easyJet har hybridfly på tegnebrættet

Lavprisflyselskabet easyJet barsler på konceptstadiet med et fly, der kan bruge en elektrisk motor til at køre til og fra start og landing. Det kan spare op mod 50.000 ton brændstof om året.

easyJets hybridfly kan fange bremseenergi og bruge det til taxikørsel. Vandet, der er brændselscellens eneste restprodukt, kan indgå i flyets system, potentielt som drikkevand. Illustration: easyJet.

03.02.2016

CSR.dk

Diverse hybridkøretøjer er efterhånden ikke nogen sjældenhed på landjorden, hvor specielt Toyota er langt fremme på personbilsfronten, mens Scania er på vej på lastbilmarkedet. Hybridmotorerne kombinere en klassisk forbrændingsmotor med en elektrisk ditto, der kan kreere fremdrift uden brug af fossile brændstoffer og med nærmest ingen udstødning.

Læs også: Flyene oser stadig for meget

I luftrummet er den slags derimod ikke ligefrem udbredt, men det vil easyJet måske lave om på. I hvert fald har det store britiske lavprisflyselskab lanceret konceptplanerne om et hybridfly, der via en indbygget hydrogenbrændselscelle kan ’fange’ energi fra flyets nedbremsning efter landing og lagre det i en stribe letvægtsbatterier. Strømmen kan flyet så bruge til at køre til og fra start- og landingsbanen (taxi) i lufthavnen.

Selvom det altså kun er på landjorden, systemet kan bruges, så vil det stadig kunne spare store mængder brændstof og CO2 om året. Ca. fire procent af easyJets årlige brændstofforbrug bliver brugt på jorden i netop taxi-trafik, og hvis flyene her kan droppe jetmotorerne til fordel for en elektrisk, så kan det på årsbasis spare selskabet – og miljøet – for omkring 50.000 ton brændstof og den deraf udledte CO2.

En vision for fremtiden
Det eneste restprodukt fra brændselscellen er vand, der som en yderligere bonus kan indgå i flyets vandsystem under flyvningen. Faktisk er det i princippet så rent, at det kan bruges til drikkevand, men mere realistisk vil det snarere blive anvendt til toiletskyl og lignende.

Teknologien skal testes i løbet af 2016, men en egentlig implementering i easyJets flåde, der pt. tæller knap 250 fly i Europa, har noget længere udsigter. Head of engineering hos easyJet, Ian Davies, kalder selv hybridflyet en ”… vision for fremtiden og en udfordring til vores partnere og leverandører til at fortsætte med at skubbe grænserne i retning af at reducere vores CO2-udledning.”

Læs også: Obama vil tvinge flybranchen til at skære i CO2-udledning

easyJet har et erklæret mål om at forbedre sine passagerers (næsten 70 mio. sidste år) carbon footprint med syv procent frem mod 2020. Hybridflykonceptet er udviklet i samarbejde med Cranfield University, der blandt forsker i luftfartsteknologi og uddanner flyingeniører.

-AK

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle