Danske forbrugere straffer børnearbejde

Danskere fravælger produkter og brands, der forbindes med børnearbejde og dårlige arbejdsforhold. Det viser en undersøgelse fra CSR Fonden.

25.09.2013

CSR.dk

Når der er sager om børnearbejde og dårlige arbejdsforhold, er de danske forbrugere ikke i tvivl om, hvor de står. Forbrugerne fravælger produkter og brands, der har været i mediernes søgelys i forbindelse med børnearbejde. Det viser en undersøgelse udført af Radius Kommunikation og Epinion for CSR Fonden.

Læs også: 5 hurtige til den nye forretningsudvikler for Fairtrade Mærket

Ifølge CSR-chef hos revisionsfirmaet KPMG, Christian Honoré, er undersøgelsens resultater udtryk for at danske forbrugere stiller krav til producenterne.

”Der er generel enighed om, at virksomhederne ikke må have børnearbejde i deres værdikæde. Udviklingen er båret frem af konkrete sager om blandt andet Nike, der blev afsløret i at have leverandører, der brugte børnearbejde”.

I Danmark har chokoladeproducenten Toms været igennem mediemøllen, da de blev beskyldt for at bruge kakaoleverandører, der benyttede børnearbejde.

Læs også: Ny undersøgelse: Mærker guider forbrugerne mere end Facebook

Der er dog fortsat tillid til producenterne hos de danske forbrugere. Undersøgelsen viser at 72 procent generelt har tillid til, at danske produkter er fremstillet ansvarligt.

Helene Regnell, der er CSR-chef hos Dansk Supermarked er positivt stemt over for undersøgelsens resultater og nikker genkendende til danskernes forbrugsmønstre.

”Danskerne forventer, at tingene er i orden. Og reagerer ved at fravælge produkter, hvis de oplever, at det ikke er tilfældet,” udtaler hun.

Læs mere om CSR Fonden her.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle