligt – og sættes der konstruktive spørgsmålstegn ved, om det kunne gøres bedre – som et led i samarbejdsmåden.
Samarbejdsrammen, og hvordan den udmøntes i praksis, er fokus for den tredje linse.

Organisering og kompetencer
Den sidste linse afdækker, om der er elementer omkring organisering og kompetencer, der gør, at de tre andre linser ikke fungerer optimalt.
Anvendes der i samarbejdet en klar og kendt kompetencematrix? Fungerer coaching-systemet? Er organiseringen optimal, og har alle de fornødne, tilstrækkelige samt rigtige kompetencer til at udføre deres CSR-arbejde?
 

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

02.05.2024CSR.dk

JYSK stopper kæmpe plastikforbrug med nyt tiltag

01.05.2024CSR.dk

Regeringsrapport konkluderer at klimamål er inden for rækkevidde

29.04.2024Alexandra Instituttet

Sponseret

GreenTec strækker sig fra grønne fingre til grønne strategier

26.04.2024CSR.dk

Et udvalg fra nyhedstrømmen

26.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Show your commitment to Food Safety with FSSC 22000 version 6

25.04.2024CSR.dk

OL i Paris planlægger efter opdateret ISO-standard for bæredygtighed

24.04.2024Prysmian Group Denmark A/S

Sponseret

Prysmian investerer 1,8 mia. euro i kapacitetsudvidelse

23.04.2024CSR.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

Jobmarked

Se alle

DSV

Sustainability strategy and reporting professional

Then look no further. In this role, you can build on your knowledge within this field and gain a thorough understanding of working strategically with sustainability in a large, international company.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Responsible Sourcing Manager - drive a responsible sourcing framework

If you are a current DSV employee and interested in a position in another country, please contact your Human Resource representative to discuss the process and requirements of applying.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC, Svendborg International Maritime Academy

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Daka Denmark A/S

Studiejob i en af Danmarks største genanvendelsesvirksomheder

Studerer du kommunikation eller markedsføring, og har lyst til at udfordre dine kompetencer i et studierelevant job. Så tilbyder vi et studejob på 15 timer om ugen, med mulighed for at arbejde med hele værktøjskassen inden for markedsføring og kommunikation.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Biodiversitetsspecialist til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at fremme biodiversitet i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du et solidt fagligt grundlag og indsigt i den jura, som knytter sig til naturforvaltning?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
HORTEN ADVOKATPARTNERSELSKAB
Konference
Bæredygtig finansiering – det skal du vide

Omstillingen til en bæredygtig fremtid kræver kapital – meget kapital. Kom med til debatten, hvor vi med sustainability linked finansiering som omdrejningspunkt giver dig indblik i ESG performance og transformation af virksomheder.

Dato

02.05.2024

Tid

15:30

Sted

Philip Heymans Allé 7, 2900 Hellerup

access2innovation
Morgenmøde
African soils and how they affect agriculture development

Virtual A2i Talk

Dato

03.05.2024

Tid

09:30

Sted

Virtuelt

Erhvervsakademi Aarhus
Konference
GRØN - en praksisnær konference

14 oplægsholdere og 11 virksomheder/organisationer viser dig på 1 konference, hvordan du i praksis omstiller fra en lineær til en mere bæredygtig cirkulær forretningsmodel. Alt sammen til 0 kr. - det kræver blot du tilmelder dig.

Dato

08.05.2024

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

13.05.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Food Nation
Konference
Danish Delegation in Vietnam: Sustainable and efficient agri-food production

May 14 – 16, 2024, a Danish delegation will visit Vietnam for an export promotion with focus on sustainable solutions for food production and processing.

Dato

14.05.2024

Sted

Ho Chi Minh City

BSR
Workshop
Bringing Nature In: A Workshop to Jumpstart Your Nature Strategy

The importance of addressing the impacts and risks related to nature and biodiversity have never been more pressing for businesses. However, navigating this complex terrain can be daunting as it overlaps with other sustainability areas, making it difficult to know where to start and what to focus on.

Dato

14.05.2024

Tid

08:30