Den fremtidssikrede forsyningskæde er klimavenlig og præget af samarbejde

De store brands er nødt til at tænke på bæredygtighed i deres produktion og supply chain for at mindske risici. Det kræver samarbejde og investeringer i stor stil. Lykkes det ikke, ser fremtiden usikker ud, mener bl.a. Mars.

Geoff Skingsley, Juan Martin og Jorge Laguna-Celis på scenen sammen med moderator Tyler Gillard fra OECD. Foto: Anders Kampmann.

31.07.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

”Bæredygtighed er vores proxy. Hvis en leverandør ikke kan følge med, så finder vi en anden. For hvis du som brand eller producent ikke er bæredygtig, så har du dårlige muligheder for succes i fremtiden”.

Læs også: Digital bæredygtighed kræver integritet

Så kontant var udmeldingen fra topchefen for Mars Multisales, Juan Martin, der var blandt keynote-talerne ved juni måneds Responsible Business Summit Europe 2018, som CSR.dk var med til. Sammen med repræsentanter for L’Oreal og UN Environment var Juan Martin en del af en paneldebat om, hvordan virksomheder kan føre i kampen mod klimaforandringerne ved at gøre deres forsyningskæder mere miljøvenlige.

Ifølge Martin har konfekturegiganten alene fra sin supply chain et CO2-udslip på niveau med Panama, hvilket man med massive investeringer – 1 mia. dollars over de kommende år – arbejder hårdt på at få reduceret. Målene hedder 25 procent i 2030 og 67 procent i 2050.

Det at arbejde sammen handler grundlæggende om at undgå disruptions fra forskellige sider

Juan Martin, Mars

Dermed afspejler Mars’ bæredygtighedsindsats, der også omfatter en del andre initiativer, meget godt en af de trends, alle tre panelister identificerede, nemlig at man som virksomhed/organisation – specielt i den globale sværvægtsklasse – er pinedød nødt til at forholde sig til miljøaftrykket fra sin forsyningskæde og gøre det mindre, hvis man vil være en del af fremtidens markeder.

”Vi har haft miljørelaterede målsætninger for vores produktion og supply chain siden 2005, og det handler i høj grad om at sende en positiv besked”, sagde L’Oreals chef for Storbritannien og Irland, Geoff Skingsley, og fortsatte:

”Der er mange tekniske udfordringer – CO2-reduktion, mindre affald etc. – men det mest interessant er egentlig det organisatoriske perspektiv; vi har fået 750 leverandører med ombord, som vi skal arbejde sammen med, eksempelvis omkring grønnere transport, og hvordan det skal ske, er jo det store how”.

Minimér risici og undgå disruptions
UN Environment var tilstede i form af direktør for Governance Affairs og Private Sector Relations, Jorge Laguna-Celis, og han betonede ligeledes nødvendigheden af samarbejde – en anden af sessionens gennemgående trends – og det at engagere sig for at sikre forretningen.

”Vi har eksempelvis et partnerskab med Coca-Cola omkring positive forandringer i vores supply chain, ligesom vi arbejder sammen med Google i forhold til sporbarhed af vand og bekæmpelse af forurening på den måde. Det er selvfølgelig noget vi gør for miljøets skyld, men også for – sammen med de private virksomheder, som jo er endnu mere udsatte – at stay in business”, som han sagde.

Med udgangspunkt i, hvordan UN Environment selv har samlet sine bæredygtighedstiltag i en samlet vision, så opfordrede Jorge Laguna-Celis også de deltagende virksomheder til at samle sig omkring fælles målsætninger, også selvom det er konkurrenterne, man skal invitere indenfor.

Ethical Corporation stod som sædvanlig bag årets udgave, den 17. af slagsen, af Responsible Business Summit Europe. Foto: Anders Kampmann.

”De brede kollaborationer er nødvendige for at skabe varig forandring. Det gælder eksempelvis kampen mod plastikforurening, hvor industrien er nødt til at gå sammen omkring cirkulære modeller til produktion og forbrug, og for at skabe efterspørgslen blandt forbrugerne”, sagde han.

Afslutningsvis satte Juan Martin lidt flere ord på dels de økonomiske aspekter knyttet til det vigtige samarbejde, og dels i forhold til generel risikominimering i forsyningskæden.

Læs også: Værdikæder hvor alle vinder

”Det at arbejde sammen handler grundlæggende om at undgå disruptions fra forskellige sider. Klimaperspektivet er en ting, forurening en anden. Og så ved vi også, hvordan kvalitetsproblemer med eksempelvis en råvare kan smadre et brand natten over og koste et selskab hundredvis af millioner i tabt indtjening og damage control”, sagde han.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fra vision til forretning: SMV’er kan vinde markedsandele ved at satse på bæredygtighed

24.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Det er verdens grønneste virksomhed, og de måler alt: - Det er dumt at lade være

10.04.2025BSR

Sponseret

Maintaining Sustainability and Human Rights Principles as Supply Chains Upend

10.04.2025BSR

Sponseret

Maintaining Sustainability and Human Rights Principles as Supply Chains Upend

07.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric lancerer skræddersyet løsning til SMV’ers bæredygtighedsarbejde

02.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Mobile datacentre er fremtiden – Schneider Electric opskalerer produktionen

01.04.2025Fristads Kansas

Sponseret

I front i tekstilbranchen: Virksomhed har cirkulær produktion i kernen af sin forretning

31.03.2025Schneider Electric

Sponseret

Harmony NFC kontrolrelæer og timere er nu fuldt kompatible med iOS

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001 Intern Auditor

Bliv ISO 9001 Intern Auditor

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - April

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

28.04.2025

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering: Fra krav til praksis

Få hands on erfaring med CSRD-bæredygtighedsrapportering

Dato

29.04.2025

Sted

Nyborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

29.04.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

29.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia