Debatindlæg: CSR er ikke en kommunikations-disciplin

De færreste bureauer har både den nødvendige viden om substansen i CSR og den kommunikative ekspertise til at kunne rådgive kvalificeret om begge dele. Kommunikationsbranchen såvel som CSR-rådgiverne bør lære at skelne mellem CSR og CSR-kommunikation. Det mener de to skribenter, som til hverdag sidder med hver sin af de to opgaver.

08.09.2010

CSR.dk

I enhver krig er sandheden det første offer, og det gælder åbenbart også i konkurrencen om CSR-kronerne. Mange virksomheder påstår nemlig, at de kan rådgive virksomheder om deres samfundsansvar og de kommunikative udfordringer og muligheder men kan de nu også det?

De seneste 20 år er begrebet CSR for alvor blevet etableret i virksomhedssammenhæng, og CSR er blevet genstand for granskning i både akademiske, politiske og naturligvis erhvervsmæssige sammenhænge. Enorme ressourcer er blevet brugt på at kortlægge og systematisere arbejdet med samfundsansvar. Men CSR bliver stadig i alt for mange virksomheder betragtet som staffage og pynt på kransekagen, og så ender CSR med bare at være kommunikation – og så er det faktisk ikke længere CSR. Omvendt er der også en tendens til, at alle CSR-tiltag med vold og magt skal transformeres til PR-historier. Men gode CSR-aktiviteter er ikke per definition gode PR-aktiviteter.

For det er som om, at CSR for en del virksomheder såvel som ivrige kommunikationsbureauer er blevet en kommunikationsdisciplin og en PR-generator, hvis primære formål er at skabe presseomtale af virksomheden. Ikke et ondt ord om kreativitet og opfindsomme aktiviteter, der kan skabe presseomtale. Det er trods alt blandt andet det kommunikationsbranchen skal leve af. Men virksomhedens CSR-aktiviteter må aldrig alene betragtes som kommunikation – det er det for vigtigt til.

Skomager bliv ved din læst
Kommunikationsbureauer kan med god ret rådgive om, hvordan man får CSR-historier over rampen, og CSR-virksomhederne skal selvfølgelig fortsat rådgive virksomhederne om implementeringen af CSR. Men herefter er det vores vurdering, at man skal være forsigtig med, hvad man lover at kunne rådgive (kvalificeret) om.

I debatten om CSR er det vores erfaring, at pærer og bananer blandes sammen, og at sondringen mellem PR – sågar sponsorater - og CSR mildest talt omgås lemfældigt. Grunden til denne signalforvirring, tror vi, er uvidenhed om substansen i CSR og manglende respekt for kommunikationsarbejdet..

Hvor går grænsen for eksempel for en virksomheds ansvar i forhold til børnearbejde i leverandørkæden? Bør man tage udgangspunkt i en interessentanalyse eller forståelse for internationale principper som FNs Global Compact – og hvordan bliver CSR reelt forretningsdrevet og værdiskabende for virksomheden på den lange bane?

Når man i det daglige arbejde stilles over for disse dilemmaer, har vi udarbejdet fem gode råd, som virksomheder bør overveje, inden de kommunikerer deres samfundsansvar:
  • Få defineret dit samfundsansvar. Sørg for, at det ansvar, I beslutter jer for at løfte, hænger snævert sammen med jeres kerneforretning. Og at løfterne er til at indfri i praksis.
  • Djævlen ligger i detaljen. Historier om samfundsansvar granskes i endnu højere grad af jeres omverden – herunder journalister. Derfor skal i være 110 pct. sikre på, at der er hold i jeres løfter om samfundsansvar – og at de reelt bidrager til bæredygtig udvikling.
  • Vær åben om processen. Det kan tage lang tid at få sat jeres samfundsansvar i system, så det er vigtigt at erkende og være åben omkring, at I befinder jer i en proces, der tager tid.
  • Sæt ikke ræven til at vogte høns. Det bør ikke være kommunikations / pr-folk, der i sidste ende vurderer, hvilke historier om samfundsansvar, der skal i medierne. PR og kommunikationsfolk bør naturligvis kvalificere og eksekvere historien – men bør ikke træffe den endelige beslutning om implementeringen af samfundsansvar. Gør CSR til en del af topledelsens måde at lede virksomheden på.
  • Praleri er tilladt. Mange danske virksomheder har en tendens til ikke at ville prale med deres samfundsansvar. Beskedenhed er en dyd, men ikke altid god i kommunikationsøjemed. Fortæl endelig om det ansvar, I har besluttet at arbejde med – så længe I er åbne og ærlige, skal I ikke lægge bånd på jer selv.


Professionalisme, tak
I beskedenhedens navn har vi som kommunikationsfolk i PrimeTime Kommunikation – efter at have produktudviklet og arbejdet målrettet med emnet – måtte erkende, at vi ikke besidder den nødvendige viden til at kunne yde substantiel CSR-rådgivning. På samme måde må vi i GLOBAL CSR erkende, at vi ikke kan yde den optimale rådgivning i forhold til for eksempel pressehåndtering og andre kommunikationsspecifikke discipliner. CSR er ved at smide mælketænderne og blive et seriøst og vedvarende engagement hos erhvervslivet – også hos rådgivningsvirksomhederne – derfor skal det håndteres professionelt fra ende til anden, når virksomheder beslutter at implementere CSR.

Vi anfægter altså på ingen måde vigtigheden af at kommunikere CSR professionelt og ordentligt. Tværtimod. Det er helt afgørende, at samfundsansvaret bliver kommunikeret ud internt og eksternt, ligesom der jo ofte er brug for at begå sig i medierne med såvel gode som dårlige historier. Det er her, at kommunikationsbureauerne kommer ind i billedet.

Men CSR og CSR-kommunikation er altså to meget forskellige begreber, som begge har fortjent at blive håndteret af professionelle, der ved, hvad de taler om.

Hvis du skulle have lyst til at læse mere, se www.csrkursus.dk

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

12.06.2024CSR.dk

Bliver du ledet af en algoritme? Det gør flere end man tror, viser et nyt dansk-europæisk studie

12.06.2024CSR.dk

Dansk fiskeopdrætter er pilot på natur-rapportering

07.06.2024CSR.dk

FN's generalsekretær: Reklamebureauer bør fyre sine oliekunder

07.06.20242030 Builders

Sponseret

Diversity and inclusiveness in Danish businesses

07.06.2024CSR.dk

Debat: Danskere skal kunne tage klimaboliglån

07.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

06.06.2024CSR.dk

Kantineleverandør uddanner ’climate chefs’

05.06.2024CSR.dk

Flere virksomheder opgiver opkøb grundet manglende ESG-tiltag

Jobmarked

Se alle

ista Danmark A/S

Salgsassistent til kampagnesalg

Drømmer du om en karriere inden for salg og rådgivning? Så har ista brug for dig.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

27.06.2024

ista Danmark A/S

Kontorassistent til Team Aflæsning og Service

ista Danmark søger en kontorassistent til vores Team Aflæsning og Service i Ballerup

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

27.06.2024

Energi Danmark A/S

Junior ESG Analyst

Do you want to work in a leading Nordic energy trading company and be a part of a newly established ESG team? Do you thrive in an international environment and want to contribute to the green transition? Then you could be our Junior ESG Analyst.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

29.06.2024

Rambøll A/S

Commercial Lead, Incept Sustainability

We're looking for a passionate sustainability professional to help us take our offering, Incept Sustainability, to the next level.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

KØBENHAVNS KOMMUNE

Konsulent til Bæredygtige Indkøb (barselsvikariat)

Vil du arbejde med menneske- og arbejdstagerrettigheder i globale værdikæder? Vil du være til at med at omsætte politiske ambitioner om bæredygtighed i Københavns Kommunes værdikæde til praksis? Vil du arbejde med at stille ambitiøse krav til beskyttelse af bl.a. af menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, klima og miljø i kommunens kontrakter, og sikre at disse overholdes?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.06.2024

Dagrofa aps

Brænder du for grøn omstilling i Dagligvarehandlen?

I Dagrofa- koncernen intensiverer vi i disse dage vores fokus på bæredygtighed og samfundsansvar, herunder kommende lovgivning på CSRD, samt udvikling af en ny klimaplan. Vi arbejder intensivt med at indfri vores målsætninger på området og søger derfor en ESG- analytiker til vores CSR-team.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

24.06.2024

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

To konsulenter til forsvarets arbejde med ESG og CSR

Vi kan tilbyde et arbejde der giver mening og en spændende og udviklende stilling som konsulent, hvor du vil blive central i arbejdet med CSR og ESG i Forsvarets anskaffelser.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

15.06.2024

NRGreen ApS

Energisk møde booker til spændende produkt

NRGreen søger en frisk og udadvendt medarbejder

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

13.06.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG rapporteringen

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG rapporteringsarbejdet

Dato

14.06.2024

Tid

09:00

Sted

Online

access2innovation
Morgenmøde
Combining aid, trade, and development finance into the Ugandan agriculture sector

In this Virtual A2i Talk, Ole Dahl Rasmussen from the Danish Embassy in Uganda and Moses Nyabila, CEO of aBi Development, will talk about current initiatives and programs that support the development and financing of the Ugandan agriculture sector. This includes, lessons learned, from the recent Danish business delegation to Uganda, co-organised by Access2innovation, the Danish Agriculture & Food Council and the Embassy.

Dato

14.06.2024

Tid

09:30

Sted

Virtuelt

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - Juni

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

17.06.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Upstream-udledninger

Bliv klogere på de 8 upstream-kategorier i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én eller én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er gratis og en del af Sustainable Business Solutions webinarserie, "ESG to the point".

Dato

18.06.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

PwC Danmark
Webinar
Corporate ESG Reporting 2024 - Learn From the Best

PwC's annual conference, 'the CFO's agenda', celebrates the best annual reports among the C25 listed companies and the 10 largest non-listed and large cap companies in Denmark.

Dato

18.06.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Etisk Handel Danmark
Kursus
Ansvarlig Indkøbspraksis: En nøgle til vellykket due diligence

Du vil blive opmærksom på de bæredygtighedsrisici, der er forbundet med blandt andet prispres og sidste-øjebliks-ændringer i produktionsplanlægningen, når vi d. 18. juni 2024 stiller skarpt på ansvarlig indkøbspraksis.

Dato

18.06.2024

Tid

12:00

Sted

Overgaden Oven Vandet 101415 København