Interview: Det handler om at få overblik

Danske Bank gennemførte tidligere i år en bred risikovurdering for menneskerettigheder. CSR.dk har bedt Dorte Eckhoff, CR-chef i Danske Bank, forklare hvorfor, hvordan og hvad de har lært af processen.

02.12.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Hvorfor valgte I at sætte et større menneskerettighedsarbejde i gang?

Vi syntes, vi manglede en strategisk ramme for at arbejde med menneskerettigheder i vores forretning. Vi vidste, at vi allerede havde en række processer relateret til investeringer, indkøb og långivning på plads, men vi ville være sikre på, at de inkluderede alle de principper, som vi har forpligtet os på gennem Global Compact og FN’s retningslinjer for menneskerettigheder og erhverv (UNGP). Vi skulle længere ned i detaljen og vi skulle finde ud af at prioritere vores indsats, så vi arbejder der, hvor det har størst betydning.

En anden faktor er, at vi ved, at den finansielle sektor kan spille en særlig rolle i forbindelse med udbredelsen af menneskerettigheder. Gennem f.eks. investeringer og långivning kan vi potentielt have både en positiv og negativ effekt på rettighederne. Når vi ved det, må vi sikre os, at vi har menneskerettigheder med i de relevante aktiviteter.

Hvordan greb I arbejdet an?

For det første allierede vi os med Institut for Menneskerettigheder, som hjalp os igennem den tre-trins process vi var igennem. Kort fortalte kortlagde vi risici, undersøgte den nuværende status og nåede frem til et sæt resultater og anbefalinger, som vi kan arbejde videre med. (Se procesfigur)

Hvilket forarbejde gjorde I for at sikre samarbejde fra resten af virksomheden?

Vi gjorde meget ud af at skabe forankring i den øverste ledelse, så det var med deres opbakning at vi henvendte os til andre afdelinger. I forhold til ledelsen havde vi gjort meget ud af at forklare baggrunden: at I og med at vi støtter UNGP’erne og fordi vi som virksomhed har et ønske om at spille med på højeste niveau inden for CSR, så kræver det også at vi lever op til vores forpligtelser og har en strategisk tilgang til vores påvirkning af menneskerettigheder.

Derudover havde vi gjort os umage med at sætte os ind i det arbejde de enkelte områder vi interviewede udførte, så vi kunne knytte vores spørgsmål direkte til deres daglige virke. Så når vi talte med IT-security, så handlede det om dataetik og privacy, når vi talte med HR så handlede det om arbejdstagerrettigheder og fagforeninger og ikke-diskrimination. Så det ikke var begreber der var fjerne for dem, men noget der kunne relateres til det daglige arbejde.

På den måde behøvede vi ikke at tage alle 39 menneskerettigheds principper med ud til alle, men havde allerede på forhånd oversat, defineret og prioriteret principperne, så dem, vi interviewede, kun skulle forholde sig til emner, som de allerede kendte til.

Hvilke kriterier brugte I til at prioritere etc?

Vi kiggede på omfanget af påvirkningen: for hvert princip vurderede vi hvor mange, der potentielt kunne blive påvirket af vores aktiviteter, vi kiggede på sandsynligheden for at det ville ske, vi kiggede på om banken var direkte eller indirekte forbundet med påvirkningen, og på hvor mange processer vi allerede havde der styrede vores arbejde på et område.

Dorte Eckhoff er CSR-chef i Danske Bank. Hun mener, at en af udfordringerne, når man skal i gang med at arbejde med menneskerettigheder, er, at der ikke er ret mange eksempler at læne sig op ad..

Hvad var de største udfordringer?

Prioriteringsarbejdet er omfattende. Både den del, der ligger i selve processen og når man kommer på den anden side og sidder med anbefalingerne. Vi har fået et stort antal konkrete anbefalinger, så nu skal vi vælge, hvad vi kan gøre på kort sigt, på langt sigt og måske slet ikke.

Den kan handle om at opdatere politikker, position papers, guidelines osv. Det kræver tid, men er til at gå til. Men der er større ting, såsom at indlemme menneskerettighedsemner i vores klagemekanisme. Hvis det skal lykkes skal det med i vores whistleblowersystem, som også skal gøres tilgængeligt for eksterne personer – det kræver lidt mere.

Hvad vil du anbefale andre at gøre?

For os var det en stor fordel at have ekstern hjælp. Udfordringen er, at der ikke er ret mange eksempler at læne sig op ad, så derfor havde vi god gavn af hjælpen fra bl.a. Institut for Menneskerettigheder. Ellers er mine råd at:

• Husk at forberede forretningen godt på processen – varsle dem i god tid, inddrage de nødvendige topledere, og forklar processens nødvendighed grundigt.

• Få menneskerettighedsprincipperne gjort til konkrete eksempler som er relevante for modtagerne – den oversættelsesproces er meget vigtig, hvis man vil tages alvorligt.

• Husk at involvere forretningen i udformningen af anbefalingerne til sidst, så de også er præcise i forhold til driften. Hvis de rammer lidt skævt, mister de troværdighed.

• Få lavet gode planer for implementeringen.

I mindre virksomheder ville man jo ikke nødvendigvis have mulighed for at benytte konsulenter etc. Hvad ville du råde dem til?

Der findes værktøjer man kan bruge, som f.eks. Institut for Menneskerettigheders ”Human Rights Indicators for Business” og Global Compacts self-assessment tool, og dem ville jeg blive gode venner med, så jeg kunne få styr på og prioritere de forskellige rettigheder.

Man er også nødt til at kende sin virksomheds nøgleforretningsprocesser, så man kan koble principperne med forretningen, og desuden kigge på hvilke processer og politikker man allerede har. Det er et komplekst område, og det kræver at man er klar til at arbejde langsigtet med initiativerne

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

12.09.2025CSR.dk

EU vil rydde op i udbudsmarkedet: Lav pris må ikke være altafgørende

28.08.2025Sex & Samfund

Sponseret

"Jeg var så bange for at dø"

27.08.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UN Global Compact Network Denmark opstarter nyt Think Lab med fokus på Living Wage

26.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

FreeBee A/S skaber et mere sikkert arbejdsmiljø med ny halvautomatiseret lagerløsning

18.08.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.08.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fordi inklusion, lighed og værdighed ikke er til forhandling

15.08.2025CSR.dk

Ny rapport: Børnearbejde falder markant og flere børn kommer i skole verden over

11.08.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Sæt turbo på CSR initiativerne med nudging!

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

Cabi
Webinar
Effektive rutiner i samarbejdet om sygefravær

På dette webinar får du viden om og inspiration til, hvordan du kan være med til at skabe effektive rutiner i jeres samarbejde omkring sygefravær, så I får sat handling bag ordene.

Dato

18.09.2025

Tid

10:15

Sted

Online

Miljømærkning Danmark
Webinar
Fra ambition til action – succes med miljømærkede indkøb

Få viden, inspiration og praktiske råd til at komme godt i gang med miljømærkede indkøb.

Dato

18.09.2025

Tid

13:00

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense