Europas shippingbranche oser derudaf

EU's maritime sikkerhedsagentur, European Maritime Safety Agency (EMSA), har netop offentliggjort en ny rapport, der kortlægger shippingbranchens klimaaftryk i Europa. Eksisterende tiltag er langt fra nok til at neutralisere væksten i branchen.

Forurening fra skibe kan påvirke op til 40 procent af EU-borgere, der bor inden for 50 kilometer af havet. Arkivfoto..

07.09.2021

CSR.dk

I samarbejde med EEA står EMSA nu klar med European Maritime Transport Environmental Report – en analyse, der tager den aktuelle puls på shippingbranchens CO-udledninger og arbejde med at få minimeret denne klimapåvirkning.

Læs også: DN: Havbeskyttelse skal tænkes med i klimakampen

På trods af, at søfartstransporten de seneste år har iværksat tiltag for at afbøde sin miljøpåvirkning, er sektoren stadig en af de store klimasyndere. Blandt andet udgør den maritime sektors CO2-udledninger 13,5 procent af alle drivhusgasser i EU’s transportsektor – her kommer flybranchen op på en andenplads med 14,4 procent og vejtransport som nummer ét med hele 71 procent.

"Denne fælles rapport giver os et glimrende overblik over de aktuelle og fremtidige udfordringer, der knytter sig til søtransport. Budskabet er klart: Søtransport ventes at tage til i de kommende år, og hvis vi ikke handler nu, vil sektoren producere stadig større mængder drivhusgasser, luftforurenende stoffer og undervandsstøj. En smidig, men hurtig omstilling af sektoren er afgørende for at opfylde målene i den europæiske grønne pagt og bevæge sig i retning af kulstofneutralitet”, siger Virginijus Sinkevičius, EU-kommissær for miljø, hav og fiskeri.

Stadig store udfordringer
Luftforurening er yderligere et betydeligt problem for shippingbranchen. I 2019 udledte industrien 1,63 millioner tons svovldioxid og 4,46 millioner tons nitrogenoxid. Det svarer til 16 procent af den globale udledning af svovldioxid og 22 procent for nitrogenoxid.

"Vores strategi for bæredygtig og intelligent mobilitet gør det klart, at alle transportformer skal blive mere bæredygtige, mere intelligente og mere modstandsdygtige — herunder søtransporten. Selv om søtransporten har forbedret sit miljøaftryk i de seneste år, er der stadig store udfordringer i forhold til dekarbonisering og nedbringelse af forurening", siger Adina Vălean, EU-kommissær for transport.

Læs også: Dansk aftale sikrer Mærsk CO2-neutralt brændstof til containerskibe

Ifølge analysen kan shippingbranchens udledninger potentielt påvirke 40 procent af europæere, der bor i en radius af 50 kilometer fra havet samt bidrage til en forsuring af havet og ændringer i nærings- og iltniveauet i det undervandske miljø.

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.12.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Firmajulegaven har betydning for klimaet - Sådan gør du dem mere bæredygtige

03.12.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Kreativ forhandler viser vejen for grøn omstilling: En inspiration for branchen

02.12.2025Klimaklar

Sponseret

Nordicco vil ikke bruge alle ressourcerne på et klimaregnskab - men i stedet på faktiske reduktioner

02.12.2025SustainImpact ApS

Sponseret

National ESG undersøgelse

01.12.2025CSR.dk

Kinas udledninger er fladet ud: Måske for altid?

28.11.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Bæredygtige løsninger til plantedyrkning

27.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service investerer i nordisk klimaskov for at balancere CO₂-udledningen frem til 2030

26.11.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

85 % af HimmerLands medarbejdere er stolte af at arbejde et sted, der er svanemærket

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle