Danske forbrugere straffer børnearbejde

Danskere fravælger produkter og brands, der forbindes med børnearbejde og dårlige arbejdsforhold. Det viser en undersøgelse fra CSR Fonden.

25.09.2013

CSR.dk

Når der er sager om børnearbejde og dårlige arbejdsforhold, er de danske forbrugere ikke i tvivl om, hvor de står. Forbrugerne fravælger produkter og brands, der har været i mediernes søgelys i forbindelse med børnearbejde. Det viser en undersøgelse udført af Radius Kommunikation og Epinion for CSR Fonden.

Læs også: 5 hurtige til den nye forretningsudvikler for Fairtrade Mærket

Ifølge CSR-chef hos revisionsfirmaet KPMG, Christian Honoré, er undersøgelsens resultater udtryk for at danske forbrugere stiller krav til producenterne.

”Der er generel enighed om, at virksomhederne ikke må have børnearbejde i deres værdikæde. Udviklingen er båret frem af konkrete sager om blandt andet Nike, der blev afsløret i at have leverandører, der brugte børnearbejde”.

I Danmark har chokoladeproducenten Toms været igennem mediemøllen, da de blev beskyldt for at bruge kakaoleverandører, der benyttede børnearbejde.

Læs også: Ny undersøgelse: Mærker guider forbrugerne mere end Facebook

Der er dog fortsat tillid til producenterne hos de danske forbrugere. Undersøgelsen viser at 72 procent generelt har tillid til, at danske produkter er fremstillet ansvarligt.

Helene Regnell, der er CSR-chef hos Dansk Supermarked er positivt stemt over for undersøgelsens resultater og nikker genkendende til danskernes forbrugsmønstre.

”Danskerne forventer, at tingene er i orden. Og reagerer ved at fravælge produkter, hvis de oplever, at det ikke er tilfældet,” udtaler hun.

Læs mere om CSR Fonden her.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.12.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Firmajulegaven har betydning for klimaet - Sådan gør du dem mere bæredygtige

03.12.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Kreativ forhandler viser vejen for grøn omstilling: En inspiration for branchen

02.12.2025Klimaklar

Sponseret

Nordicco vil ikke bruge alle ressourcerne på et klimaregnskab - men i stedet på faktiske reduktioner

02.12.2025SustainImpact ApS

Sponseret

National ESG undersøgelse

01.12.2025CSR.dk

Kinas udledninger er fladet ud: Måske for altid?

28.11.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Bæredygtige løsninger til plantedyrkning

27.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service investerer i nordisk klimaskov for at balancere CO₂-udledningen frem til 2030

26.11.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

85 % af HimmerLands medarbejdere er stolte af at arbejde et sted, der er svanemærket

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle