CSR-strategier i 2017: Sådan skal det gøres

Hvordan ser en god CSR-strategi ud anno 2017? Det kan man godt svare på. Især hvis man har været med til at lave, nogle af de største der er.

Nigel Salter, medstifter af konsulentvirksomheden SalterBaxter, som rådgiver virksomheder af enhver størrelse - også de helt store..

04.10.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Nigel Salter er en slags konsulent. I over 10 år har han – og den virksomhed han har været med til at starte, SalterBaxter – rådgivet udelukkende inden for CSR og bæredygtighed. I dag er virksomheden ejet af den amerikanske Publicis Group og har kontor i både London og New York. Deres kundeliste er heller ikke så dårlig: de seneste par år har de været involveret i strategiudvikling inden for CSR og bæredygtighed for f.eks. H&M, Coca Cola i Europa, L’Oreal, Hasbro. I Danmark har de – og gør i nogle tilfælde stadig – rådgivet virksomheder som Mærsk, LEGO, Carlsberg og Danske Bank.

Så da vi på CSR.dk besluttede os for, at vi ville undersøge CSR-strategier lidt nærmere, var det oplagt at spørge Nigel Salter, om han havde nogle bud på, hvad der kendetegner en god CSR-strategi i dag. Det havde han. De er i denne artikel. Men først spurgte vi ham, hvor CSR står i dag.

Vi skal helt ind i forretningen – og i samfundet
”Der bliver skubbet massivt på for at få de forskellige udviklings-drivere i virksomhederne til at komme på linje. CSR er på den måde ikke længere noget der er ligger op ad forretningen, som noget med regler virksomheden skal overholde for ikke at få problemer med deres omdømme. I stedet er det på vej langt ind i de almindelige forretningsstrategier.

For nogle ved at de finder ud af, at de CSR og forretning faktisk er to sider af samme sag, for andre er svaret, at de to tankesæt er tæt forbundne, mens andre igen kigger på formål og langsigtede ambitioner for at finde forbindelsen,” siger Nigel Salter.

Som om det ikke var nok, så fremhæver han også en samtidig stor bevægelse, de oplever i SalterBaxter, som handler om relationen mellem virksomheder og samfund. Det er spørgsmålet om virksomheders rolle, om forbrugeres tendens til at føle sig repræsenteret af virksomheder og brands snarere end politikere og partier, og om den størrelse og indflydelse nogle virksomheder har.

Imponeret af H&M

Beder man om en virksomhed hvis strategiproces har imponeret ham, peger Nigel Salter straks på H&M.

”H&M har gentænkt hele deres forståelse af deres forretning, og hvilken rolle deres virksomhed kan og skal spille i deres branche og det system, de indgår i. Jeg beundrer dem for deres ambitionsniveau, den stringens de lægger for dagen i deres måde at tænke på, og for hvor detaljeret de har overvejet, hvad det vil kræve at opnå det, de har sat sig for. Det er et af de bedste eksempler, jeg nogensinde har set, på hvordan man laver en vigtig og vedkommende CSR-strategi,” siger han.

Uden at blinke.

Det startede i finanskrisen, hvor der opstod nogle nye sprækker og huller, nogle opbrud i relationerne mellem forskellige dele af samfundet.

”Som samfund er vi stadig i gang med at finde et nyt balancepunkt. Men det er de sprækker, de kloge virksomheder har tænkt ind i deres arbejde, som nye platforme for udvikling. Og det betyder f.eks., at et af de rigtig store skift, vi har set ift strategiudvikling, er, at de dygtige på en helt anden måde end tidligere lytter til eksterne stakeholders,” forklarer Nigel Salter.

Genveje i strategiprocessen
Strategiprocesser i almindelighed har et ry for at være en kompliceret affære, og CSR-strategier er ingen undtagelse. Det kan nemt blive ganske omfattende, især hvis man begynder at tro, at det handler om at skulle redde hele verden. Men det gør det heller ikke.

”Gode strategiprocesser handler om at finde ud af, hvad der er rigtigt for dig og din virksomhed. Ikke om at gøre, hvad de andre gør. Det handler mere om, at foretage de rigtige valg. Og det gælder uanset om man er en stor eller en mindre virksomhed,” siger Nigel Salter.

Der er genveje, man kan skyde. I Salter-Baxter har de to favoritter. Den ene er, at forenkle processen gennem en enkelt, velfaciliteret workshop. Med de centrale og mest vidende personer i virksomheden som deltagere skal den vise, hvordan en CSR-strategi kunne se ud. Ikke hvordan den skal se ud, ikke tænkt ud i detaljen, men med to til fire ideer til, hvad en strategi kunne være for netop den virksomhed, med eksempler på områder de skulle prioritere og typer af mål. Det hjælper virksomheden til at se, hvilke muligheder og valg de skal arbejde med.

En anden ting der kan gøre, at man kan skære sig en smutvej gennem for meget proces, er ifølge Nigel Salter at inddrage eksterne stemmer. De kan ofte meget hurtigt pege en virksomhed i retning af hvilke områder, strategien vil skulle fokusere på. Men det skal være den øverste ledelse og eksterne på et niveau, der matcher, som har samtalen.

”Nogle gange tager det kun et par timer at nå frem til en klarhed og ny forståelse for vejen frem. Det er virkelig effektivt, hvis det bliver gjort rigtigt,” siger han. 

Merkur Andelskasse

Sponseret

Merkur deler ud af indtjeningen gennem andelskassens Værdipulje: Her er modtagerne

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: CSR-strategier

Hvordan ser en god CSR-strategi ud i dag? Dækker både store og SMV’er. Fokus på SDG’er, partnerskaber, sektorsamarbejder og science-based targets. 

Relateret indhold

11.12.2024CSR.dk

Nyt klimatiltag fører til britisk shitstorm

10.12.2024CSR.dk

Nyt initiativ skal styrke det danske kriseberedskab

10.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Jagten på at skabe en bedre fremtid

09.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Mere sikkerhed - mindre aftryk

09.12.2024CSR.dk

Erhvervsleder: Bestyrelserne skal omfavne EU-krav

09.12.2024Verarca

Sponseret

cApung-direktør: Strategisk arbejde med bæredygtighed kræver indsigt i scope 3-udledninger

06.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

BV Talks - Om Bæredygtighed

06.12.2024CSR.dk

De største temaer på CSR.dk i hele 2024

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om CSRD

Stil dine spørgsmål om CSRD eller lyt med, når Senior ESG Advisor og CSRD-specialist i SustainX, Malte Øster, åbner op for spørgetime d. 12. november kl. 11.05.

Dato

12.12.2024

Tid

11:05

Sted

Online