Danskerne: Skat og CSR hænger sammen

Over halvdelen af befolkningen finder det uetisk, når virksomheder bruger kræfter på skatteoptimering, viser ny undersøgelse. Derfor er virksomhederne nødt til at forholde sig til skat i CSR-sammenhæng, mener kommunikationsekspert.

22.08.2012

Kristina Øby Pedersen, CSR.dk

Hele 61 procent af befolkningen mener, at internationale selskaber snyder i skat, og 57 procent opfatter det som uetisk, at virksomheder bruger kræfter på skatteoptimering. Det fremgår af en undersøgelse gennemført af Radius Kommunikation. Kun 25 procent mener, at virksomhederne betaler den skat, de skal.

”Den til tider meget barske tone i skattedebatten og kritikken af ikke mindst udenlandske selskaber har lavet store sår i tilliden til både skattesystemet og virksomheders skatteadfærd. Det er stærkt uheldigt,” siger Partner Henrik Fallesen, Radius Kommunikation.

Han mener ikke, at virksomhederne kan komme uden om større åbenhed om deres skatteforhold.

”Der kan hurtigt sættes punktum i debatten om, hvorvidt virksomheder er nødt til at forholde sig til skat i sammenhæng med samfundsansvar/CSR. Der er ikke noget alternativ,” siger han og tilføjer, at passivitet kan resultere i politisk indgriben og ridser i omdømmet til skade for forretningen.

Det er arbejdspladser og skat, der tæller
Radius Kommunikation har også spurgt danskerne om, hvad der er afgørende for, om de vurderer en virksomhed positivt. For hele 70 procent af befolkningen er det evnen til at skabe arbejdspladser, der tæller mest, mens skattebetaling kommer ind på en andenplads med 61 procent. Andre forhold som økonomiske resultater og miljø- og klimaindsats kommer et godt stykke efter.

Undersøgelsen er led i en kortlægning af befolkningens holdning til en række nøgletemaer i sammenhæng med virksomheders samfundsansvar(CSR), som Radius Kommunikation er i gang med.

Skat er udvalgt som et nøgletema på grund af den internationale tendens i retning af øget åbenhed om skat (tax governance), som nu også er på dagsordenen herhjemme, forklarer Henrik Fallesen. Radius Kommunikation har ønsket at undersøge, hvor stort presset på øget åbenhed rent faktisk er. Behøver virksomhederne tage åbenhedsdagsordenen alvorligt? Desuden har Radius Kommunikation været interesseret i at undersøge, om der er en tillidskrise i relation til befolkningens holdning til virksomheders skattebetaling og det danske skattesystem. Og svaret på begge spørgsmål er et rungende ” ja”.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

04.12.2025CSR.dk

Tre vigtige nøgletal: Så langt er Danmark fra sine egne klimamål

04.12.2025CSR.dk

Ny investeringsfond vil redde udpint landbrugsjord

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

03.12.2025CSR.dk

Tobaksindustrien har solidt fodfæste i dansk politik, viser ny opgørelse

02.12.2025CSR.dk

Grønne løsninger i fællesskab: Kommuner og erhvervsliv skubber omstillingen frem lokalt

01.12.2025BSR

Sponseret

Effective Stakeholder Engagement: Ensuring Internal Company Alignment

01.12.2025CSR.dk

LEGO kæmper med at gøre klodsen grøn

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle