Debatindlæg: CSR er ikke en kommunikations-disciplin

De færreste bureauer har både den nødvendige viden om substansen i CSR og den kommunikative ekspertise til at kunne rådgive kvalificeret om begge dele. Kommunikationsbranchen såvel som CSR-rådgiverne bør lære at skelne mellem CSR og CSR-kommunikation. Det mener de to skribenter, som til hverdag sidder med hver sin af de to opgaver.

08.09.2010

CSR.dk

I enhver krig er sandheden det første offer, og det gælder åbenbart også i konkurrencen om CSR-kronerne. Mange virksomheder påstår nemlig, at de kan rådgive virksomheder om deres samfundsansvar og de kommunikative udfordringer og muligheder men kan de nu også det?

De seneste 20 år er begrebet CSR for alvor blevet etableret i virksomhedssammenhæng, og CSR er blevet genstand for granskning i både akademiske, politiske og naturligvis erhvervsmæssige sammenhænge. Enorme ressourcer er blevet brugt på at kortlægge og systematisere arbejdet med samfundsansvar. Men CSR bliver stadig i alt for mange virksomheder betragtet som staffage og pynt på kransekagen, og så ender CSR med bare at være kommunikation – og så er det faktisk ikke længere CSR. Omvendt er der også en tendens til, at alle CSR-tiltag med vold og magt skal transformeres til PR-historier. Men gode CSR-aktiviteter er ikke per definition gode PR-aktiviteter.

For det er som om, at CSR for en del virksomheder såvel som ivrige kommunikationsbureauer er blevet en kommunikationsdisciplin og en PR-generator, hvis primære formål er at skabe presseomtale af virksomheden. Ikke et ondt ord om kreativitet og opfindsomme aktiviteter, der kan skabe presseomtale. Det er trods alt blandt andet det kommunikationsbranchen skal leve af. Men virksomhedens CSR-aktiviteter må aldrig alene betragtes som kommunikation – det er det for vigtigt til.

Skomager bliv ved din læst
Kommunikationsbureauer kan med god ret rådgive om, hvordan man får CSR-historier over rampen, og CSR-virksomhederne skal selvfølgelig fortsat rådgive virksomhederne om implementeringen af CSR. Men herefter er det vores vurdering, at man skal være forsigtig med, hvad man lover at kunne rådgive (kvalificeret) om.

I debatten om CSR er det vores erfaring, at pærer og bananer blandes sammen, og at sondringen mellem PR – sågar sponsorater - og CSR mildest talt omgås lemfældigt. Grunden til denne signalforvirring, tror vi, er uvidenhed om substansen i CSR og manglende respekt for kommunikationsarbejdet..

Hvor går grænsen for eksempel for en virksomheds ansvar i forhold til børnearbejde i leverandørkæden? Bør man tage udgangspunkt i en interessentanalyse eller forståelse for internationale principper som FNs Global Compact – og hvordan bliver CSR reelt forretningsdrevet og værdiskabende for virksomheden på den lange bane?

Når man i det daglige arbejde stilles over for disse dilemmaer, har vi udarbejdet fem gode råd, som virksomheder bør overveje, inden de kommunikerer deres samfundsansvar:
  • Få defineret dit samfundsansvar. Sørg for, at det ansvar, I beslutter jer for at løfte, hænger snævert sammen med jeres kerneforretning. Og at løfterne er til at indfri i praksis.
  • Djævlen ligger i detaljen. Historier om samfundsansvar granskes i endnu højere grad af jeres omverden – herunder journalister. Derfor skal i være 110 pct. sikre på, at der er hold i jeres løfter om samfundsansvar – og at de reelt bidrager til bæredygtig udvikling.
  • Vær åben om processen. Det kan tage lang tid at få sat jeres samfundsansvar i system, så det er vigtigt at erkende og være åben omkring, at I befinder jer i en proces, der tager tid.
  • Sæt ikke ræven til at vogte høns. Det bør ikke være kommunikations / pr-folk, der i sidste ende vurderer, hvilke historier om samfundsansvar, der skal i medierne. PR og kommunikationsfolk bør naturligvis kvalificere og eksekvere historien – men bør ikke træffe den endelige beslutning om implementeringen af samfundsansvar. Gør CSR til en del af topledelsens måde at lede virksomheden på.
  • Praleri er tilladt. Mange danske virksomheder har en tendens til ikke at ville prale med deres samfundsansvar. Beskedenhed er en dyd, men ikke altid god i kommunikationsøjemed. Fortæl endelig om det ansvar, I har besluttet at arbejde med – så længe I er åbne og ærlige, skal I ikke lægge bånd på jer selv.


Professionalisme, tak
I beskedenhedens navn har vi som kommunikationsfolk i PrimeTime Kommunikation – efter at have produktudviklet og arbejdet målrettet med emnet – måtte erkende, at vi ikke besidder den nødvendige viden til at kunne yde substantiel CSR-rådgivning. På samme måde må vi i GLOBAL CSR erkende, at vi ikke kan yde den optimale rådgivning i forhold til for eksempel pressehåndtering og andre kommunikationsspecifikke discipliner. CSR er ved at smide mælketænderne og blive et seriøst og vedvarende engagement hos erhvervslivet – også hos rådgivningsvirksomhederne – derfor skal det håndteres professionelt fra ende til anden, når virksomheder beslutter at implementere CSR.

Vi anfægter altså på ingen måde vigtigheden af at kommunikere CSR professionelt og ordentligt. Tværtimod. Det er helt afgørende, at samfundsansvaret bliver kommunikeret ud internt og eksternt, ligesom der jo ofte er brug for at begå sig i medierne med såvel gode som dårlige historier. Det er her, at kommunikationsbureauerne kommer ind i billedet.

Men CSR og CSR-kommunikation er altså to meget forskellige begreber, som begge har fortjent at blive håndteret af professionelle, der ved, hvad de taler om.

Hvis du skulle have lyst til at læse mere, se www.csrkursus.dk

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

26.07.2024CSR.dk

Landsdækkende klimasamarbejde tættere på EU-millioner

26.07.2024CSR.dk

Undersøgelse: otte ud af ti danskere holder fast i rejsevaner trods klimaforandringer

24.07.2024CSR.dk

Power to X-brændstoffer kan nu blive certificeret som grønne i Danmark

BeWo introducerer deres automatiserede CO2- beregnings integration til Microsoft Dynamics 365 Business Central

22.07.2024BEWO ApS

Sponseret

16.07.2024CSR.dk

EU-lovkrav giver dyrere flybilletter

12.07.2024Schneider Electric

Sponseret

Tilmelding til AVEVA World 2024

08.07.2024Schneider Electric

Sponseret

TALENTPROGRAM for elektriker-lærlinge 2024

05.07.2024CSR.dk

Rapport: Et fokus på medarbejdertrivsel er alfa og omega

Jobmarked

Se alle

Visma e-conomic A/S

Sustainability Manager

Har du erfaring med ESG, og vil du gøre en forskel i en virksomhed i rivende udvikling? Så er det måske dig, vi leder efter.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Roblon A/S

ESG-koordinator

Brænder du for at arbejde med bæredygtighed? Få et spændende job som ESG-koordinator hos Roblon A/S og bliv fagligt ansvarlig for ESG-rapportering i en international virksomhed i vækst

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

29.08.2024

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Åben tilmelding: ESG Sommerskole

Få viden og værktøjer til at forbedre din virksomheds bæredygtige forretningsindsats med sommersmagsprøver fra den praktiske Sustainable Business Change Manager uddannelse.

Dato

07.07.2024

Tid

09:00

Sted

Online

2030 Builders
Møde
Sustainability Engagement Consultative call

Participate in an open discussion hosted by Mia Negru, co-founder of 2030 Builders. Engage in a dynamic dialogue focusing on the unique challenges and best practices in sustainability engagement. This session aims to foster a collaborative environment where you can exchange insights with fellow professionals, explore innovative solutions, and learn how to leverage technology to enhance human interactions within your company.

Dato

02.08.2024

Tid

12:00

Sted

Google Meet

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis Webinar - CSRD: Hvad skal der rapporteres på?

Bliv fortrolig med de nye CSRD-krav og forstå, hvad der er obligatorisk, og hvad der afhænger af dobbeltvæsentlighedsanalysen. I dette gratis webinar fra Sustainable Business Solutions vil vores seniorrådgivere give dig et detaljeret indblik i implementeringstidslinjen, ESRS-hierarkiet, og hvordan en CSRD-rapport ser ud. Webinaret er en del af vores "ESG to the point" webinarserie.

Dato

06.08.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)