Der er udbrudt krig i Danmark. Dog næppe den sidste.
Idag onsdag kommer det kontroversielle taxikoncept Uber til Danmark og taxivognmændene har lovet krig og vil gøre alt for at få erklæret Uber ulovlig. Er det en ny virkelighed som virksomhedsejerne skal vænne sig til eller en reel krig?
Idag onsdag kommer det kontroversielle taxikoncept Uber til Danmark og taxivognmændene har lovet krig og vil gøre alt for at få erklæret Uber ulovlig. Uber tilbyder 2 former for services:
Uber Black er luksusproduktet, der tilbyder kunderne at blive afhentet i en af de helt store BMW- eller Mercedes-modeller uden taxiskilt på taget, og hvor kunderne loves udsøgt høflighed fra chaufførens side. Ifølge Uber bliver prisen på turen ca. 20 pct. højere end det almindelige prisniveau i en københavnertaxi.
Så er der samkørselsordningen Uber Pop, hvor private bilejere tilbyder at samle en person op på gaden i København og køre ham eller hende til en aftalt destination. Herefter deler parterne kørselsudgifterne.
I Børsen står der: "Ubers indtog kommer til at skabe ballade i byen. Taxibranchen kommer ikke til at fungere med dem på gaden. Det vil åbne for en sort økonomi, som bliver fuldstændig umulig at gennemskue," siger taxivognmand Hendrik A. Larsen fra København.
NY VIRKELIGHED
For mange virksomheder vil ovenstående situation blive den virkelighed de møder. Sharing økonomien, eller mere overordnet den cirkulære økonomi, vil bide sig fast. Ikke fordi det er poppet. Men fordi det er nødvendigt udfra et ressource hensyn. Og de nye generationer har set lyset.
RE-TÆNK FORRETNINGSMODELLEN
De virksomheder der også skal være med i fremtiden skal til at retænke deres forretningsmodeller. Det giver nye muligheder for iværksættere. Hver branche bliver nødt til at overveje hvilken forretningsmodel der passer bedst til dem.
Nogle modeller er klart bedre i nogle brancher end andre. Producenter eller mærker, der sælger produkter med et højt turnaround og få materialer har en bedre chance for at skabe lukket loop modeller end dem der sælger produkter med en længere levetid og en kompleks sammensætning af materialer.
Der er 2 måder hvorpå man kan arbejde med den cirkulære økonomi. Enten kan man gøre produkterne mere effektive gennem indsamling af materialer, innovation og bedre design. Dette skaber værdi på det man vil kalde "de ydre sløjfer".
Men de reelle fordele ligger i at være mere effektiv i produktion og genbrug af komponenter og genfremstilling. Netop fordi du her får en meget højere margin. Det kommer af at bevare de materialer der allerede er integreret i produktet og de arbejdskraft og anlægsomkostninger som allerede er erlagt.
HVORFOR EJE DIN BIL?
Ejerskab af materialer og produkter vil ændre sig eftersom man hele tiden vil stræbe efter at flytte materialerne til næste organisation eller led i forsyningskæden. Netop derfor er Uber også et godt eksempel på at man bruger en såkaldt cirkulær forretningsmodel til at udvikle en ny form for forretning.
Et godt råd:
ETHVERT PRODUKT ER EN SERVICE DER VENTER PÅ AT SKE.