Den Grønne Lovguide: B2B og ESG - Gælder markedsføringsloven?
Den Grønne Lovguide er 3H Laws faste klumme på CSR.dk. Her deler vi hver uge aktuelle, relevante og praksisnære vinkler på arbejdet med bæredygtighed og kommunikation. Målet er at hjælpe din virksomhed med at kommunikere ansvarligt – uden at miste moden i junglen af regler.
Foto: 3H Law
Når virksomheder kommunikerer om deres bæredygtige tiltag, sker det ikke kun målrettet forbrugere. ESG-budskaber lever i årsrapporter, på investorpræsentationer, i leverandørdialog og i opslag på LinkedIn. Meget af det er rettet mod andre virksomheder – men det fritager ikke nødvendigvis afsenderen for ansvar efter markedsføringsloven.
Markedsføringsloven gælder, når der er tale om erhvervsmæssig markedsføring, uanset om målgruppen er forbrugere eller andre virksomheder. Det vil sige:
Hvis formålet med kommunikationen er at fremme salg af produkter, skabe goodwill eller styrke virksomhedens omdømme – så er det markedsføring.
Det betyder, at en grøn påstand i en årsrapport, i en præsentation for samarbejdspartnere eller i en CSR-LinkedIn-post kan være omfattet af markedsføringsloven, hvis det har et direkte eller indirekte salgsformål.
Selvom ESG-rapportering kan være lovpligtig, og ofte opfattes som “faktaformidling”, så vurderes der fra et markedsføringsretlige perspektiv på kommunikationen – ikke formatet.
Hvis du arbejder med ESG, kommunikation eller rapportering, så kommer her nogle huskeregler:
Vurder budskabet – ikke bare målgruppen
Er hensigten at fremme virksomhedens omdømme, er du i markedsføringslovens domæne.
Brug præcise og afbalancerede formuleringer
Især i LinkedIn-opslag, partner-præsentationer og website-indhold.
Tænk dokumentation ind – også i B2B-sammenhæng
Interne rapporter og eksterne slides kan være markedsføring, hvis de udbredes.
Hold salgsbudskaber og ESG-data adskilt
Undgå at præsentere ESG-indsatser som direkte “grønne produktfordele”, medmindre det kan bevises.
Vil du vide mere? Hos 3H Law rådgiver om bl.a. om greenwashing.