De små er også grønne til daglig – det halter for de store

Tre ud af fire små virksomheder prioriterer deres klimaansvar i den daglige drift. Det samme er kun tilfældet for under halvdelen af de store virksomheder, selvom de skilter med deres ansvar.

22.06.2009

CSR.dk

En undersøgelse foretaget af forsikringsselskabet Codan og Væksthus Hovedstadsregionen viser, at 75 procent af næsten 800 adspurgte små virksomheder tager deres ansvar for klimaforandringerne alvorligt i den daglige drift.

Modsat konkluderer en rundspørge fra Miljømærkning Danmark blandt 15 store danske virksomheder, at mindre end 50 procent har opstillet miljøkrav til deres daglige indkøb, på trods af at virksomhederne er kendte for, eller promoverer sig på at være i front, når det handler om miljø- og klimahensyn.

For de små virksomheder, defineret som havende mellem en enkelt og fire ansatte, er undersøgelsesresultatet ikke specielt overraskende. En selvstændig erhvervsdrivende, det være sig både inden for detailhandelen, konsulent- eller håndværksvirksomheder, kan simpelthen give sig selv mere i løn, hvis der gennem klimahensyn kan spares i hverdagen.

"Fælles for mange små virksomheders tiltag er, at de kombinerer klimaansvarlighed med sparsommelighed. Der er helt enkelt en økonomisk logik i at spare på strøm, vand og varme. Vi taler med mange små virksomheder i det daglige, og vi oplever, at viljen er stor, mens mulighederne ofte er begrænsede på grund af travlhed i hverdagen og på grund af små virksomheders små budgetter. Derfor er det vigtigt at kunne sætte ind der, hvor man gør mest nytte, og det er i de daglige rutiner", siger salgsdirektør Anders Hestbech fra Codan.

De store kan også spare penge
Anderledes forholder det sig, når det kommer til konklusionen fra undersøgelsen omkring de store virksomheder. De kunne nemlig også spare penge og pleje både bagland og kunder, hvis de fokuserede mere på miljøtiltag i den daglige drift.

"Resultatet er overraskende. Ikke mindst fordi man ved, at selv for tunge produktionsvirksomheder udgør andelen af udgifter til driftsindkøb altså typisk minimum 20 %, så her er både penge og miljø at spare. Økonomien er kun én god grund til at fokusere på grønne indkøb. En anden er, at det er et led i at pleje sit omdømme og sine relationer til blandt andre medarbejdere, investorer og kunder. Og så skal man jo heller ikke glemme, at de fleste har det bedst med at drive en virksomhed med god samvittighed,” siger Nina Schiøtz, formand for Miljømærkenævnet.

En årsag til det manglende miljøfokus kan være, at mange indkøbere fra de store virksomheder ikke har den rette viden om, hvilke redskaber, f.eks. miljømærkning, de kan benytte for at stille miljøkrav i forbindelse med driftsindkøb. Blandt de små virksomheder er dette punkt da også blandt dem, hvor der er plads til forbedring. Således svarer kun 21 procent af de adspurgte 784 virksomheder, at de køber miljømærkede produkter.

Hos Codan har man, gennem undersøgelsen, i øvrigt oplevet, at det ikke nødvendigvis er specielt nemt for de små virksomheder at få hjælp til at opnå en mere miljørigtig profil og drift. Således oplever de små virksomheder ofte, at deres henvendelser til f.eks. konsulenter og rådgivningsfirmaer bliver afvist, simpelthen fordi gevinsten er for lille.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.12.2025CSR.dk

Usikre rammer står i vejen for CO2-fangst: Seks ud af ti selskaber trækker sig fra milliardpulje

05.12.2025CSR.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal skabe bæredygtig vækst

05.12.2025CSR.dk

IEA: De næste år bliver afgørende for verdens energifremtid

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

04.12.2025CSR.dk

Tre vigtige nøgletal: Så langt er Danmark fra sine egne klimamål

04.12.2025CSR.dk

Ny investeringsfond vil redde udpint landbrugsjord

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

03.12.2025CSR.dk

Tobaksindustrien har solidt fodfæste i dansk politik, viser ny opgørelse

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Kemi Fokus 2025

Vi vil gerne invitere dig, der har interesse i området for kemikalier og kemikaliedokumentation, til Kemi Fokus 2025 den 9. december kl. 8.30-12.00 eller fra kl. 13.00-17.00 i Fredericia. Dagen indeholder forskellige relevante emner, og spænder fra det mere overordnede i forhold til markedsføring til det helt specifikke inden for klassificering – se mere i programmet nedenfor.

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til retningslinjer for FN’s verdensmål

På dette 1-dags kursus lærer du, hvordan din organisation kan arbejde målrettet med FN’s verdensmål. Du lærer at forstå, hvordan verdensmålene kan omsættes til konkret handling, fra strategisk planlægning og bæredygtighedsstrategi til implementering og måling af resultater.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Kursus
Practitioner Masterclass: ESG-kommunikation med forretningseffekt - December 2025

Gør din ESG-indsats til mere end kommunikation – lær at skabe autentiske brandfortællinger, der driver forretningseffekt, styrker din troværdighed og engagerer både medarbejdere og kunder.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online