Danmark er nu officielt med i Hong Kong-konventionen

Som det 7. land på verdensplan er Danmark nu en del af Hong Kong-konventionen, der skal sikre menneskelig og miljømæssigt ansvarlig ophugning af skibe.

Maersk benytter bl.a. værftet Shree Ram på Alang-stranden i Indien. Hong Kong-konventionen skal - når den træder i kraft globalt - være med til at sikre ordentlige forhold for alle arbejderne på den berygtede strand. Foto: flickr/Adam Cohn.

03.07.2017

CSR.dk

Midt i sidste uge kunne FN's internationale søfartsorganisation, IMO, bekræfte, at de den 14. juni 2017 havde modtaget et dokument, hvor Danmark udtrykker ønske om at tiltræde den såkaldte Hong Kong-konvention, der skal understøtte sikker og miljømæssigt forsvarlig genbrug af skibe.

Læs også: Fire Maersk-skibe på vej til ophug i Indien

Skibsophugning og Hong Kong-konventionen

  • FN’s Internationale Maritime Organisation (IMO) vedtog med opbakning fra mere end 60 lande i maj 2009 Hong Kong-konventionen om forsvarlig ophugning af skibe.
  • Når konventionen træder i kraft, forpligter de lande, som har tiltrådt konventionen, sig til, at deres skibe bliver ophugget på anlæg, der overholder konventionens krav, og at landets skibsophugningsvirksomheder kun ophugger skibe på en måde, der overholder konventionens krav.
  • For at konventionen kan træde i kraft, kræves bl.a., at den er tiltrådt af mindst 15 lande, hvis kombinerede handelsflåde repræsenterer mindst 40 procent af den globale handelsflådes bruttotonnage.
  • Både de store flagstater og de store skibsophugningsstater skal tiltræde konventionen, før den kan træde i kraft. Udover Danmark har kun Norge, Congo, Frankrig, Belgien, Panama og Tyrkiet har tiltrådt konventionen.
  • På verdensplan bliver ca. 1.000 handelsskibe hvert år hugget op, og værdifulde materialer som stål bliver brugt igen. Langt de fleste skibe sendes til Asien og bliver ophugget under uordnede forhold i f.eks. Bangladesh.
  • Danskopererede skibe bliver typisk ophugget på værfter i Indien, Kina og Tyrkiet, men også en lille del i Danmark. Ifølge Danmarks Rederiforening sendes i alt ca. 10 danske skibe til ophugning om året.

Kilde: Miljøstyrelsen

Dermed har Danmark nu officielt tiltrådt konventionen, der på globalt plan skal sikre bedre beskyttelse af mennesker og miljø, når skibe bliver ophugget. Det skriver Miljøstyrelsen i en pressemeddelelse. Således er ratificeringen, som der har været arbejdet for i omkring et halvt år, nu blevet til virkelighed.

Med Danmark om bord har syv lande nu tilsluttet sig aftalen, hvilket betyder, at den er et skridt tættere på at træde i kraft. For at konventionen kan træde i kraft, kræves det nemlig, at den er tiltrådt af mindst 15 lande, og indtil nu har udover Danmark kun Norge, Congo, Frankrig, Belgien, Panama og Tyrkiet tiltrådt konventionen.

Indien, hvor mange skibe ophugges, har meldt ud, at de er klar til at tiltræde, når EU-landene har tiltrådt konventionen. Netop Indien er ellers et af de lande, hvor allerflest skibe ender, samtidig med at forholdene mange steder er dybt kritisable, ikke mindst på den berygtede Alang Beach nord for millionbyen Mumbai i det vestlige Indien. En strand Maersk ikke desto mindre benytter, efter at man med koncernens egne ord, har set fremskridt over de seneste år.

Læs også: HP sætter grønne mål for sin forsyningskæde

Selve lovforslaget omkring Danmarks tiltræden til Hong Kong-konventionen har været undervejs siden december sidste år og blev endeligt vedtaget i maj med 112 stemmer for, fra samtlige Folketingets partier, og ingen imod. Efter IMOs bekræftelse i sidste uge kunne loven derfor træde i kraft i lørdags, d. 1. juli.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.12.2025CSR.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i rapportering

01.12.20253H Law

Sponseret

Black Friday: Fest for forbrugerne – minefelt for virksomheder

28.11.2025CSR.dk

Investorer vil investere mere i bæredygtighed

07.11.2025CSR.dk

Amerikanske delstater truer med retssager mod techgiganter der følger EU-regler

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2015 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet til i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på dine erhvervede viden og færdigheder.

Dato

10.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2015 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til at arbejdet til i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på dine erhvervede viden og færdigheder.

Dato

10.12.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Afværgeforanstaltninger ved miljøskader og forurening

Dette kursus tager udgangspunkt i retspraksis og konkrete eksempler. Det giver en indføring i den komplicerede offentligretlige og privatretlige lovgivning. Emnerne omfatter ansvar for miljøskader, forurening og overhængende risiko. Det dækker, hvem der kan gøre ansvar gældende, og hvad ansvaret indebærer. Derudover undersøges rettigheder og pligter for naboer og andre tredjeparter.

Dato

10.12.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Special closing event for the Business & Human Rights Accelerator

Join us in Copenhagen on 10 December 2025-International Human Rights Day-for the special closing event of the Business & Human Rights Accelerator.

Dato

10.12.2025

Tid

13:00

Sted

København

UN Global Compact Network Denmark
Event
Business & Human Rights Accelerator Networking Reception

Join us in Copenhagen on 10 December 2025 - to a networking reception of Human Rights Day - and the continued efforts of companies advancing business respect for human rights.

Dato

10.12.2025

Tid

15:00

Sted

København