De små er også grønne til daglig det halter for de store
Tre ud af fire små virksomheder prioriterer deres klimaansvar i den daglige drift. Det samme er kun tilfældet for under halvdelen af de store virksomheder, selvom de skilter med deres ansvar.
En undersøgelse foretaget af forsikringsselskabet Codan og Væksthus Hovedstadsregionen viser, at 75 procent af næsten 800 adspurgte små virksomheder tager deres ansvar for klimaforandringerne alvorligt i den daglige drift.
Modsat konkluderer en rundspørge fra Miljømærkning Danmark blandt 15 store danske virksomheder, at mindre end 50 procent har opstillet miljøkrav til deres daglige indkøb, på trods af at virksomhederne er kendte for, eller promoverer sig på at være i front, når det handler om miljø- og klimahensyn.
For de små virksomheder, defineret som havende mellem en enkelt og fire ansatte, er undersøgelsesresultatet ikke specielt overraskende. En selvstændig erhvervsdrivende, det være sig både inden for detailhandelen, konsulent- eller håndværksvirksomheder, kan simpelthen give sig selv mere i løn, hvis der gennem klimahensyn kan spares i hverdagen.
"Fælles for mange små virksomheders tiltag er, at de kombinerer klimaansvarlighed med sparsommelighed. Der er helt enkelt en økonomisk logik i at spare på strøm, vand og varme. Vi taler med mange små virksomheder i det daglige, og vi oplever, at viljen er stor, mens mulighederne ofte er begrænsede på grund af travlhed i hverdagen og på grund af små virksomheders små budgetter. Derfor er det vigtigt at kunne sætte ind der, hvor man gør mest nytte, og det er i de daglige rutiner", siger salgsdirektør Anders Hestbech fra Codan.
De store kan også spare penge
Anderledes forholder det sig, når det kommer til konklusionen fra undersøgelsen omkring de store virksomheder. De kunne nemlig også spare penge og pleje både bagland og kunder, hvis de fokuserede mere på miljøtiltag i den daglige drift.
"Resultatet er overraskende. Ikke mindst fordi man ved, at selv for tunge produktionsvirksomheder udgør andelen af udgifter til driftsindkøb altså typisk minimum 20 %, så her er både penge og miljø at spare. Økonomien er kun én god grund til at fokusere på grønne indkøb. En anden er, at det er et led i at pleje sit omdømme og sine relationer til blandt andre medarbejdere, investorer og kunder. Og så skal man jo heller ikke glemme, at de fleste har det bedst med at drive en virksomhed med god samvittighed, siger Nina Schiøtz, formand for Miljømærkenævnet.
En årsag til det manglende miljøfokus kan være, at mange indkøbere fra de store virksomheder ikke har den rette viden om, hvilke redskaber, f.eks. miljømærkning, de kan benytte for at stille miljøkrav i forbindelse med driftsindkøb. Blandt de små virksomheder er dette punkt da også blandt dem, hvor der er plads til forbedring. Således svarer kun 21 procent af de adspurgte 784 virksomheder, at de køber miljømærkede produkter.
Hos Codan har man, gennem undersøgelsen, i øvrigt oplevet, at det ikke nødvendigvis er specielt nemt for de små virksomheder at få hjælp til at opnå en mere miljørigtig profil og drift. Således oplever de små virksomheder ofte, at deres henvendelser til f.eks. konsulenter og rådgivningsfirmaer bliver afvist, simpelthen fordi gevinsten er for lille.
-AK