Digital bæredygtighed kræver integritet

Brugen af data og den øgede digitalisering giver store muligheder for virksomheder, der vil styrke bæredygtigheden i drift og samfund, men de skal være klar til at handle ansvarligt og transparent, lød det fra Nokia og Leo Pharma ved konference.

Nokias Minna Aila på talerstolen ved Responsible Business Summit Europe, hvor hun bl.a. talte om nødvendigheden af moral og etik i forbindelse med digitalisering. Foto: Anders Kampmann.

18.06.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

Til at svare på det, havde man inviteret bl.a. finske Nokia og danske Leo Pharma til London. Begge er globale selskaber med stor rækkevidde og kunder i milliontal, ligesom det er selskaber, der er langt fremme på den digitale dagsorden.

Som teknologivirksomhed er det naturligt for Nokia at tage den digitale udvikling til sig, pointerede selskabets VP Corporate Affairs, Minna Aila, indledningsvist, og pegede efterfølgende på et potentiale, der også kan komme FN’s verdensmål til gode.

”I takt med at verden bliver mere og mere forbundet, vil det også kunne understøtte opfyldelsen af SDG’erne ved at skabe mere sikkerhed og lighed, så målene kommer tættere på virkeligheden, ikke mindst i udviklingslandene”, sagde hun.

Tempoet i den teknologiske udvikling gør også, at virksomheder i stort set alle brancher bliver nødt til at tage stilling til såvel de positive, som de negative konsekvenser af digitaliseringen.

Muligheder skal udnyttes med omtanke
”Forandringerne vil aldrig ske så langsomt, som nu, og alt hvad der kan digitaliseres vil blive digitaliseret, fordi det giver mening både økonomiske og samfundsmæssigt. De enorme mængder data, der følger med den udvikling betyder, at vi bevæger os ind i en ’omdømmets æra’, hvor tillid og etik er altafgørende”, sagde Minna Aila og fortsatte:

”Derfor er virksomhederne nødt til at tage et standpunkt og agere derefter; det er ikke nok bare at overholde minimumsreglerne. Bæredygtighed bør for alle også omfatte en afdeling for moralsk dømmekraft, eksempelvis i forhold til brugen af kunstig intelligens”, sagde hun.

For den danske medicinalvirksomhed Leo Pharma er digitalisering lig med både muligheder og aspekter, der kræver ekstra opmærksomhed for det privatejede selskab. Hvis man som virksomhed ikke tager hensyn til sine metoder, bliver man nemlig irrelevant på sigt, lød det fra topchefen.

Læs også: Mærsk er godt på vej til at udrydde hverdagskorruption

”Data kan give os medicin, der er skrædder syet til den enkelte patient, hvilket giver mere præcise og effektive behandlinger og mindre spild, til glæde for både os og samfundet. Samtidig skal vi være åbne og meget respektfulde i forhold til, hvordan vi behandler al den data – og det skal gøres ordentlig; man kan ikke være relevant på i det lange løb, hvis man ikke har integriteten med sig”, sagde adm. direktør Gitte Aabo.

Position Green

Sponseret

Sådan kan I navigere i udfordringerne ved køb af ESRS-software: De vigtigste overvejelser anno 2024

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

16.09.2024CSR.dk

Ny type beton kan få stor betydning for CO2-udledning

16.09.2024CSR.dk

Forsikringsbranchen foreslår hjælp til klimaramte boligejere

13.09.2024Industriens Fond

Sponseret

Kravet om CO2-data landede en vinterdag i Outlook

12.09.2024NOVENCO Building & Industry A/S

Sponseret

Why do we favour renewables over energy efficiency?

12.09.2024Schneider Electric

Sponseret

Nyhed til Harmony sikrer effektiv montering af trykknapper

12.09.2024Food Nation

Sponseret

Biosolution sector

12.09.2024CSR.dk

Topledere i nordiske lande trækker klima ind i strategien

11.09.2024CSR.dk

Topledere har vigende fokus på bæredygtighed

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Lead auditor kursus – ISO 14001 miljøledelse

På dette kursus får du de nødvendige kompetencer til at planlægge, gennemføre og afrapportere en ISO 14001-audit baseret på kravene i ISO/IEC 17021-1, vejledningen i ISO 19011 og anden bedste auditpraksis.

Dato

16.09.2024

Sted

Århus

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

17.09.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Grønne trends og den bæredygtige omstilling i dansk erhvervsliv (AKA)

Deltag i AKA's webinar og hør Tania Ellis dele sin ekspertviden om de nyeste ESG-trends og bæredygtig omstilling. Få inspiration til fremtidens jobmuligheder og spændende erfaringer fra Novo Nordisk og BM Byggeindustri.

Dato

17.09.2024

Tid

10:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Klimaregnskab Miniserie: Scope 3 downstream

I denne miniserie stiller vi skarpt på klimaregnskab og Greenhouse Gas-Protokollen. Over tre webinarer får du indblik i de tre scopes: de direkte udledninger (scope 1), udledninger fra fx strøm og varme (scope 2), og de indirekte udledninger i værdikæden (scope 3), som er de ultimativt sværeste udledninger at afdække og reducere.

Dato

17.09.2024

Tid

13:00

Sted

Online via Zoom

Aros Business Academy
Kursus
Få overblik over CSRD-rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

18.09.2024

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Beierholm
Møde
Kom nemt i gang med den grønne omstilling - Esbjerg

Inspirationsmøde om bæredygtighed, som hjælper dig på vej til din første bæredygtighedsrapport.

Dato

18.09.2024

Tid

16:00

Sted

Jyske Bank, Torvet 21 6700 Esbjerg