DSV på vej med fossilfri transport i Sverige

Med en stor satsning på biodiesel regner det danske transportfirma DSV’s svenske division med at kunne reducere sit CO2-udslip med over 90 procent. Allerede til september vil det være halveret.

Alle DSV's biler vil Sverige vil inden længe køre på fossilfri biodiesel, hvilket vil skære massivt i selskabets CO2-udledning. Foto: DSV.

15.08.2016

CSR.dk

Et af verdens største logistik- og transportfirmaer, danske DSV, er godt på vej til at gøre et solidt indhug i sit CO2-udslip for selskabets svenske afdeling. I løbet af den nærmeste fremtid vil man nemlig gå over til næsten udelukkende at bruge syntetisk dieselolie fremstillet af slagteriaffald og vegetabilske olier.

Læs også: UPS har kørt 1 milliard grønne mil

Efterhånden som det skifte falder på plads, regner DSV Sweden med at kunne skære over 90 procent af sine udledninger af drivhusgasser, primært CO2. I foråret 2016 fik selskabet således tilladelse fra producenterne af de såkaldte Euro 5 og 6-motorer (de to mest brændstofeffektive på markedet) til at benytte den ikke-fossile HVO 100-diesel.

Og det giver hurtigt gevinst, specielt i takt med at flere og flere tankstationer kan tilbyde det miljøvenlige alternativ i form af HVO (Hydrotreated Vegetable Oils).

”Vores samlede fragtflåde bruger ni millioner liter diesel om året, svarende til 26.000 ton carbonudledninger. Ved at konvertere til HVO 100 – og fulgt op med grundig kontrol med at speditørerne følger reglerne – vil vi have reduceret vores udledning med 13.000 ton allerede til september”, siger CFO for DSV Road AB i Sverige, Christer Hagsund.

Fra DSV’s side holder man desuden også nøje øje med udviklingen af andre typer bæredygtige typer brændstof, eksempelvis biogas, elektricitet og bioetanol. Derudover er Christer Hagsund selv i dialog med både bilfabrikanter, olieselskaber og myndigheder for at yderligere styrke indsatsen på klimaets vegne.

Læs også: Scaniabiler på biogas i København

”I overensstemmelse med vores ISO 14001-certificering arbejder vi i retning af fortsatte forbedringer og opfølgning i forhold til vores miljømæssige målsætninger. Vores mål er at kontinuerligt forbedre vores præstation og opnå reduktioner på over 90 procent, når forudsætningerne er på plads”, slutter Christer Hagsund.

I Sverige er HVO 100 fritaget for afgifter, hvilket gør at literprisen følger niveauet for almindelig diesel.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.12.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Firmajulegaven har betydning for klimaet - Sådan gør du dem mere bæredygtige

03.12.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Kreativ forhandler viser vejen for grøn omstilling: En inspiration for branchen

02.12.2025Klimaklar

Sponseret

Nordicco vil ikke bruge alle ressourcerne på et klimaregnskab - men i stedet på faktiske reduktioner

02.12.2025SustainImpact ApS

Sponseret

National ESG undersøgelse

01.12.2025CSR.dk

Kinas udledninger er fladet ud: Måske for altid?

28.11.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Bæredygtige løsninger til plantedyrkning

27.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service investerer i nordisk klimaskov for at balancere CO₂-udledningen frem til 2030

26.11.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

85 % af HimmerLands medarbejdere er stolte af at arbejde et sted, der er svanemærket

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle