Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

Den Grønne Lovguide er 3H Laws faste klumme på CSR.dk. Her deler vi hver uge aktuelle, relevante og praksisnære juridiske vinkler på arbejdet med bæredygtighed og kommunikation. Målet? At hjælpe din virksomhed med at kommunikere ansvarligt – uden at miste modet i junglen af regler.

Foto: Daniel Schultz

25.08.2025

Sponseret

Katalin Vágó Brøndsted, 3H Law

Det lyder måske tillidsvækkende at kommunikere en konkret CO2-reduktion i sin markedsføring. Men lige så snart du bruger tal og data, hæves kravene til dokumentation markant. Og vi taler ikke bare almindelig dokumentation – Forbrugerombudsmanden har fastlagt en praksis, hvor der skal tunge skyts på bordet, før udsagn med konkrete tal kan forsvares juridisk. 

Der findes flere eksempler på virksomheder, der har investeret store summer i livscyklusanalyser, som alligevel ikke har været nok. Det skyldes blandt andet, at der stilles krav til hvornår reduktionen er sket. Den må fx ikke ligge for langt tilbage i tiden, og man skal kunne dokumentere, hvor længe reduktionen har varet. 

En anden fælde handler om sammenligninger. Det er ikke nok at vise, at ens eget produkt er blevet meget bedre – hvis det i dag bare er på niveau med andre produkter på markedet, så er det ikke nødvendigvis en markedsføringsmæssig bedrift, man må fremhæve. 

Og så er der det med levetiden. Udsagn om CO2-neutralitet skal holde hele vejen – fra produktion til bortskaffelse. Et kendt eksempel er en elbil, der blev markedsført som “et CO2-neutralt alternativ til benzinbilen”. Problemet? Producenten havde ikke lavet en livscyklusvurdering, der viste nuludledning over hele bilens levetid. Og det kunne de heller ikke. Derfor blev udsagnet betragtet som vildledende.

Vi ser mange virksomheder kæmpe med at bruge konkrete tal i deres grønne markedsføring. Den gode nyhed er, at det kan lade sig gøre – men det kræver omhu, indsigt og den rette rådgivning. 

Vi hjælper dagligt virksomheder med at finde løsninger, der både opfylder markedsføringslovens krav og bevarer den grønne fortælling. Det er ikke nemt, men bestemt muligt – også i de mest komplekse sager. 

Næste uge i Den Grønne Lovguide 

Glæd dig til næste uges indlæg, hvor vi gennemgår tre eksempler på “safe” kommunikation. 

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

21.08.20253H Law

Sponseret

Dokumentation af grønne påstande – hvad kræver loven?

18.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-neutral - hvornår må man sige det?

15.08.20253H Law

Sponseret

Klimakompensation og markedsføring: En juridisk balancegang

11.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Klimakompensation er ikke en fribillet

07.08.20253H Law

Sponseret

Grønne udsagn og den konkrete vurdering